ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت شماری از چهره‌های فرهنگی و اعضای کانون نویسندگان ایران از اعتصابات کارگری

پس از روزنامه‌نگاران، شماری از کنشگران فرهنگی و نویسندگان نیز از اعتصابات کارگران حوزه نفت و گاز حمایت کردند.

گروهی از شاعران، کنشگران مستقل فرهنگی و اعضای کانون نویسندگان ایران با انتشار یک بیانیه از اعتصابات کارگری اخیر در ایران حمایت کردند.

در این بیانیه که به امضای ۳۹ نفر رسیده آمده است:

«نویسندگان و شاعران و کنشگران مستقل فرهنگی و اعضای کانون نویسندگان ایران، اعتراضات این کارگران را بر حق دانسته و از همه نویسندگان، فرهنگیان، اهالی قلم و همچنین بازنشستگان و کارگران سایر بخش‌ها می‌خواهیم که در حمایت از مطالبات انسانی و خواسته‌های به حق صنفی کارگران اعتصابی، از هر کوششی دریغ نکنند.»

در مقدمه این بیانیه شرحی از زمینه شکل‌گیری اعتراضات و اعتصابات کارگری اخیر و خواسته‌های کارگران هم ذکر شده است.  

امضاکنندگان این بیانیه معتقدند که «افزایش روز افزون مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی و فشارهای بیکاری و اخراج‌های دسته جمعی، بی‌عملی وزارت کار و تاخت و تاز بخش خصوصی، عامل اصلی اعتراض و اعتصاب کارگران حوزه‌ نفت و گاز که شریان حیاتی اقتصاد به گل نشسته است را فراهم آورده است.»

اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت که از ۲۹ خرداد آغاز شده، به بیش از ۸۰ مرکز نفتی در استان‌های مختلف کشور گسترش یافته و هزاران کارگر را در بر گرفته است.

هر روز ادامه اعتصاب میلیاردها تومان برای پیمانکاران و کارفرمایان آن‌ها هزینه دارد. کارگران خواستار تعیین حداقل دستمزد بالای ۱۲ میلیون تومان، ۱۰ روز استراحت در ماه، حذف شرکت‌های پیمانکاری، بهداشت و ایمنی محیط کار، اصلاح وضعیت خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها، لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی، برخورداری از حق تجمع، تشکل و اعتصاب هستند.

آنچنان که در بیانیه نویسندگان و کنشگران فرهنگی هم ذکر شده است، اهم خواسته‌های کارگران اعتصابی نفت و گاز و پتروشیمی‌ها عبارت است از:

«۱- افزایش دستمزدها برای تأمین معیشت کارگران.
۲- کوتاه شدن دست شرکت‌های پیمانکاری.
۳- ۱۰ روز مرخصی در قبال ۲۰ روز کار.
۴- برخورداری از بیمه‌های درمانی و بهداشتی.
۵- امنیت شغلی و برچیدن فضای امنیتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و توقف هر گونه پرونده‌سازی علیه کارگران معترض.»

اسامی امضاکنندگان این بیانیه از این قرار است:

علیرضا آبیز، اکبر آزاد، کبوتر ارشدی، سعید اسکندری، نرگس الیکایی، هوشیار انصاری‌فر، علی باباچاهی، فانوس بهادروند، علیرضا بهنام، امیررضا بیگدلی، مانی پارسا، هادی تقی‌زاده، علی جانوند، رضا چایچی، آتفه چهارمحالیان، بنفشه حجازی، رضا حیرانی، رحیم رسولی، م روان‌شید، محمدرضا سالاری‌‌، محمدعلی شاکری یکتا، جلیل شاه‌چشمه، روناک شاه‌محمدی، مظاهر شهامت، حسن صفدری، ایرج ضیایی، ری‌را عباسی، علی عبداللهی، مصطفی فلاحیان، علیرضا فریدون گودرزی، عزت قاسمی، علی قنبری، پوران کاوه، سعدی گل‌بیانی، سروش مظفر مقدم، داریوش معمار، عه‌تا منصوری، روح اله مهدی‌پور عمرانی و کورش همه‌خانی.

روزنامه‌نگاران هم از کارگران حمایت کردند

اما این تنها بیانیه حمایت از کارگران اعتصابی در روزهای اخیر نبود. روز ۲۶ تیر ماه نیز ۶۹ تن از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با اعتصاب کارگران صنعت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از این حرکت حمایت کردند.

در بیانیه روزنامه‌نگاران هم آمده بود که آن‌ها اجازه نخواهند داد بانگ حق‌طلبی کارگران خفه شود:

«ما در کنار شما ایستاده‌ایم و فریاد می‌زنیم که بانگ حق‌طلبی کارگران اعتصابی صنایع نفت، گاز، پالایشگاه‌ و پتروشیمی‌ها با هیچ ابزاری خفه نخواهد شد. چنان که در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم، کارفرمایان بسیاری از کارگران اعتصابی را به اخراج تهدید کردند. تهدیدهایی که ریشه در حقیقت سیاه بیکاری در ایران دارد.»

روزنامه‌نگارانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند خطاب به کارگران نوشتند که «حق کارگران اعتصابی را علاوه بر برخورداری از یک دستمزد عادلانه، در داشتن تشکل مستقل و بدون حضور و اعمال نفوذ و تهدید کارفرماها، مدیران، دولت و حتی کارگران غیرمستقل، به رسمیت می‌شناسد.»

آن‌ها نوشتند:

«تا زمانی که شرایطی انسانی برای کار و زندگی شما فراهم شود، در کنار شما ایستاده‌ایم و اعلام همبستگی می‌کنیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.