ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالله عبدالله برای مذاکره با طالبان به دوحه می‌رود

منابع آگاه گفته‌اند یک هیأت بلندپایه دولتی به ریاست عبدالله عبدالله به‌زودی به دوحه خواهد رفت تا با طالبان مذاکره کند. این در حالی است که طالبان مدعی شده‌اند کنترل یک گذرگاه اصلی در مرز افغانستان با پاکستان را به‌دست گرفته‌اند. سازمان ملل نسبت به وضعیت افغانستان هشدار داده است.

همزمان با تشدید حملات گروه طالبان در افغانستان، یک مقام آگاه افغان به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که گفت‌وگوهای دوحه با هدایت عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین، جمعه ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه انجام خواهد شد.

این خبر را منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه هشت صبح افغانستان نیز تأیید کرده‌اند.

ترکیب این هیأت به‌شکل رسمی اعلام نشده است. قرار بود این هیأت در اوایل ماه جاری به دوحه سفر کند، اما به تعویق افتاد. دلایل تأخیر سفر این هیأت در آن زمان اختلاف بر سر دستور کار دیدار گفته شده بود.

روزنامه هشت صبح نوشته است برنامه دیدار دوحه پس از سفر مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده ویژه وزارت خارجه قطر به افغانستان، تنظیم شد. او به پاکستان نیز سفر کرده است.

حامد کرزی روز گذشته، سه‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه در یک نشست خبری گفت که مذاکرات جدی در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

شورای عالی مصالحه ملی و طالبان در این مورد هنوز چیزی نگفته‌اند.

عبدالله عبدالله، نیز روز گذشته در نشست کمیته‌ زنان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل گفت که دولت افغانستان و گروه طالبان باید اقداماتی انجام دهند که به دو طرف در دستیابی به صلح کمک کند.

عبدالله با بیان این‌که صلح «تنها با گفتن» تأمین نمی‌شود افزود گروه طالبان باید خواسته‌هایش را از طریق مذاکره مطرح کند و خواسته‌های دو طرف در مذاکرات صددرصد تأمین نمی‌شود.

او همچنین اعلام کرد که در «روزهای نزدیک» قرار است نشستی میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود و این نشست در سطح دیگری به‌جز هیأت‌های کنونی دو طرف برگزار می‌شود.

طالبان: تصرف منطقه مرزی مهم با پاکستان

این درحالی است که در ماه‌های اخیر طالبان به حملات‌ خود در افغانستان شدت بخشیده‌اند. این گروه در حدود دو ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تصرف کرده است. گسترش حملات طالبان ضعف در نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان را نیز آشکار کرده و بیش از یک‌هزار سرباز به تاجیکستان گریخته‌اند.

طالبان چندین گذرگاه مرزی با ایران، ازبکستان و تاجیکستان را هم در اختیار خود گرفته و مبادلات تجاری افغانستان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

این گروه روز چهارشنبه ۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه نیز اعلام کرد که مسیر مهم ارتباطی پاکستان با جنوب افغانستان را در کنترل خود گرفته است.

به‌گزارش رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت:

«مجاهدین یک شهر مرزی مهم به نام ویش در قندهار را تصرف کرده‌اند. با این کار، جاده مهم بین سپین‌بولدک و گمرک چمن و قندهار تحت کنترل مجاهدین قرار گرفته است.»

سپین‌بولدک شهر مرزی است که در جنوب ولایت قندهار افغانستان و شمال کویته پاکستان قرار دارد.

داده‌های دولت افغانستان نشان می‌دهد که روزانه حدود ۹۰۰ کامیون از مرزها عبور می‌کنند و پاکستان را با افغانستان، ایران و کشورهای آسیای میانه مرتبط می‌کند.

در هفته‌های اخیر طالبان گذرگاه‌های مرزی اسلام‌قلعه، ابونصر فراهی، آی ‌خانم، شیرخان بندر و دندپتان در ولایت‌های هرات، فراه، تخار، کندز (قندوز)، قندهار و پکتیا، را تصرف کرده‌اند و فعالیت این گذرگاه‌ها متوقف شده است.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان که روز دوشنبه گذشته از سمتش کنار رفت به‌تازگیهشدار داد که افزایش خشونت به‌طور جدی به بخت افغانستان برای یافتن پایان صلح‌آمیز ده‌ها سال جنگ آسیب می‌زند.

در همین حال فرانسه شهروندان خود را به ترک افغانستان ترغیب کرد و گفت روز شنبه آینده پرواز ویژه‌ای را برای انتقال آن‌ها از کابل انجام خواهد شد.

آمریکا نیز شمار کارمندان سفارت خود را کم کرده است و می‌گوید قصد تخلیه سفارت را ندارد. استرالیا اما سفارت خود در کابل را تعطیل کرده است.

هشدار سازمان ملل

روز گذشته (سه‌شنبه) کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل اعلام کرد که به دلیل افزایش و شدت جنگ‌ در افغانستان، ۲۷۰ هزار نفر آواره شده‌اند. این نهاد هشدار داد که در صورت ادامه جنگ در این کشور امکان بروز بحران انسانی وجود دارد.

طبق آمار ارایه شده از سوی این نهاد، رقم آوارگان در افغانستان به ۳,۵ میلیون نفر رسیده است.

کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل می‌گوید طی سه ماه نخست سال جاری میلادی تلفات غیرنظامیان در افغانستان ۲۹ درصد افزایش یافته است که بیش‌تر آن‌ها زنان و کودکان هستند.

به‌گفته این نهاد ملل متحد، عدم دست‌یابی به توافق صلح و جلوگیری از خشونت‌ها به آواره‌شدن هزاران خانواده دیگر در داخل افغانستان و خارج از این کشور خواهد انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.