ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی: افزودن تخت چاره کار نیست، کادر درمان دیگر توان ندارند

نه تنها کادر درمان برای مداوای انبوه بیماران به اندازه کافی وجود ندارد، بلکه پرداخت حقوق همین گروه نیز معوق شده است

رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور با انتشار یک نامه سرگشاده به حسن روحانی هشدار دادند که تداوم وضع موجود دیگر برای کادر درمان ممکن نیست و باید در برنامه‌های مقابله با کرونا تجدیدنظر صورت گیرد.

در این نامه سرگشاده به این موضوع اشاره شده است که کادر درمان به‌رغم تحمل همه فشارها در دو سال گذشته همچنان بخشی از حقوق معوقشان پرداخت نشده است.

موضوع دیگری که در متن مشترک روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برجسته شده است، درخواست برای تغییر دیدگاه مسيولان نسبت به مدیریت کرونا است.

در روزهای گذشته اخبار متعددی درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها در استان‌های تهران، ایلام، خوزستان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان و مازندران منتشر شده است. در چندین شهر ایران نیز با تغییر کاربری فضاهای عمومی، بیمارستان‌های صحرایی و موقت ایجاد شده است.

اما مقام‌های علمی در حوزه درمان به روحانی نوشته‌اند که اضافه کردن تخت جدید و برپایی بیمارستان صحرایی کمکی نخواهد کرد چرا که کادر درمان آوزش‌دیده و تازه‌نفس برای این تخت‌های جدید وجود ندارد:

«تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه‌دهنده خدمت نیز هست. تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش‌دیده و آماده به کار نمی تواند بیماران را نجات دهد.»

آن‌ها هشدار داده‌اند که «که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها، چه عرصه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی و چه خدمات درمانی بستری به حد اشباع نزدیک شده و ادامه این فشار فزاینده، سبب افت شدید عملکرد ایشان خواهد شد.»

در نامه روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نیز انتقاد شده است:  

«در شرایط مشابه، بسیاری از کشورها اقدام به اعمال محدودیت‌های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته می‌کنند که به نظر می‌رسد این راه‌حل به هر دلیل از سوی آن ستاد محترم پذیرفتنی نیست.»

در بخشی از این نامه به موضوع عزاداری‌های محرم هم اشاره شده است و آن‌ها به صورت ملایمی هشدار داده‌اند که این برپایی این مراسم مذهبی سبب ایجاد موج بزرگتری از کرونا خواهد شد.

سال گذشته نیز مقام‌های سازمان نظام پزشکی در یک نامه سرگشاده نسبت به نقش مراسم‌های مذهبی در شیوع کرونا هشدار دادند. در مقابل با دخالت علی خامنه‌ای و حضور مجازی‌اش در جلسه ستاد مقابله با کرونا، مقررات منع برگزاری مراسم مذهبی در ماه رمضان و محرم لغو شد. موج دوم و سوم کرونا دو هفته پس از پایان این دو رویداد مذهبی در ایران حاکم شد.

نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط به انتقاد از مسئولان حکومتی محدود نیست. آن‌ها بی‌توجهی مردم نسبت به مقررات منع سفر و قرنطینه شهرها را هم به عنوان یکی از عوامل مستقیم و غیرمستقیم سهمگین بودن موج کنونی کرونا دانسته‌اند:

«شوربختانه با بی‌توجهی به مقررات منع مسافرت، در این موج، به موازات افزایش تعداد بیماران کووید، مصدومان حوادث ترافیکی نیز افزایش یافت و در وانفسای تامین تخت برای بیماران کوید و سایر اورژانس‌ها، تامین فضای درمانی برای مصدومان جدید نیز مزید بر مشکل می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.