ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرسش‌‌‌های بیشتر در مورد علل انفجار بندر بیروت در آستانه سالگرد آن

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید تنها ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم از ۲۷۵۴ تن ماده منفجره انبارشده در بندر بیروت در انفجار چهار اوت ۲۰۲۰ منفجرشده؛ اینکه باقی محموله چه شده مشخص نیست.

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید که مواد منفجره‌ای که در بندر بیروت سال گذشته منفجر شد، یک‌پنجم میزان نیترات آمونیومی است که در محموله اصلی با کشتی در سال ۲۰۱۳ به بندر بیروت رسیده بود. اینکه چهارپنجم دیگر این مواد منفجره چه شده، مشخص نیست.

روز ۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که نسخه‌ای از پژوهش اکتبر ۲۰۲۰ پلیس فدرال آمریکا در مورد دلایل انفجار بیروت به دست آنها رسیده که در آن آمده که در این حادثه حدود ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم منفجر شده است. این میزان بسیار کمتر از ۲۷۵۴ تن نیترات آمونیومی است که در سال ۲۰۱۳ و پیش از انفجار چهار اوت ۲۰۲۰ با یک کشتی به بیروت رسیده و در این بندر انبار شده بود.

با نزدیک شدن به اولین سالگرد انفجار چهار اوت بیروت، همچنان این پرسش مطرح است که چگونه ۲۷۵۴ تن ماده منفجره نیترات آمونیوم - که می‌تواند برای تولید کود یا بمب استفاده شود - سال‌ها در بندر بیروت به صورت نامناسب انبار شده بود. اکنون این پرسش هم اضافه شده که اگر تنها ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم در روز انفجار منفجر شده، پس باقی محموله چه شده است؟

بازرسان پلیس فدرال آمریکا به درخواست دولت لبنان در مورد انفجار بیروت تحقیق کردند. گزارش آنها هیچ توضیحی در مورد اینکه بقیه محموله کجاست نمی‌دهد. اما بسیاری از مقام‌های لبنان به‌صورت محرمانه گفته‌اند که به نظر آنها باقی محموله دزدیده شده است. یک نظریه دوم هم این است که تنها بخشی از محموله منفجر و باقی محموله پس از انفجار و در نتیجه آن به سمت دریا پرتاب شده است.

مقام‌های لبنانی به رویترز گفتند که در مورد میزان مواد منفجرشده گزارش پلیس فدرال آمریکا را قبول دارند.

رفع نشدن ابهام‌ها و مشخص نشدن مسئولیت‌ها

بسیاری از لبنانی‌ها عصبانی‌اند که نزدیک به یک سال از انفجار بیروت گذشته و هنوز هیچ مقام ارشدی مسئول شناخته نشده است.

روز ۳۰ ژوئیه، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان به قاضی غسان عویدات، دادستان کل کشور گفت که آماده است در صورت نیاز در مورد انفجار بیروت به تیم تحقیقات پاسخگو باشد.

تحقیقات قضایی در مورد انفجار بیروت به مشکل خورده است. قاضی طارق بیطار که تحقیقات قضایی در مورد انفجار را هدایت می‌کند، ماه گذشته اعلام کرد که درخواست‌های تیم او به مجلس لبنان و مقام‌های دولتی برای لغو مصونیت قضایی و حضور در بازپرسی یا رد شده است و یا با ممانعت و وقت‌کشی مواجه شده است.

نیترات آمونیومی که در بیروت منفجر شد بار یک کشتی روسی به نام «رسوس» بود که از گرجستان به موزامبیک در حرکت بود. به گفته ناخدای کشتی او دستوری دریافت می‌کند که بدون برنامه‌ریزی قبلی در بیروت توقف کند و بار بیشتری بگیرد. کشتی در نوامبر ۲۰۱۳ وارد بیروت شد اما هرگز آن بندر را ترک نکرد. در یک دعوای حقوقی بر سر پرداخت نشدن هزینه بندر و بدهی‌های قبلی شرکت روسی، کشتی و محموله با حکم قضایی در لبنان باقی ماندند.

در ماه مه سال ۲۰۱۴، کشتی‌ از بار خالی شد و بار آن به انباری در بندر بیروت منتقل شد.

در انفجار چهارم اوت، ۲۰۰ تن کشته و ۶۰۰۰ تن زخمی شدند. انبار کردن نامناسب نیترات آمونیوم برای چندین سال در این بندر اولین دلیل انفجار اعلام شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.