ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک دیپلمات آمریکایی: این‌که جمهوری اسلامی فکر کند برای احیای برجام می‌تواند بیشتر بگیرد یا کمتر بدهد، توهم است

یک دیپلمات ارشد آمریکایی امتیاز گرفتن جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام را «توهم» خواند و در مورد این مذاکرات گفت آمریکا تا پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) صبر خواهد کرد تا ببیند ایران آمادگی بازگشت کامل به توافق هسته‌ای را دارد یا خیر.

وب‌سایت «دیپلماتیک» به‌نقل از یک دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا که نامی از او برده نشده، درباره مذاکرات احیای برجام در وین نوشته است:

«این‌که آن‌ها (دولت جدید ایران) می‌توانند به توافق بهتری برسند و [با گسترش برنامه هسته‌ای خود] اهرم بسازند، خطرناک است. اگر فکر می‌کنند برای بازگشت به توافق می‌توانند بیشتر بگیرند یا کمتر بدهند... توهم است. این موضوع را خواهند فهمید.»

این دیپلمات افزوده است که اگر آمریکا تشخیص دهد ایران آمادگی بازگشت به اجرای کامل برجام را ندارد یا برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفت کرده است که محدودیت‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در توافق مجدداً قابل بازپس‌گیری نیست، گزینه‌هایی از جمله تشدید تحریم‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهد داد، اما او اظهار امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد.

یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

دیپلمات آمریکایی همچنین گفت آمریکا به جای تفسیر نشانه‌هایی از سوی ایران در طول رایزنی‌های دوره انتقالی این کشور درباره مقاصد خود، تا پس از مراسم تحلیف رئیسی در هفته آینده صبر خواهد کرد تا تعیین کند که آیا این کشور آمادگی بازگشت کامل به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دارد یا خیر.

این دیپلمات افزود:

«ما ضرب‌الاجل نداریم... زمانی فرا می‌رسد که دیگر نمی‌توان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را دوباره به‌دست آورد. کارشناسان هسته‌ای ایالات متحده باید تعیین کنند که چه زمانی این نقطه فرامی‌رسد.»

او گفت:

«ما امیدوار بوده‌ایم که اگر ایالات متحده و ایران بتوانند در مورد بازگشت متقابل به برجام توافق کنند، بتوانیم تحریم‌ها را علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران، از جمله مؤسسات چینی که نفت ایران را خریداری می‌کنند برداریم. اما اگر بازگشتی به برجام وجود نداشته باشد، و اگر یک دوره طولانی بدون بازگشت به برجام داشته باشیم، ابتدا سیاست اجرای تحریم‌های خود را بررسی خواهیم کرد و این مسیر مطلوب ما نیست.»

دیپلمات آمریکایی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت:

«یک پاسخ آسان وجود دارد: به توافق بازگردید ما آمادگی داریم همه تحریم‌ها را که با توافق ناسازگار است برداریم.»

خبرگزاری بلومبرگ ۵ خرداد / ۲۶ مه گزارش داد که ایران در حال حاضر ۶۹ میلیون بشکه نفت در نفتکش‌ها در خلیج فارس و حدود ۵۴ میلیون بشکه نفت در تأسیسات خشکی ذخیره کرده و منتظر فروش تدریجی آن پس از لغو تحریم‌های آمریکا است.

تحریم‌های آمریکا در سه سال گذشته فروش نفت ایران را به‌شدت کاهش داده است. به گزارش اوپک، تولید نفت ایران از ۳,۸ میلیون بشکه در روز در دوران پیش از تحریم‌ها به ۱,۹ میلیون بشکه در سال گذشته سقوط کرد، اما در حال حاضر تولید روزانه نفت ایران نسبت به سال گذشته میلادی به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

تأخیر در از سرگیری مذاکرات احیای برجام برخی کشورهای سهیم در آن را نگران کرده است. فرانسه این هفته از ایران خواست تا به سرعت به میز مذاکره بازگردد. با این حال انتظار نمی‌رود که دور هفتم مذاکرات قبل از اواسط ماه اوت برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه دوشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه گفت:

«بازگشت سریع ایران به میز مذاکرات ضروری است. عملکرد ایران شرایط را وخیم‌تر می‌کند و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود نه تنها زمان رسیدن به نتیجه برای برداشتن تحریم‌ها به تأخیر خواهد افتاد بلکه احتمال توافق را هم به‌طور کلی به خطر می‌اندازد.»

این مقام وزارت فرانسه افزود:

«ما در مورد این وضعیت با هدف مشترک از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات و دستیابی به توافق، در حال رایزنی نزدیک با شرکای غربی خود و سایر شرکت‌کنندگان در برجام از جمله ایالات متحده هستیم.»

یک منبع آگاه در کاخ الیزه فرانسه نیز پیش از این اعلام کرده بود که سران چین، فرانسه و آلمان ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه در تماس تصویری سه‌جانبه، از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خواستند تا از پنجره فرصت‌ها برای حصول توافق استفاده کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه اعلام کرد که در مواضع ایران با تغییر دولت تغییری به‌وجود نمی‌آید. او گفت:

«همان‌طور که بارها گفته شده است، ما عجله‌ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.