ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش سازمان ملل درباره آسیب فزاینده به غیرنظامیان در نتیجه جنگ در افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد با عقب‌نشینی و خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان شمار تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های جنگنجویان طالبان با نیروهای دولتی مجدداً رکورد زده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی که دوشنبه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد منتشر کرد هشدار داد، به سبب گسترش دامنه درگیری‌ها به مراکز ولایات و شهرهای بزرگ افغانستان این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده شمار تلفات غیرنظامیان باز هم افزایش بیشتری پیدا کند.    

بر اساس گزارش روز دوشنبه یوناما از مه (اردیبهشت) تا ژوئن (خرداد) سال جاری ۸۰۰ تن از غیرنظامیان در درگیری‌های بین ارتش افغانستان و طالبان جان خود را از دست دادند و دست‌کم ۱۶۰۰ نفر از آنان هم مجروح شدند. این آمار بالاترین آمار کشته‌شدگان و مجروحان غیرنظامی از آغاز به کار یوناما در افغانستان در سال ۲۰۰۹ است.

درگیری‌ها وارد یک مرحله تاریک و ترسناک شده است

با عقب‌نشینی نیروهای خارجی از افغانستان در مه/ اردیبهشت سال جاری درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان بالا گرفت. این درگیری‌ها به شهرها و مراکز ولایات افغانستان نیز نزدیک شده و جان غیرنظامیان را بیش از پیش به خطر انداخته است.

دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما گفت:

«درگیری‌ها وارد یک مرحله تاریک و ترسناک شده است. اگر درگیری‌ها به همین ترتیب ادامه یابد، پیامدهای فاجعه‌باری برای مردم افغانستان خواهد داشت.»

اسوشیتدپرس می‌نویسد طالبان از اردیبهشت تاکنون کنترل دست‌کم نیمی از ولسوالی‌های افغانستان را در دست گرفته‌اند. نبود پشتیبانی هوایی سبب شده است که نیروهای دولتی توفیق چندانی در مقابله با جنگجویان طالبان به دست نیاورند.

بر اساس گزارش یوناما بسیاری از غیرنظامیان در اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای کشته یا مجروح شده‌اند و یا این که در محاصره نیروهای ارتش افغانستان و طالبان قرار گرفته و قربانی شدند.

جامعه بین‌المللی یک‌صدا خواهان پایان درگیری‌هاست. اما در مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر پیشرفتی در این زمینه به دست نیامد.

هشدار سنتکام

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) شامگاه یکشنبه هشدار داد که چنانچه حملات طالبان ادامه یابد، سنتکام حملات هوایی خود به مواضع این گروه را تشدید خواهد کرد. مک‌کنزی در جمع خبرنگاران گفت:

 «ایالات متحده در روزهای اخیر حملات هوایی خود را برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده و ما آماده هستیم تا در صورت ادامه حملات طالبان سطح این پشتیبانی را در روزهای آینده بالاتر ببریم.»

فرمانده عملیات نظامی ارتش آمریکا در افغانستان در ادامه افزود:

«ترجیح می‌دهم روشن‌تر صحبت کنم: دولت افغانستان طی روزهای آینده تحت آزمون بسیار دشواری قرار خواهد گرفت. طالبان سعی دارند به حملات خود ماهیتی گریزناپذیر بدهند، اما اشتباه می‌کنند. پیروزی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر نیست.»

ماهیت درگیری‌ها تغییر کرده است

 یوناما در گزارش خود اعلام کرد که در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۶۵۹ نفر از غیرنظامیان در درگیری‌ها کشته شده و ۳۲۵۴ نفر از آن‌ها مجروح شده‌ا‌ند. نیمی از قربانیان زنان و کودکان افغان هستند. در بمباران‌های هوایی ارتش افغانستان شمار کشته‌شدگان و مجروحان غیرنظامی دو برابر سال ۲۰۲۰ است.

با این حال بر اساس گزارش یوناما بیشترین کشتار غیرنطامیان به سبب حملات طالبان اتفاق افتاده است. یوناما می‌نویسد تنها در نیمه نخست سال جاری میلادی ۷۰۰ تن از غیرنظامیان افغان در درگیری‌ها با طالبان جان خود را از دست داده‌اند.  

در همان حال در نیمه نخست سال جاری اما از شمار عملیات انتحاری و همچنین از شمار تلفات غیرنظامیان در بمباران‌های ارتش آمریکا و ناتو کاسته شده است. یوناما می‌نویسد ماهیت درگیری تغییر کرده و اکنون بین افغان‌ها اتفاق می‌افتد.

وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ۹۵ درصد از نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان خارج شده‌اند. قرار است ۶۵۰ سرباز آمریکایی برای حفاظت از سفارت آمریکا  و همچنین فرودگاه بین‌المللی کابل مستقر باشند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که تا ۳۱ اوت نیروهای آمریکایی به طور کامل از افغانستان خارج می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.