ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فلاکت: افزایش سرقت‌های خُرد در تهران

بالا رفتن موارد سرقت نشان‌دهنده ناامنی و فلاکت است. پلیس تهران می‌گوید سرقت‌های خرد در تهران افزایش یافته است. حتی رخت روی بند هم از دستبرد در امان نیست.

به گزارش تجارت نیوز ،سرقت کابل روی پایه برق، لباس‌های روی بند در بالکن، گلدان‌های جلو ساختمان‌ها، کِش رفتنِ لوازم خودرو و موبایل در محله‌های مختلف پایتخت رواج یافته است. علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت با تایید افزایش سرقت‌های خرد در تهران گفت:

«عوامل مختلفی روی افزایش سرقت اثرگذار است. یکی از عوامل اثرگذار روی افزایش سرقت‌ها، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالاهای اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد بوده‌ایم.»

بر اساس اعلام مرکز آمار نسبت تعداد جرایم در ۱۰۰ هزار نفر از سال ۹۵ به این سو رو به افزایش است. در سال ۹۷ این رقم ۳۰ درصد جهش داشت و در سال ۹۸ با هزار و ۳۹ جرم در صد هزار نفر به بالاترین حد در سال‌های دهه ۱۳۹۰ رسید. رشد سریع قیمت‌ها و افزایش نرخ بیکاری تأثیر مستقیمی بر این شاخص دارد.

علیرضا ناصری‌نژاد در ادامه مصاحبه با تجارت‌نیوز درباره دلایل رواج سرقت‌های خرد در تهران گفت:

 «یکی دیگر از دلایل افزایش سرقت‌های خرد این است که این کالاها "سهل‌الفروش" هستند. قبلا سارق باید به فکر خریدار کالای سرقتی هم بود. محله‌های مشخص و معروفی برای خرید و فروش کالای دست دوم در تهران بود که پلیس این بازارها را جمع کرد. ولی اکنون با توجه به گسترش فضای مجازی، سایت‌ها و برنامه‌های خرید و فروش کالای دست دوم، سارقان به راحتی با ثبت آگهی کالای سرقتی را می‌فروشند.»

تجارت نیوز می‌نویسد سرقت‌های خرد بدان حد رسیده که مردم مدام نگران اموال خود هستند. برای مثال روی آیفون حفاظ نصب می‌کنند، کفش‌هایشان را پشت در نمی‌‌گذارند و حتی دیگر در بالکن، لباس روی بند پهن نمی‌کنند.

به گفته ناصری‌نژاد برخی از سرقت‌ها مانند سرقت دریچه‌های فاضلاب حتی ممکن است جان شهروندان را به خطر بیندازد. نوع سرقت بسته به بافت اجتماعی و فرهنگی محله‌ها هم متغیر است. جانشین پلیس پیشگیری پایتخت به تجارت نیوز گفت:

«به طور مثال در یافت‌آباد و شهرک ولیعصر سرقت موبایل کم است زیرا جمعیت این محله‌ها عمدتا ساکن هستند. اما در محله‌هایی مثل فردوسی یا شهید قرنی چون جمعیت شناور بالاست، سرقت موبایل زیاد است. در محله‌هایی که جمعیت شناور بیشتر و مراکز تجاری و خرید زیادتر باشد، سرقت از لوازم خودرو و موبایل بیشتر است.»

در سال ۹۸ با افزایش سرقت‌های خرد بر اساس مصوبه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قرارگاهی برای مقابله با این نوع سرقت‌ها ایجاد شد اما توفیق چندانی به دست نیاورد. تابستان سال گذشته رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: در سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ در گزارشی فقیر شدن خانواده‌ها و بیکاری را دلیل افزایش سرقت دانسته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.