ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در جنگ با نیروهای دولت، طالبان به ساختمان سازمان ملل در هرات حمله کردند

طالبان می‌گویند که کنترل دو منطقه در حومه هرات را در دست دارند. درحالی‌که جنگ در حومه هرات ادامه دارد، طالبان به ساختمان سازمان ملل در این شهر حمله کردند.

ساختمان سازمان ملل متحد در شهر هرات در افغانستان در حالی مورد حمله قرار گرفت که نیروهای نظامی دولت افغانستان و طالبان در حومه شهر هرات باهم می‌جنگیدند. دست‌کم یک نگهبان افغانستانی ساختمان در این حمله کشته شد و یک نفر هم زخمی شد.

طالبان می‌گویند که کنترل ولسوالی‌های گذره و کرخ را در زندکی شهر هرات به‌دست گرفته‌اند، اما مقام‌های سیاسی و نظامی دولت افغانستان این ادعا را رد کرده‌اند.

حمله طالبان به ساختمان سازمان ملل در هرات

عصر جمعه، ۸ مرداد /۳۰ ژوئیه، در حالی که نیروهای طالبان و دولت افغانستان در ورودی‌های شهر هرات باهم درگیر بودند، به ساختمان سازمان ملل متحد در شهر هرات حمله شد. در این حمله با نارنجک و سلاح‌های گرم، هیچ‌کدام از کارکنان سازمان ملل زخمی و یا مجروح نشدند اما یک مأمور نگهبانی ساختمان کشته شد.

دیبرا لاینز، از دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به ساختمان این نهاد در هرات گفت که حمله‌کنندگان نیروهای ضد دولت افغانستان بودند:

«بخش ورودی محوطه سازمان ملل متحد، که به گونه واضح به نام مکان سازمان ملل متحد علامه گذاری شده بود، توسط عناصر ضد دولت مورد هدف قرار گرفت.»

حمله طالبان به گذرگاه‌های ورودی شهر هرات در بخشی از پیشروی‌های طالبان از چهارشنبه ۶ مرداد آغاز شده و روز جمعه هم در اطراف این شهر، طالبان و نیروهای دولتی باهم رویارویی نظامی داشتند. عصر جمعه طالبان بیش از قبل به شهر هرات نزدیک شدند.

عارف جلالی، پزشک ارشد بیمارستان هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت در جریان درگیری روز جمعه با طالبان پنج‌تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند. او تعداد کشته‌های حمله به سازمان ملل را یک نفر اعلام کرد. طلوع نیوز از قول مقامات امنیتی افغانستان نوشت که دست‌کم چهل نفر از نیروهای طالبان در درگیری‌های روز جمعه کشته شدند اما طالبان این را رد کرد.

حمله طالبان به منطقه گذره در جنوب هرات

اطلاعات روز نوشت که حمله به هرات در منطقه ولسوالی گذره که در ۱۸ کیلومتر جنوب شهر هرات است برای طالبان اهمیت استراتژیک دارد.

فرودگاه هرات در گذره قرار دارد و به دلیل اینکه در این منطقه شهرک صنعتی هرات با بیش از ۳۰۰ کارخانه تولیدی هم وجود دارد، برای طالبان مهم است که کنترل منطقه را به‌دست بگیرند.

طالبان پیش از اینکه به داخل گذره وارد شوند به خانواده‌های ساکن این منطقه گفته بودند که خانه‌های خود را ترک کنند و به هرات بروند اما درب خانه‌های خود را قفل نکنند.

محمدعلی، ساکن گذره به اطلاعات روز گفت طالبان شب‌ها را با نیروهای دولتی می‌جنگند و روزها را در خانه‌هایشان استراحت می‌کنند: «ولسوالی گذره به‌دست طالبان است. هر شب جنگ شدید در این ولسوالی جریان داشت و ما از ترس جنگ به هرات فرار کردیم.»

مقام‌های افغان می‌گویند طالبان را عقب راندند

طالبان در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که شهر هرات در محاصره آنهاست. نیروهای دولتی افغانستان اما می‌گویند که مانع پیشروی طالبان به داخل هرات شده‌اند.

دو منطقه «پشتون‌پل» و «پل مالان» در نزدیکی شهر هرات محل اصلی درگیری‌های نظامی طالبان و دولت افغانستان در روز جمعه بود. به گفته کاربران ساکن هرات در شبکه‌های اجتماعی، درگیری‌ها ادامه‌دار و در برخی از نقاط داخل شهر هرات هم بوده و در سطح شهر صدای گلوله به گوش می‌رسیده است.

طلوع نیوز اما از قول مقامات دولت افغانستان نوشت که حمله خنثی‌شده و رویارویی‌های نظامی با طالبان بیشتر در منطقه پل مالان در جنوب شهر هرات، روستای سیاوشان در شرق این شهر و مرکز ولسوالی کرخ، بوده است.

عبدالصبور قانع، والی هرات به اطلاعات روز گفت که جنگ با طالبان در جریان است و نیروهای دولتی با همکاری نیروهای مقاومت مردمی در حال جنگ با طالبان هستند. فؤاد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان اما ادعا کرد که حمله به هرات دفع شده است:

«حمله طالبان در حومه‌های شهر هرات شکست خورد. نیروهای دفاعی و امنیتی و بسیج مردمی بخش‌های از شهر و جاده‌ی ولسوالی «انجیل» تا «پشتون‌پل» را از وجود طالبان پاک‌سازی کردند.»

در جنگ با طالبان در هرات نیروهای جبهه مقاومت مردمی به رهبری محمداسماعیل خان، والی سابق هرات از گروه مجاهدین و جمعیت اسلامی هم درگیر شده‌اند. نیروهای محمداسماعیل خان با وجود اختلاف‌های او با مرکز، اکنون در کنار نیروهای دولتی می‌جنگند. او رابطه با درگیری‌های روز جمعه در اطراف هرات با طالبان گفت:

«شمار کمی از طالبان در قریه‌های نزدیک شهر هرات آمده‌اند و قابل نگرانی نیست. نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی در کنار هم با روحیه بلند، آماده سرکوب و جلوگیری از پیشروی دشمن استند. مردم هرات نگرانی نداشته باشند.»

با این حال مردم هرات نگران‌اند و این نگرانی را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند. آنها می‌ترسند که با پیشروی‌های بیشتر طالبان، شهر سقوط کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جنگ اصلی در حومه شهر هرات است اما در داخل شهر هم طالبان نیرو دارند. به‌جز ساختمان سازمان ملل متحد، حمله با نارنجک به برخی پاسگاه‌های نیروهای نظامی دولتی هم گزارش شده است.

درگیری‌های نظامی در اطراف شهر هرات، هراس از پیشروی طالبان به داخل شهر را افزایش داده است. تمام پروازها به فرودگاه هرات هم لغو شده‌اند.

پیشروی‌های نظامی طالبان همراه شده با خروج نیروهای آمریکا و ناتو که از اول ماه مه آغاز شده است. واشنگتن امیدوار است که نیروهای نظامی‌اش را تا پایان اوت از خاک افغانستان خارج کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آیلین

    خدا طالبان رو لعنت کنه