ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات به بی‌آبی در خوزستان: رسانه‌های حکومتی کشته شدن دست‌کم دو معترض را تأیید کردند

اعتراض جان به لب رسیدگان از بی‌آبی در خوزستان ادامه دارد. شماری از مسئولان دولتی به استان سفر کردند و قول دادند مشکل را حل کند. منابع محلی از کشته شدن حداقل سه تن طی دو روز گذشته خبر داده‌اند. رسانه‌های حکومتی کشته شدن مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری را تائید و تلاش کردند کشته‌شدگان را «نیروی بسیجی» معرفی کرده و قتل آنان را به مخالفان نظام نسبت بدهند.

شامگاه شنبه ۲۶ تیر معترضان به بی‌آبی در شاوور، کرخه، سوسنگرد، کوت سید نعیم، شادگان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه و شوش به خیابان آمدند. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران از کشته شدن دست‌کم سه نفر به نام‌های مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و علی مزرعه در جریان این اعتراضات خبر داد.

مسئولان دولتی پیشتر کشته‌شدن مصطفی نعیماوی را تائید کرده بودند. سازمان حقوق بشر اهواز نیز شامگاه شنبه هویت یک تن دیگر از کشته شدگان به نام قاسم خضیری را تائید کرد. به گفته منابع محلی خضیری در اعتراضات جمعه شب در کوت‌عبدالله اهواز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شده بود، شنبه ۲۶ تیر در بیمارستان جان خود را از دست داد.

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، پس از فاش شدن خبر کشته شدن قاسم خضیری، یک ویدئو کوتاه منتشر کرد که در آن فردی که به ادعای خبرگزاری فارس عموی خضیری است، قاسم خضیری را یک فرد «بسیجی و مذهبی» معرفی می‌کند که در بازگشت از محل کار هدف شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفته است.

این خبرگزاری در یک فیلم دیگر هم مردی که ادعا می‌کند پدر مصطفی نعیماوی است را نشان می‌دهد که می‌گوید: خرابکاران به پسرم تیر زدند.

۲۳۰۰ روستای بی‌آب

اعتراضات به بی‌آبی در چند شهر خوزستان از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیر آغاز شد. قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان که در نخستین روز اعتراضات، ویدئوهای منتشر شده را جعلی و غیرواقعی خوانده بود، یکشنبه ۲۷ تیر در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تنش در استان را تائید کرد و گفت که ستاد بحران استان با حضور مسئولان دولتی که از تهران آمده بودند، تشکیل جلسه داده است.

او درباره تصمیمات این هیئت ویژه توضیحی نداد و تنها مصوبات آن را «خوب» و «به نفع مردم» توصیف کرد. مجید یوسفی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی که به گفته خودش به جلسه ستاد بحران دعوت نشده بود، تشکیل این جلسات را بی‌فایده دانست و گفت:

دولت در همه سال‌های گذشته برای رفع تنش آبی خوزستان کاری نکرده ‌و حالا چند معاون وزیر بدون اختیار قانونی را اعزام کرده که چه بشود؟

به گفته یوسفی جلسه ستاد بحران استان خوزستان «پشت درهای بسته» و «بدون دعوت از نمایندگان مجلس و رسانه‌ها» برگزار شده است.

این نماینده مجلس سفر هئیت دولتی به خوزستان همزمان با اجرای طرح‌های انتقال آب که سرمنشاء آغاز دور تازه اعتراضات است را «دوگانگی» در دولت خواند و گفت:

برخی روستاها برای آبرسانی لنگ ۲۰۰میلیون تومان اعتبار هستند و آن‌وقت طرح‌های انتقال آب با هزینه‌های چند‌هزار میلیارد تومانی در یکی دو سال انجام می‌شود. این دوگانگی چه معنایی دارد؟

اشاره این نماینده مجلس به انتقال آب از کرخه و کارون به زاینده‌رود است که مدیرعامل شرکت منابع آب ایران آن را رد کرده است. عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی اما اظهارات مدیرعامل شرکت منابع آب را «کذب» خوانده و گفته بود: پروژه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون باید متوقف شود.

به گفته محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب، از مجموع دو هزار و ۸۰۰ روستایی که تحت پوشش آبفا خوزستان است، حدود ۸۰ تا ۹۰ روستا تحت تنش آبی قرار گرفته‌اند. استاندار خوزستان اما شمار روستاهای درگیر با بی‌آبی را تنها ۷۰۰ روستا اعلام کرده است.

بی‌آبی در خوزستان در سال گذشته نیز موجب اعتراضات گسترده ساکنان غیزانیه اهواز شده بود. در جریان این اعتراضات که خرداد  ۱۳۹۹ رخ داد، پلیس و نیروهای امنیتی با گلوله‌های پلاستیکی به معترضان شلیک کردند و چند تن را مجروح کردند.

منفعت ستاد اجرایی فرمان امام از تنش آبی

همزمان با تداوم اعتراضات در خوزستان خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران از امضاء تفاهمنامه رفع تنش آبی برای ۴۷۱ روستای خوزستان بین ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر داد.

فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان رقم این تفاهمنامه را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که به گفته او ۵۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ را ستاد اجرایی فرمان امام و یکهزار میلیارد ریال را دولت تامین می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.