ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران−آمریکا: گفت‌وگو برای مبادله زندانیان

همزمان با پیشرفت در مذاکرات برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، وزیر امور خارجه آمریکا با امضای یک معافیت به ایران ۹۰ روز فرصت داد به منابع مسدود شده مالی خود دسترسی پیدا کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی در یک نشست خبری اعلام کرد مذاکراتی برای تبادل زندانیان با مقامات آمریکایی در جریان است. ربیعی گفت:

«مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تامین منافع کشورمان و نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان آمریکایی و آمریکایی-‌ایرانی در ایران بازداشت شده‌اند. سیامک نمازی، و پدرش، باقر نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و کارن وفاداری از شهروندان دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی هستند که در ایران به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

ربیعی با اشاره به شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، با فرافکنی «گروگان‌گیری» را به آمریکا نسبت داد و گفت:

«ما قبلا و مکرراً اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران بخاطر نیات انسان‌دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در ازای آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند. ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم، اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد.»

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون، و مایکل وایت پرسنل سابق نیروهای مسلح آمریکا در ازای آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا، آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود افزود:

«آقای دکتر ظریف از مدت‌ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر را مطرح کردند و دولت بایدن نیز از روز‌های ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد.»

نخستین بار اوایل اسفند سال گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آغاز گفت‌وگوها با مقامات ایرانی برای آزادی زندانیان آمریکایی خبر داده بود.

هفت میلیارد دلار منابع مالی ایران در کره جنوبی

خبرگزاری رویترز می‌نویسد در مه/اردیبهشت سال جاری ایالات متحده آمریکا گزارش‌ها مبنی بر آزادسازی هفت میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی را رد کرده بود.

همزمان با این تحولات پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن گزارش داد شامگاه سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه/۲۲ تیر وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرد با هدف ایجاد دسترسی جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی، بخشی از تحریم‌‌های مربوط به فروش غیرقانونی نفت از طرف جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این معافیت را امضا کرده است.  

این معافیت اجازه می دهد تا پول ایران که در نتیجه تحریم‌های آمریکا مسدود شده بود، بدون نقض قانون آزاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است بلینکن لغو تحریم ها را امضا کرد تا به ژاپن و کره ۹۰ روز دیگر فرصت دهد تا معاملات خود را با ایران کامل کنند.

منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی و ژاگن یکی از موانع پیشرفت مذاکرات وین به شمار می‌آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است این کشور آماده است بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین بازگردد. ایران است که باید برای دور هفتم مذاکرات به تصمیم برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.