ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز مادران زندانی: از دو سوی میله‌ها، گفت‌وگوی مادر زندانی و کودک

چندین سازمان و نهاد حقوق بشری ثبت ۲۶ تیر ماه را به‌عنوان «روز مادران زندانی» در تقویم مبارزات مدنی ایران پیشنهاد داده بودند. زمانه در این رابطه با نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و حامد فرمند، فعال حقوق کودک گفت‌وگو کرده است.

سال ۱۳۹۶ هشت سازمان و نهاد حقوق بشری پیشنهاد ثبت روز «۲۶ تیر» را به‌عنوان «روز مادران زندانی» در «تقویم مبارزات مدنی ایران» مطرح کردند.

این هشت سازمان حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای به همین مناسبت نام نهادن یک روز در تقویم مبارزات مدنی به نام «مادران زندانی» را فرصتی برای یادآوری شرایط کسانی که گاه به دلایل سیاسی و گاه به دلیل نگاه غیراصولی به موضوع جرم و زندان از یاد می‌روند، عنوان کردند.

به عقیده نویسندگان این بیانیه، تعیین چنین روزی می‌تواند فرصتی مهیا کند برای ایجاد امکانات برای اعمال تنبیهات جایگزین زندان، در راستای بهبود شرایط زندگی مادر و فرزند در زندان، و همچنین راهی برای حذف فشارهای مضاعف با استفاده از عواطف مادری.

در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:

«مادر زندانی، خواه با هویتی آرمانی و خواه با هویت آسیب دیده اجتماعی، در دوران جدایی تحمیل شده به کودک خویش، نیاز به برخورداری قانونی از حقوق یک فرد زندانی و از حقوق و امتیازات ویژه به عنوان مادر دارد. اما این، تنها مشکلی نیست که مادران زندانی با آن دست وپنجه نرم می‌کنند، احساس گناه در دوران جدایی تحمیل شده به کودک فرد زندانی، تجربه بسیاری از مادران با داشتن سابقه زندان در سراسر دنیاست. «انگ مادر زندانی» بودن را تنها سیستم‌های قضایی و حکومت‌ها به فرد وارد نمی‌کنند. جامعه نیز با کلیشه‌ای که از «مادر» ساخته‌ است، زندانی شدن او را انگی برای او می‌داند و خود را موظف می‌داند تا رنجی که زندانی شدنش بر فرزندانش وارد کرده به او یادآوری کند.»

زمانه در رابطه با اهمیت «روز مادران زندانی»، گفت‌وگویی زنده را در اینستاگرام با حضور نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و حامد فرمند، فعال حقوق کودک و بنیانگذار موسسه کودکان زندانیان (COIPI) انجام داد.

◾️ ویدیوی گفت‌وگوی زمانه با نرگس محمدی و حامد فرمند را مشاهده کنید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

◾️ نسخه شنیداری گفت‌وگوی زمانه با نرگس محمدی و حامد فرمند را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه»:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.