ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل بی‌رحمانه کمدین افغان و خشم مردم افغانستان

قتل و بدرفتاری با کمدین افغان - نظر محمد- این هراس را که طالبان در پی آزار و هدف گرفتن هنرمندان است قوت بخشیده است. طالبان اما بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی است که این طنزپرداز که در عین حال با پلیس محلی قندهار همکاری داشته با مردم بدرفتاری کرده بوده است.

نظر محمد، مشهور به خاشه جوان، هنرمند و طنزپرداز در افغانستان و روستایش در قندهار در میان محلی‌ها معروف بود. 

خاشه جوان جوک می‌گفت و لطیفه می‌ساخت و ویدیوهایش در شبکه‌های اجتماعی طرفدارانی داشت.

حدود یک هفته پیش بود که او را از خانه‌اش بیرون کشیدند، بزور سوار خودرو کردند، به او سیلی زدند و فیلم گرفتند و در نهایت به دست افراد طالبان به قتل رسد.

قتل این طنزپرداز قلب طرفدارانش را شکست و موجی از خشم عمومی را در سراسر افغانستان برانگیخت.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد خاشه در حالی‌که دستانش را از پشت بسته‌اند، در خودرویی میان دو مرد نشسته و یکی از این دو مرد تفنگ در دست دارد. یکی از این دو مرد دوبار بر صورت خاشه سیلی می‌زند.

ویدیوی دومی که از خاشه منتشر شد بدن بی‌جان و بی‌حرکتش را بر روی زمین نشان می دهد که تیرباران شده. مردی سر خاشه را بالا می آورد و صورتش را نشان می‌دهد و از روی  سبیل خاص خاشه او شناخته می‌شود.

ویدیوهای ربودن و قتل خاشه آتش خشم عمومی را در افغانستان  و خارج از افغانستان شعله‌ور کرده و به عنوان عملی شنیع و غیر انسانی محکوم شده است.

شبه‌نظامیان طالبان متحجر و محافظه‌کارند و شوخی و ابراز عقیده را بر نمی تابند.

قتل  کمدین افغان این هراس را که طالبان در پی آزار و هدف گرفتن هنرمندان است قوت بخشیده است.

طالبان ممکن است که خاشه را به دلایلی بیش از کمدین بودن او هدف قرار داده باشد، خاشه همچنین در قندهار افسر پلیس بود و پیش از این هم در ارتش افغانستان خدمت کرده بود.

طالبان ابتدا دخالت در قتل خاشه را انکار کرد اما کمی بعد مسئولیت قتل او را پذیرفت و گفت خاشه برای فعالیت‌های کمدی‌اش کشته نشده بلکه دلیل قتل او بدرفتاری‌هایی است که به عنوان پلیس با مردم کرده و نیز این که با نیروهای آمریکایی همکاری کرده بود. طالبان هیچ شواهدی برای ادعای خود ارائه نداده است.

اگر طالبان واقعا خاشه را به دلیل خدمت در ارتش افغانستان و به گفته آنها ارتباط با نیروهای آمریکایی کشته باشد، تمامی افرادی که در غالب مترجم یا کار در سازمان‌های  آمریکایی از سال ۲۰۰۱ به این سو در افغانستان کار کرده‌اند به طور بالقوه هدف طالبان می توانند باشند.

حدود ۱۸ هزار افغان که برای ارتش آمریکا کار کرده‌اند در ماه های اخیر فرم درخواست روادید مهاجرت به آمریکا را پر کرده‌اند.

نظر محمد (خاشه) سال‌ها در قندهار پلیس بود، اما اطلاعاتی درباره برخورد او با مردم در دسترس نیست.

پلیس محلی قندهار شهرت چندان خوبی در برخورد با مردم و غیر نظامی‌ها ندارد و اتهامات بدرفتاری، خشونت، فساد، دامن زدن به اختلافات قومی قبیله‌ای و زورگیری درباره پلیس قندهار پیش از این مطرح شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که خاشه توسط گروه جنگجویان طالبان بازداشت و در بازداشت کشته شده است، اما مدعی است که خاشه قصد داشته اسلحه نگهبانان را بقاپد. سخنگوی طالبان گفته که در مورد این قضیه تحقیق خواهد شد.

باقیمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در حال خروج کامل از عراق هستند، به گفته مقام‌‌های وزارت دفاع آمریکا طالبان کنترل نیمی از افغانستان را اینک در دست گرفته است.

طالبان مدعی است که حقوق بشر را بویژه در مورد زنان رعایت می‌کند - اما بر اساس «ارزش‌های اسلامی». در جهان  اسلام روایات متعددی در مورد تعریف«ارزش‌های اسلامی» وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.