ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین دور گفتگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن؛ ابهام در مورد خروج آمریکا از عراق

نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند یا فقط نقش و ماموریتشان متفاوت می‌شود؟ عراقی‌ها می‌گویند بنا است سربازان آمریکایی به خانه شان بازگردند اما آمریکایی‌ها می‌گویند موضوع فقط تغییر نقش نیروهای عملیاتی است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه چهارم مرداد‌ماه در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند تا چهارمین دور از گفتگوهای استراتژیک عراق و آمریکا آغاز شود. دور سوم این گفتگوها در ماه آوریل برگزار شده است. در دور چهارم قرار است درباره خروج ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی باقی‌مانده در عراق بحث شود. تغییر نقش نیروهای آمریکایی در این کشور و چگونگی ارتباط نظامی و امنیتی بغداد و واشنگتن هم موضوع مهم دیگر روی میز است.

نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با بایدن بر خروج نیروهای آمریکایی متمرکز خواهد شد.

علی رغم اینکه بغداد توانست بیش از سه سال پیش داعش را از بخش های مهمی از کشور عقب براند ولی این گروه هنوز در عراق پایگاه دارد و هفته گذشته یک بمب‌گذاری انتحاری در شهرک صدر بغداد انجام داد.

مصطفی الکاظمی از زمانی که جایگزین عادل عبدالمهدی شد در میان دولبه قیچی حشدالشعبی و ایران از یک سو و آمریکا از سوی دیگر قرار داشته است.

حشدالشعبی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق فشار وارد کرده است که نیروهای نظامی خارجی باقی‌مانده در عراق، خاک این کشور را ترک کنند. موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق پس از ترور قاسم سلیمانی در روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ شدت گرفت و متاثر از اتفاقات پس از آن مجلس این کشور قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند نیروهای خارجی ائتلاف مبارزه با داعش را از عراق خارج کنند.

حشدالشعبی و گروه‌های شکل‌دهنده به آن متهم‌اند تنها در سال جاری میلادی بیش از ۵۰ حمله راکتی و پهپادی به پایگاه‌ها و کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق انجام داده‌اند. حشد‌الشعبی مسئولیت هیچ کدام از این حملات را به صورت رسمی نپذیرفته است.

از هم اکنون این نگرانی شدت گرفته است که اگر دستاورد دور چهارم مذاکرات بغداد و واشنگتن، اعلام برنامه زمانی خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق نباشد، حملات به پایگاه‌های آمریکایی در این کشور شدت بگیرد.

عصائب اهل‌حق یکی از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران اخیرا تهدید کرده است که به حملات نظامی خود به نیروهای آمریکایی تا زمانی که آن‌ها خاک عراق را ترک نکنند، ادامه خواهد داد.

دو گروه دیگر یعنی کتائب سید‌الشهد و کتائب حزب‌الله نیز در هفته‌های گذشته و پس از آنکه آمریکا به نیروهایشان در مرز عراق و سوریه حمله کرد و چهار نفر را کشت، گفتند که از این به بعد حتی هواپیماهای آمریکایی را نیز به عنوان هدف متخاصم هدف قرار خواهند داد. این خبر به صورت غیررسمی در پایگاه صابرین‌نیوز منتشر شده است که اخبار نیروهای شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس را بازتاب می‌دهد.

پس از آنکه داعش در سال ۲۰۱۴ مناطقی از خاک عراق را به تصرف خود درآورد آمریکا با شکل دادن به یک ائتلاف بین‌المللی، تیروهایش را به این کشور گسیل کرد. بخش زیادی از این نیروها در زمان دونالد ترامپ از عراق خارج شدند و آمریکا گفته که بقیه نیروها برای آموزش نیروهای ضدتروریسم عراق و مشاوره امنیتی در این کشور حضور دارند.

در آستانه سفر الکاظمی به واشنگتن، فواد حسین، وزیر خارجه عراق به رسانه‌های این کشور گفت که «گفتگوها در آمریکا به طور جدی بر برنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی متمرکز است.» فواد حسین از چند روز پیش به واشنگتن رفته تا مقدمات مذاکرات را انجام دهد.

با این حال، رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند که خروجی دور چهارم مذاکرات «تغییر نقش نیروهای نظامی آمریکا» است و نه خروج از عراق.

رمزی ماردینی، متخصص عراق در انستیتوی پیرسون دانشگاه شیکاگو، معتقد است که موضع ایالات متحده در مورد عراق تغییر چشمگیری نخواهد کرد.

وی گفت: «واقعیت موجود در زمین نشان می‌دهد که آمریکا فعلا در عراق حضور خواهد داشت.»

ماردینی با یاد‌آوری «میراث فاجعه‌بار عقب‌نشینی نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱» که یک خلاءسیاسی بزرگ در عراق ایجاد کرد گفت که در سال ۲۰۱۴ داعش از همین شکاف سربرآورد و این موضوع نباید تکرار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.