ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: با پیشروی طالبان، ارتش افغانستان استراتژی جنگی خود را تغییر می‌دهد

مقامات افغانستان و آمریکا می‌گویند ارتش افغانستان با از دست دادن مناطقی از کشور در نبرد با طالبان، استراتژی جنگ خود علیه طالبان را تغییر می‌دهد و نیروهای خود را بر شهرهای مهم مانند کابل، گذرگاه‌های مرزی و زیرساخت‌های حیاتی متمرکز می‌کند.

رویترز در گزارشی که جمعه یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه منتشر کرده نوشته است که از نظر سیاسی این استراتژی خطرناک، قلمرو را به شورشیان طالبان واگذار می‌کند. اما مقامات آن را ضرورت نظامی می‌دانند زیرا نیروهای بیش از حد پراکنده افغانستان تلاش می‌کنند تا مراکز ولایت‌ها را از دست ندهند، امری که می‌تواند موجب گسیختگی عمیق کشور شود.

تقویت نیروها، که به‌طور رسمی پذیرفته شده اما قبلاً با چنین جزئیاتی گزارش نشده است، با خروج ارتش آمریکا از افغانستان به‌دستور جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور تا تاریخ ۳۱ اوت، همزمان است.

شورشیان طالبان مناطق بیشتری را تخت کنترل خود درمی‌آورند طوری که پنتاگون روز چهارشنبه تخمین زد اکنون بیش از نیمی از مراکز ولسوالی‌های افغانستان در دست طالبان است. طالبان همچنین در حومه نیمی از مراکز ولایت‌ها فشارهای خود را بیشتر می‌کنند و تلاش می‌کنند این مراکز را منزوی کنند.

مقامات آمریکایی به رویترز گفته‌اند که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار می‌دهند که دولت افغانستان می‌تواند در مدت شش ماه سقوط کند.

یک مقام افغان که خواست نامش فاش نشود، گفت «تغییر جهت» نیروها به کابل کمک می‌کند تا مناطق استراتژیک را حفظ کند و از زیرساخت‌ها، از جمله سدی که با کمک هند ساخته شده و بزرگراه‌های اصلی، دفاع کند.

اما تحکیم و تمرکز نیروها به معنای بدون مراقبت گذاشتن مناطق دیگر و رها کردن جوامع و گروه‌های قومی در دست طالبان است. برای کابل دشوار است که استراتژی میدان جنگ را به گونه‌ای تغییر دهد که هیچ یک از گروه‌های قومی افغانستان، شامل پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک ، آزرده خاطر نشوند. همه مناطق از سطح محافظت یکسانی برخوردار نخواهند شد. این مقام افغان گفت:

«چگونه می‌توانید این موضوع را به عموم مردم که در هفته‌های اخیر به دلیل تصرف مناطق به دست طالبان خشمگین بوده‌اند - و این قابل درک است - اعلام کنید؟ بخش عمده‌ای از این تغییر جهت نیروهای دولتی، حداقل در کوتاه‌مدت منجر به آن می‌شود که طالبان خلاء پشت سر ما را پُر کند.»

مارک میلى، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است که استراتژی جدید شامل «واگذاری مراکز منطقه‌ای» برای محافظت از مراکز پُرجمعیت، مانند کابل است. میلی گفت به نظر می‌رسد که طالبان «تحرک استراتژیک» دارند.

او روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «احتمال تسخیر کامل طالبان یا احتمال سناریوهای دیگری وجود دارد. من فکر نمی‌کنم که پایان بازی هنوز نوشته شده باشد.»

کنت مک کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که ناظر بر نیروهای آمریکایی در افغانستان و پشتیبانی از سربازان افغان است، بدون ارائه جزئیات استراتژی جدید نیروهان افغان، گفت:

«شما نمی‌توانید از همه چیز دفاع کنید. اگر در همه جا دفاع کنید، در واقع از هیچ جا دفاع نکرده‌اید. بنابراین من فکر می‌کنم که افغان‌ها می‌فهمند که نیاز به تحکیم و تمرکز دارند.»

مک کنزی از نگرانی‌های چندین ساله آمریکا در مورد چگونگی کنترل نیرو‌های افغان در بازرسی‌ها، از جمله در مناطق دورافتاده و آسیب‌پذیر که از نظر استراتژیک چندان ارزشی ندارند، سخن گفت.او گفت:

«بنابراین، من فکر می‌کنم اکنون آن‌ها در مرحله تشخیص هستند که باید عقب‌نشینی کرد، نیروهای خود را تحکیم بخشید کنید و از مناطقی که کاملاً مهم هستند دفاع کرد.»

وزارت دفاع افغانستان درباره این اظهارنظرها واکنشی نشان نداد.

جو بایدن وعده کمک مالی به نیروهای افغان و تلاش بیشتر دیپلماتیک برای احیای گفت‌وگوهای متوقف شده صلح را داده است.

اما طالبان در روز دوشنبه به درخواست‌های ۱۵ نمایندگی دیپلماتیک و نماینده ناتو در افغانستان برای توقف حملات نظامی پاسخ نداده‌ است. طالبان و دولت افغانستان همچنین در آخرین مذاکرات دوحه در مورد آتش‌بس در تعطیلات عید قربان به توافقی دست نیافتند. این در حالی است که در گذشته، طالبان به‌مناسبت عید قربان آتش‌بس کوتاه را می‌پذیرفت.

مقامات ارتش آمریکا معتقدند که طالبان به جای پایان دادن جنگ بر سر میز مذاکره، در صدد است جنگ را با پیروزی در میدان جنگ پایان دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.