ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: روزهای سخت‌تری پیش روست

کرونای دلتا در ایران شیوع گسترده‌ای یافته. مینو محرز می‌گوید: از لحاظ روحی از دیدن این همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی از "عدم اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای کاهش بار بیماری در کشور" انتقاد کرد. به گفته او اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظار خواهد بود.  محرز ۲۸ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: 

«دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد؛ در حالی که باید هر چه سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد. تاکنون خیلی خوب کار نکردیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم و حتی با تکمیل واکسیناسیون بازهم شرایط را رصد کنیم.»

محرز در ادامه گفت: 

«کرونا فعلا مهمان ما است و باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که حرف شنوی از حرف‌های ستاد کرونا وجود داشته باشد. متاسفانه پروتکل‌هایی در این مدت ابلاغ شد اما در اجرای آن کسی کنترل نداشت.»

با اشاره به قدرت سرایت بالای سویه دلتای ویروس کرونا گفت به آینده چندان خوشبین نیست:

«اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند. به شخصه به لحاظ روحی از دیدن این همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.»

روند نامطلوب واکسیناسیون در ایران

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته در ایران ۲۵هزار و ۴۴۱ بیمار کرونا شناسایی شدند، دو هزار و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدند و ۲۱۳ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. 

به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۷۲ دُز رسید. 

روند واکسیناسیون در ایران نسبت به جمعیت بالای ۸۴ میلیونی ایران، بسیار کند صورت گرفته است. مینو محرز با اشاره به اینکه ایران هنوز در واکسیناسیون کرونا عقب است، به ایسنا گفت: 

«امیدوارم هرچه زودتر روند واکسیناسیون افزایش یابد زیرا واکسن به‌خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را در برابر واریانت‌های جدید می‌گیرد.» 

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان موثر بودن واکسن‌ کرونا و تاکید بر اینکه جهش نوع هندی کرونا (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، گفت:

« در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و عدم شرکت در تجمعات را رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.»

با وجود این‌که کرونای دلتا میزان شیوع بسیار بالایی دارد و آمار مرگ و میرها نیز به‌شدت بالا رفته است بر اساس بر آمارهای وزارت بهداشت کمتر از ۷۰ درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران تا امروز به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده است. تا کنون سه میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. چهار هزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌سر می‌برند. همچنین، تا کنون ۲۵ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۴۸ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. 

ایران وارد موج پنجم کرونا شده است. در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. کرونای دلتا در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی شیوع گسترده‌ای داشته و وضعیت استان سیستان و بلوچستان چیزی ورای فاجعه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.