ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان مذاکرات هیأت‌های افغانستان و طالبان و نگرانی نمایندگی‌های سیاسی کشورها در کابل

در پی برگزاری نشست هیأت‌های افغانستان و گروه طالبان در دوحه که تنها بر سر ادامه مذاکرات توافق کردند، نمایندگی‌های اتحادیه اروپا، بخش غیرنظامی ناتو و ۱۵ کشور در کابل با انتشار بیانیه مشترکی از طالبان خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

مذاکرات بین هیأت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و هیأت طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه در دوحه پایتخت قطر یکشنبه ‌شب، ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه پایان یافت و دو طرف با انتشار اعلامیه مشترکی بدون اشاره به آتش‌بس در مورد لزوم تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار توافق کردند.

پیش از این گفته می‌شد که این مذاکرات سه محور آتش‌بس، دولت موقت و تعیین میانجی را در دستور کار دارد.

در اعلامیه مشترک که پس از پایان نشست دو روزه انتشار یافت آمده است که دو طرف توافق کرده‌اند تا مذاکرات در سطح بلندپایه در آینده نیز ادامه یابد.

محفوظ ماندن تمام تأسیسات غیرنظامی، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، اقدامات دوجانبه به‌منظور حفاظت از پرسنل بهداشتی واکسیناسیون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، همکاری در مورد کمک‌های بشری و… از دیگر موضوعاتی‌اند که دو طرف درباره‌ آن اطمینان دادند.

عبدالله عبدالله در نشست خبری مشترک با ملا عبدالغنی برادر گفت هدف از این نشست تسریع روند مذاکراتی بود که از ۱۰ ماه پیش در جریان است.

ملا عبدالغنی برادر نیز فضای مذاکرات را خوب توصیف کرد.

همزمان با این رویداد، هیأت‌های سیاسی اتحادیه‌ اروپا، بخش غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا نیز اعلامیه‌ مشترکی امضا کردند و در آن  از گروه طالبان خواستند که در عید قربان برای همیشه سلاح خود را زمین بگذارد.

در این اعلامیه‌ مشترک که سفارت آمریکا در کابل آن را منتشر کرد، آمده است که طالبان باید هرچه زودتر به حملات نظامی‌ خود که «تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌ حل سیاسی از طریق مذاکره را ناکام و غیرنظامیان را متضرر و آواره می‌کند»، پایان دهند.

این نمایندگی‌ها گفته‌اند حملات طالبان با ادعای آن‌ها مبنی بر حمایت از حل‌وفصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در شهر دوحه‌ قطر در تناقض کامل قرار دارد و این حملات منجر به کشته‌شدن افغان‌های بی‌گناه از جمله ادامه‌ قتل‌های هدفمند و آوارگی غیرنظامیان، غارت و سوزاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های مهم و حیاتی و آسیب رسیدن به شبکه‌های ارتباطی شده است.

آن‌ها همچنین از نقض حقوق بشر در ولسوالی‌هایی که به دست طالبان افتاده‌اند ابراز نگرانی کرده و افزوده‌اند از تلاش‌های طالبان جهت سرکوب زنان و دختران و تعطیلی رسانه‌های خصوصی و دولتی به‌منظور پنهان‌سازی موارد نقض حقوق بشر و محدودساختن آزادی بیان گزارش‌هایی دریافت کرده‌اند.

به‌گفته آن‌ها این اقدامات طالبان علیه دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستانی‌ها است و طالبان و سایر طرف‌ها در افغانستان باید فوراً به خشونت پایان داده و با آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه موافقت کنند.

همزمان با تشدید جنگ در افغانستان و حملات طالبان، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید قربان گفت این گروه به حل بحران افغانستان از طریق سیاسی متعهد است.

او همچنین گفت طالبان به حقوق شهروندی پایبند هستند و  برای زنان «در چهارچوب شریعت اسلامی»، محیط آموزشی فراهم خواهند کرد.

آخندزاده حتی از «آزادی بیان» هم سخن گفت. او گفت:

«گروه طالبان، براساس احکام اسلامی و منافع ملی، به آزادی بیان متعهد و خبرنگاران با در نظرداشتن این دو نکته‌ مهم و رعایت اصول خبرنگاری، فعالیت کنند.»

این روزها با پیش‌روی‌ها طالبان، رهبران این گروه تلاش می‌کنند چهره دیگری از خود نشان دهند. ذبیح‌الله مجاهد نیز در سفر به ایران از حقوق شهروندی و حفظ حقوق زنان «در چارچوب قوانین شریعت اسلامی» حرف زده بود. حتی در میان برخی مسئولان جمهوری اسلامی چنین تلاش‌های مشاهده شده است.

ملا هبت‌الله همچنین گفته است که پس از خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان با «تمام جهان از جمله آمریکا» بر اساس تعامل متقابل خواهان روابط خوب دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.