ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توطئه جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و انتقال به ایران از طریق ونزوئلا

یک تیم چهار نفره از نیروهای امنیتی ایران در دو سال گذشته یک برنامه‌ریزی گسترده برای ربودن مسیح علی‌نژاد انجام داده‌اند.

دادگاه فدرال منهتن روز سه‌شنبه ۲۳ تیر/ ۱۳ ژوئیه چهار عضو دستگاه اطلاعاتی ایران را متهم کرد که یک برنامه‌ریزی گسترده برای ربودن روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی در نیویورک انجام داده‌اند. یک ایرانی ساکن کالیفرنیای آمریکا نیز به فراهم‌آوردن روش‌های تامین مالی برای یکی از این افراد متهم شده است.

خبرگزاری رویترز نام و هویت این فرد را مسیح علی‌نژاد اعلام کرد. مسیح علی‌نژاد هم اکنون در تلویزیون صدای آمریکا مشغول به کار است و در سال‌های گذشته چندین کمپین برای اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر، وضعیت زنان در ایران و قربانیان سرکوب تظاهرات‌ها در ایران برگزار کرده است.

افرادی که نام آن‌ها در متن ادعانامه ۴۶ صفحه‌ای آمده است، علیرضا شوارقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری هستند که علاوه بر دست داشتن در توطئه آدم‌ربایی به کلاهبرداری بانکی، پولشویی و نقض تحریم‌های آمریکا نیز متهم شده‌اند. این افراد احتمالا در ایران به سر می‌برند و هیچ کدام دستگیر نشده‌اند. گفته شده است که این افراد برای دستگاه امنیتی ایران کار می‌کرده‌اند.

علاوه بر این چهار نفر، یک ایرانی ساکن کالیفرنیای آمریکا به نام نیلوفر بهادری‌فر معروف به نلی بهادری هم به صورت غیرمستقیم در این پرونده دخیل است. در متن ادعانامه آمده که نیلوفر بهادری‌فر به‌صورت مستقیم در آدم‌ریایی و برنامه‌ریزی برای آن نقش نداشته ولی او دست‌کم از سال ۲۰۱۵ به یکی از متهمین به نام محمود خاضعین و دیگر متهمین کمک کرده تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد. به بیان دیگر او از دسترسی‌های بانکی و کارت‌های اعتباری‌اش برای فعالیت‌های مالی و اقتصادی این گروه سوءاستفاده کرده است. نلی بهادری روز یکم جولای ۲۰۲۱ دستگیر شده است.

در مقدمه این ادعانامه به تلاش‌های پیشین نیروهای امنیتی ایران برای ربودن علی‌نژاد هم اشاره شده است. از جمله در سال ۲۰۱۸ که او را تشویق کرده بودند برای دیدار با خانواده‌اش از آمریکا خارج شود و به کشور سومی سفر کند.

در این ادعانامه آمده که توطئه جدید برای ربودن او دست‌کم در دو سال گذشته در جریان بوده است.

در متن مفصلی که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده است آمده که یکی از متهمین این پرونده به نام کیا صادقی یک کاراگاه خصوصی را استخدام کرده بود تا مسیح علی‌نژاد را تعقیب کند و از او فیلم و عکس‌های فراوانی بگیرد.

پرداخت اولیه هزینه این وکیل بر اساس درخواست امید نوری از نیلوفر بهادری‌فر و از طریق حساب بانکی او در آمریکا انجام شده است.

در یکی از این ایمیل‌ها، صادقی به کاراگاه خصوصی توضیح داده که هدفش مسیح علی‌نژاد نیست و به دنبال یکی از دوست‌های او است که برای پرداخت نکردن بدهی‌اش از دبی فرار کرده ولی چون مسیح علی‌نژاد با او در ارتباط است می‌خواهد که از او تا می‌تواند فیلم و عکس باکیفیت تهیه کند.

در ایمیل دیگری که صادقی در ماه اوت ۲۰۲۱ برای کاراگاه خصوصی فرستاده از او خواسته تا دامنه مراقبت‌ها از مسیح علی‌نژاد را گسترده‌تر کند. به‌صورت مشخص درخواست شده از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۳ بعد‌ازظهر محل زندگی و تمامی رفت‌وآمدهای او را ضبط و تصویربرداری کند. اگر مسیح علی‌نژاد به محل کارش رفت نیازی به منتظر ماندن برای او نیست ولی همه فیلم‌ها و تصاویر باید با کیفیت بالا باشد و همه کارهایی که مسیح انجام می‌دهد در آن ثبت شود.  

کیا صادقی همچنین در جستجوهای اینترنتی‌اش به‌دنبال یافتن مسیر دریایی میان نیویورک و کاراکاس پایتخت ونزوئلا بوده است و چندین بار در مورد این مسیر تحقیق کرده است. تصاویری از جستجوهای اینترنتی صادقی نیز به این ادعانامه ضمیمه شده است.

مسیح علی‌نژاد در واکنش به انتشار این خبر گفته است که اف‌بی‌آی از هشت ماه پیش به او اطلاع داده است که در محل زندگی‌اش امنیت ندارد و او چند بار به خانه‌های امن منتقل شده است ولی هر بار او را پیدا کرده‌اند. به‌همین دلیل تصمیم به افشای رسمی این ماجرا گرفته شده است.

بر اساس متن ادعانامه، رهبری تیم عملیات با فراهانی بوده است. او در یکی از پیام‌های الکترونیکی روی موبایلش عکسی از مسیح علی‌نژاد و یک قربانی ( احتمالا روح‌الله زم) را داشته که زیر آن نوشته «کم‌کم جمع‌تان جمع می‌شود. خودت می‌آیی یا بیاوریمت؟»

روح‌الله زم، دیگر مخالف جمهوری اسلامی و روزنامه‌نگار در سال ۱۳۹۸ از عراق ربوده و به ایران منتقل شد. جمهوری اسلامی این روزنامه‌نگار را ماه‌ها در بی‌خبری مطلق نگاه داشت و سپس او را اعدام کرد.

داستان ربودن مخالفان سیاسی در دوران جمهوری اسلامی جدید نیست. دستگاه‌ امنیتی ایران در ماه‌های گذشته یک مخالف عرب به نام حبیب اسیود و یک مخالف طرفدار نظام پادشاهی به نام جمشید شارمهد را با برنامه‌ریزی و نقشه قبلی از کشورهای همسایه ایران ربوده است. پرونده ربودن مسیح علی‌نژاد از این جهت مورد توجه است که تلاش شده این مخالف و منتقد جمهوری اسلامی و فعال حقوق بشر از خاک آمریکا ربوده شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.