ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارکنان بیمارستان "امام خمینی" کرج: وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه

امیرسام گودرزی – بیمارستان خودش بیمار است. دچار بلای خصوصی‌سازی شد، اکنون تکلیفش روشن نیست. حقوق کارکنان را مدتهاست که نپرداخته‌اند. کارکنان گردهمایی‌هایی اعتراضی برپا می‌کنند.

سه‌شنبه پنجم مردادماه، دهها تن از پرسنل بیمارستان امام خمینی کرج در اعتراض به رسیدگی نشدن به مشکلات‌شان در برابر سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز گرد آمدند. معترضان بنر بزرگی را در دست گرفته بودند که مطالبات‌شان را در ۴ محور بیان می‌کرد:

۱. برآورده شدن درخواست‌‌ها درباره حقوق و مطالبات پرسنل، بازنشسته‌ها و پزشکان
۲. عدم اجاره بخش قلب به بخش خصوصی
۳. واگذاری بیمارستان به نهادهای معتبر و دلسوز نظام و مردم
۴. راه‌اندازی کامل بیمارستان امام خمینی کرج

پرسنل این بیمارستان روز قبل هم برای حل مشکلات‌شان، در همین مکان دست به تجمع زده بودند. آنان شعار می‌دادند:

«پول‌های ما کجا رفت، تو جیب مسئولان رفت»
«وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»
«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز
زندگی پرستار (کارگر)، روی هواست امروز»

بیمارستان امام خمینی کرج، تأسیس شده در سال ۱۳۷۰، بنابر داده‌های وب‌سایت آن دارای ۲۲ بخش با ۱۵۰ تخت فعال است. تعداد پزشکان: ۱۴۶ نفر، تعداد پرسنل: ۳۸۸
بیمارستان امام خمینی کرج، تأسیس شده در سال ۱۳۷۰، بنابر داده‌های وب‌سایت آن دارای ۲۲ بخش با ۱۵۰ تخت فعال است. تعداد پزشکان: ۱۴۶ نفر، تعداد پرسنل: ۳۸۸ نفر

مشکلات و خواست‌ها از زبان خود کارکنان

یکی از پرسنل این بیمارستان می‌گوید:

«در سه سال گذشته، در هیچ نقطه‌ای از ایران به اندازه بیمارستان امام خمینی کرج اعتراض و تجمع برگزار نشده است. از زمانی که یادمان می‌آید همیشه مشکلات زیادی داشتیم. بارها تجمع کرده‌ایم و حتی صداوسیما هم چندین بار از اعتراضات‌مان گزارش تهیه و پخش کرد، هر بار هم جلسه‌ای تشکیل و وعده‌هایی داده شد، اما هیچ‌گاه مشکلات ما به‌طور کامل رفع نشد.»

او به پرداخت نشدنِ مطالبات مزدی به عنوان مهمترین مشکل خود و همکارانش اشاره می‌کند و می‌گوید: «دریافتی هرکسی متفاوت است‌. بخش‌های مختلف بیمارستان هم هر کدام چندین ماه حقوقی دریافت نکرده‌اند. یک بخش ۶ ماه، بخش دیگر ۸ ماه، خود من نزدیک به یک سال حقوق طلب دارم. اکثر پرستاران بیشتر از ۶ ماهه است که ریالی دریافت نکرده‌اند. شما حساب کنید با این وضعیت بحرانی کرونا که هر روز وضعیت بدتر هم می‌شود، پرستاری که حقوقی دریافت نکرده، چطور می‌تواند تمرکزش را روی کارش بگذارد و با انگیزه فعالیت کند؟ »

یکی دیگر از پرسنل این بیمارستان که با روپوش مخصوص پرستاران در تجمع حاضر بود می‌گوید:

«مشکل مالکیت بیمارستان یکی از مهمترین مشکلات ما در چند سال اخیر بوده و از آنجا که این موضوع به امنیت شغلی و معیشت ما گره خورده، به دغدغه کلیه پرسنل مجموعه تبدیل شده است. ما از مسئولین می‌خواهیم تا وضعیت مالکیت بیمارستان را هرچه زودتر مشخص کنند و آن را به دست افراد نالایقی چون مدیرانی که دو سال پیش بیمارستان را تحویل گرفتند و به خرابه تبدیل کردند، نسپارد.»

ماجرای خصوصی‌سازی بیمارستان

شهریور ۱۳۹۸ بود که پس از دو سال و نیم انتظار و با برگزاری هفت مزایده، بیمارستان امام خمینی کرج با قیمت ۲۶۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.

کارکنان بیمارستان خمینی کرج مدتهاست که به وضعیت‌ بیمارستان و پرداخت نشدن حقو‌ق‌شان اعتراض دارند. عکس صحنه‌ای از یک تظاهرات کارکنان این بیمارستان در مهر ۱۳۹۷ است.
کارکنان بیمارستان خمینی کرج مدتهاست که به وضعیت‌ بیمارستان و پرداخت نشدن حقو‌ق‌شان اعتراض دارند. عکس صحنه‌ای از یک تظاهرات کارکنان این بیمارستان در مهر ۱۳۹۷ است.

تعهد مالکان جدید بیمارستان هم این بود که مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان را به عنوان قسط اول طی چند مرحله پس از عقد قرارداد به سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز به عنوان یکی از مالکین بیمارستان پرداخت کنند. قسط دوم هم در آذر ۹۹ باید پرداخت می‌شد. هرچند پس از واگذاری این بیمارستان، رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های البرز گفته بود «این بیمارستان ظرف یک تا سه ماه آینده می‌تواند به دوران اوج خود برسد و به عنوان یکی از برندهای درمانی استان البرز فعالیت کند» اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد ادامه بلاتکلیفی‌ها بود.

هشتم آبان ۱۳۹۸، دهها پرسنل معترض در خیابان بهشتی کرج تجمع کردند و خواستار دریافت مطالبات مزدی ۱۱ ماهه خود شدند.

حدود ۴۰ روز بعد و در ۲۴ آذرماه خبرگزاری ایسنا از تعطیلی بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی کرج خبر داد. قاسم طاهری رئیس شورای اسلامی کار این بیمارستان «توقیف و بردن بخشی از تجهیزات بیمارستان از سوی طلبکاران» را دلیل وضعیت پیش‌آمده اعلام کرد.

این ماجرا و عدم پرداخت قسط اولیه توسط مالکان جدید باعث شد تا با ورود قوه قضاییه به ماجرا در آذرماه ۱۳۹۹ از مالکان جدید خلع ید شده و بیمارستان مجدداً در اختیار سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز و بنیاد شهید امور ایثارگران به عنوان دو مالک اصلی این مجموعه قرار گیرد. پس از این اتفاق بود که علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد قدم بعدی حل مشکلات این بیمارستان توافق با یک مجموعه و خریدار دارای اهلیت برای تملک بیمارستان و سامان بخشیدن به امور و همچنین پرداخت معوقات پرسنل است. موضوعی که تاکنون اتفاق نیفتاده و نگرانی پرسنل بیمارستان امام خمینی کرج را سبب شده است. پرسنل معترض بیمارستان می‌گویند نگران این موضوع هستند که با واگذاری‌ این مجموعه به افراد نالایق همچون گذشته، مشکلات آنها نه تنها حل نشود که بر آن افزوده گردد.

دستمزدهای پرداخت نشده

پرداخت حقوق و دستمزد معوق‌شده، یکی از مطالبات اصلی پرسنل بیمارستان امام خمینی کرج است.

یک پرسنل معترض بیمارستان می‌گوید:

«این بیمارستان زیر نظر استانداری اداره می‌شد که یه چیزی بالغ بر ۶۰۰ پرسنل داشت به لطف این دولت، بیمارستان چهار ساله که به ورشکستگی افتاده و الان هم تقریباً نیمه تعطیل شده است و هیچ حقوقی هم به ما ندادند. بسیاری از ما از سال ۹۷ تاکنون چندین ماه دستمزد طلب داریم و از ترس اینکه بیمارستان تعطیل نشود هم دست به هر کاری زده‌ایم. هیچ نهادی در استان جوابگوی مشکل ما کادر درمان نیست.»

پرسنل دیگری می‌گوید: «ماهی نیست که ما تجمع نکرده باشیم. از ابتدای سال تا الان، ۷ یا ۸ بار دست به اعتراض زده‌ایم. موضوع تنها حقوق نیست، بلکه سنوات پایان خدمت بسیاری از پرسنل نیز پرداخت نشده است. بازنشستگان هم ماههاست پول بیمه‌شان را دریافت نکرده‌اند. هربار هم وعده‌های توخالی می‌شنویم. گاهی هم عده‌ای از ما را به حراست سازمان همیاری احضار می‌کنند و از ما می‌خواهند که اعتراض نکنیم تا کارها روی روال خود پیش برود. اما تا کی باید صبر کنیم؟»

وضعیت بلاتکلیف

کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج چند سالی‌ است که در بین کشمکش‌های مالی میان نهادهای مختلف گرفتار شده‌اند و منتظر تحقق وعده مسئولان هستند. از سوی دیگر بخشی از تجهیزات مدرن این بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی نیز به دلیل بدهی بیمارستان به فروشنده آن، در بیمارستان دپو شده و خاک می‌خورد.

پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲، بیمارستان‌های دولتی ملزم به دریافت نرخ دولتی از مردم شدند. این بیمارستان هم به دلیل وابستگی به سازمان همیاری شهرداری‌ها، جزو فهرست بیمارستان‌های دولتی قرار گرفت و ملزم به دریافت تعرفه با نرخ دولتی شد اما درآمد بیمارستان کفایت نکرد و با بالا گرفتن بدهی‌ها، این بیمارستان دیگر تا امروز نتوانسته حقوق کارکنان خود را به موقع و به‌طور کامل بپردازد.

یکی از پرسنل این بیمارستان به نکته‌ای مهم اشاره دارد. او نقش سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یکی از مالکین بیمارستان را در عدم تحقق مطالبات پررنگ می‌بیند:

«سازمان بنیاد شهید مؤسس این بیمارستان است. با اینکه بخش عمده‌ای از آن در سال ۱۳۸۳ به سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز واگذار شده اما همچنان دو دانگ آن به اضافه جواز بهره‌برداری این مجموعه در اختیار بنیاد شهید است و همین موضوع بیمارستان را مشمول قانون تعرفه‌های دولتی مجلس شورای اسلامی کرده است.» از سوی دیگر به گفته رسانه‌های داخلی رییس کل دادگستری البرز در آذرماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که برای رسیدگی به وضعیت حقوق کارکنان و بازنشستگان بیمارستان و هم‌چنین اموال توقیفی آن، به پرونده ورود کرده است و قرار است حکمی صادر کند اما با وجود گذشت ماه‌ها این پرونده تاکنون تعیین تکلیف نشده است و همچنان صدایی برای شنیدن خواسته‌های کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.