ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراف معاون اول رئیس‌جمهوری: مشکلات خوزستان نتیجه برنامه‌های توسعه است

معاون اول رئیس دولت به خوزستان سفر کرد تا اعتراف کند برنامه‌های توسعه به نابرابری و بی‌عدالتی انجامیده است. او و استاندار خوزستان قول دادند مشکلات را حل کنند؛ وعده‌ای که عملی نخواهد شد. یکی از نمایندگان «شیوخ عرب» در جلسه با دولتی‌ها خواستار آزادی فوری همه دستگیرشدگان شد.

هیات ویژه دولت عصر جمعه به اهواز رسید و فرمانده سپاه صبح شنبه. استاندار خوزستان به وجود مشکلات متعدد در این استان اذعان کرد. مقامهای دولتی هم وعده کردند با پرداخت خسارت و تأمین آب یکی از مشکلات را برطرف کنند.

یک هفته پس از آغاز اعتراضات در خوزستان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران عصر جمعه به این استان سفر کرد تا بگوید: قبول دارد که سدسازی همیشه خوب نیست. او بلافاصله برای دفاع از سدسازی ها که یکی از سرچشمه های بحران کنونی است، اضافه کرد: اگر سدها نبود در سیلاب سال ۱۳۹۸ خسارت بیشتری به خوزستان وارد میشد.

معاون اول رئیس دولت که به روایت رسانههای دولتی در جلسات متعددی شرکت کرده بود، در جمع سران عشایر خوزستان وعده کرد دولت منابع مالی منابع مالی مربوط به مابقی خسارات باقی از سیلاب ۹۸ را تامین و پرداخت کند.

یکی دیگر از وعده‌هایی که از زبان جهانگیری به رسانه‌ها راه یافت، پرداخت خسارت تنش آبی به کشاورزان، دامداران و نخل‌داران است. او گفت: در مصوبه هیات دولت این موارد تصویب شده است.

رهاسازی ذخیره آبی برای کاهش تنش

معاون اول رئیس دولت که آخرین روزهای حضورش در هیئت وزیران را می‌گذراند در بخش دیگری از سخنانش به وجود داشتن آنچه که «مشکلات ساختاری ناشی از توسعه نامتوازان» نامید، اذعان کرد و گفت:

به عنوان مدیری که بخش زیادی از عمر خود را در حوزه توسعه گذرانده‌ام، نوعی از توسعه در کشور رقم زده شد که عوارض این چنینی [بروز مشکلات متعدد در زیرساخت های استان خوزستان] را در پی داشته است.

جهانگیری که در همه سال‌های استقرار جمهوری اسلامی، به غیر از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در هیئت وزیران و دستگاه‌های اجرایی حضور داشته، سپس ماهشهر را یک نمونه از دستاوردهای توسعه نامتوازان برشمرد و افزود: ماهشهر به عنوان مرکز سرمایه‌گذاری کشور از نظر صنعتی محسوب می‌شود اما مردم آن دچار رنج و تبعیض شده‌اند.

او سپس به کشاورزان وعده داد آب کشت پاییزه تامین شود. راهکار او و دولت برای تامین آب کشت پاییزه هم آنطور که جهانگیری گفت آزادسازی ذخیره آبی در پشت سدها است. موضوعی که پیش از این نیز برخی خبرگزاری‌های داخلی ایران از اجرای آن خبر داده بودند.

جمعه یکم مرداد خبرگزاری مهر در این رابطه گزارش کرده بود: شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان برای حل مقطعی مشکل آب خوزستان اقدام به آزادسازی بیش از برنامه آب سدها بویژه آب سد کرخه کرده‌اند. به گونه‌ای که اکنون بیش از دو و نیم برابر برنامه مصوب، آب در حال آزادسازی است و این مساله با توجه به موجودی آب پشت سدها، می‌تواند بحران تازه‌ای را طی ماههای پیش رو ایجاد کند.

به گفته جهانگیری قرار است روز شنبه دوم مرداد در جلسه ویژه‌ای با حضور وزیر نیرو و وزیر جهادکشاورزی تصمیم نهایی در این باره گرفته شود. او پیش از نهایی شدن این تصمیم خطاب به کشاورزان خوزستانی گفت: هیچ مدیری نمی‌تواند با اعمال دستورات اداری مانعی برای نوع کشت کشاورزان ایجاد کند.

خوزستان کلکسیونی از مشکلات است

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان شامگاه جمعه یکم مرداد پس از نشست هیات ویژه دولت به این استان گفت اذعان می‌کند که در استان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد:

کلکسیونی از مشکلات و محرومیت‌ها نیز در خوزستان وجود دارد. در آب و فاضلاب و روان‌آب‌های سطحی؛ در پرآبی و کم‌آبی دچار مشکلاتی است.

به گفته او برای برطرف کردن مشکلات کم‌آبی در خوزستان که به اعتراضات مردمی انجامید بیش از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب و ۱۵ درصد از اعتبار تنش‌های آبی وزارت نیرو و کشاورزی به این استان اختصاص داده شد.

سلیمانی دشتکی همچنین از تامین شدن ۵۰ درصد اعتبار تخصصی بخش کشاورزی و آب این استان خبر داد اما رقم آن را اعلام نکرد.

نماینده عشایر عرب خواستار آزادی دستگیرشدگان شد

در جریان اعتراضات به کم‌آبی در خوزستان شمار زیادی دستگیر شده‌اند. هنوز هیچ منبع دولتی دستگیری معترضان را تایید نکرده است. عیسی کروشاتی که خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) او را نماینده شیوخ عرب خوزستان معرفی کرد، در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار آزادی دستگیرشدگان شد و گفت: انتظار می‌رود بازداشت‌شدگان فوری آزاد شوند.

او نیز خوزستان را مجموعه‌ای از مشکلات ساختاری دانست و افزود: خوزستان زرخیز و مظلوم دارای جمع تناقض‌های بسیار است؛ خوزستان پر از آب اما تشنه، خوزستان پر از نفت اما بیکار، خوزستان پر از گاز اما با محرومیت‌های بسیاری در تمام مناطق است.

به گفته کروشات نرخ بیکاری در برخی مناطق خوزستان بیش از ۴۰ درصد است. او افزود: مشکل مردم در استان خوزستان صرفاً موضوع آب نیست بلکه بیکاری، محرومیت، فرهنگ و امکانات فرهنگی و ورزشی، آب و فاضلاب از جمله مشکلات مردم خوزستان است.

اعتراضات مردمی در خوزستان از پنجشنبه ۲۴ تیر آغاز شد و به استان‌های همجوار از جمله لرستان و کهگیلویه و بویراحمد تسری یافت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده تا به حال ده‌ها تن در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند. شمار دقیق کشته‌شدگان هنوز مشخص نیست اما مرگ هفت نفر بر اثر تیراندازی ماموران دولتی تایید شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.