ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان طرفداران او دست به اعتراض زدند

سعد حریری، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه در لبنان اعلام کرد که به دلیل اختلافنظرهای غیرقابل حل با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور از تشکیل دولت در لبنان منصرف شد. این تصمیم بن‌بست سیاسی و بحران مالی و اجتماعی لبنان را عمیق‌تر کرد. طرفداران حریری در اعتراض خیابان‌ها را مسدود کردند.

به‌گزارش رویترز، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که مسئول تشکیل کابینه جدید این کشور شده بود، پنج‌شنبه ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه پس از گفت‌وگویی ۲۰ دقیقه‌ای با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به خبرنگاران گفت:

«ما قادر به کنار آمدن با جناب رئیس‌جمهوری نیستیم. به همین دلیل من از تشکیل دولت کناره‌گیری می‌کنم.»

ظهر پنج‌شنبه دفتر میشل عون اعلام کرد که در حال بررسی کابینه پیشنهادی سعد حریری است و افزود که از او دعوت شده که بعد از ظهر با رئیس‌جمهوری دیدار کند.

سعد حریری پس از دیدار با عون گفت رئیس‌جمهوری خواستار تغییرات اساسی در ترکیب کابینه ۲۴ نفری شد که او روز گذشته (چهارشنبه) آن را به عون معرفی کرد. به‌گفته حریری، عون به او گفته است نمی‌تواند با این فهرست موافقت کند.

دفتر ریاست جمهوری لبنان هنوز در این‌باره توضیحی نداد.

پس از اعلام استعفای سعد حریری، طرفداران او در منطقه طریق الجدیده بیروت با موتورسیکلت‌ها و خودروهای خود خیابان‌ها را مسدود کردند. ارتش بلافاصله برای بازگشایی خیابان‌ها در صحنه حاضر شد اما طرفداران حریری با پرتاب سنگ به سمت سربازان با آن‌ها مقابله کردند و چند نفر مجروح شدند.

با استعفای حریری بلافصله ارزش لیره لبنان باز هم سقوط کرد و قیمت یک دلار معادل ۲۰ هزار و ۵۰۰ لیره شد. سقوط دوباره ارزش پول لبنان در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته (چهارشنبه) صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که مبلغ ۸۶۰ میلیون دلار به حساب لبنان واریز کرده است.

لیره لبنان در کمتر از دو سال بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است و در میان کمبودهای عمومی زندگی روزمره، بخش عمده‌ای از مردم را به سمت فقر بیشتر سوق داده است.

آخرین دولت در لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب چند هفته پس از انفجار ۴ اوت ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن صدها نفر و ویران شدن بیروت، پایتخت این کشور شد، استعفا داد. سعد حریری در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به نخست‌وزیری منصوب شد تا دولت جدید را تشکیل دهد اما در این زمینه موفق نبود و از آن زمان لبنان دولتی ندارد.

استعفای سعد حریری تأخیر بیشتر در اجرای اصلاحات مورد درخواست جامعه بین‌المللی، به‌ویژه فرانسه را در پی خواهد داشت که وعده داده است به لبنان کمک کند تا بتواند از آنچه که بانک جهانی بدترین رکود در تاریخ معاصر خوانده است، خارج شود.

فرانسه ماه‌هاست تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات در لبنان را شرط میلیاردها دلار کمک قرار داده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه ژوئیه تحریم‌هایی علیه رهبران لبنان تصویب کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.