ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا در ایران: میانگین سن فوتی‌ها در موج پنجم، شش سال کمتر از موج قبلی است

مقام‌های درمانی در قریب به اتفاق استان‌های ایران از وقوع فاجعه در زمینه ابتلا و مرگ در اثر کرونا می‌گویند. اما روحانی از عملکرد خودش و دولتش برای مقابله با کرونا دفاع کرد و گفت که همه تصمیم‌هایش علمی بوده است.

امواج سهمگین سویه دلتا ۲۹ استان کشور را درنوردیده است. این سخنان را علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است.

رئیسی پس از برگزاری آخرین جلسه ستاد کرونا در دولت دوازدهم گفت که موج بزرگتر و سهمگین‌تری از موج پنجم در راه است: «در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم.»

او در عین حال گفت که هنوز به قله موج پنجم نرسیده‌ایم و باید خود را برای روزهای بدتر پیش رو آماده کنیم.

در هفته‌های گذشته ۵۳ شهر به فهرست شهرهای قرمز کرونایی در ایران افزوده شده‌اند و صبح روز شنبه، ۹ مرداد نیز روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی گفتند که کادر درمان توش و توانی برای مقابله با موج جدید کرونا ندارد.

در تهران، خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی خمینی گفت که دو هفته است که کمبود تخت دارند و بیماران هم هر لحظه افزایش می‌یابند: «تعداد موارد نیازمند به بستری بالا است و حدودا دو هفته است که با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم، چون هم تعداد بیماران کرونایی به شدت افزایش یافته است و هم مراجعه بیماران غیر کرونایی همچنان وجود دارد. اما توانسته‌ایم این مشکل را با افزایش تعداد تخت‌های اورژانس و تخت ویژه، ایجاد کمیته ترخیص، سرعت دادن به ارائه خدمات بستری و راه اندازی درمان سرپایی با تزریق داروی رمدسیویر به بیش از ۳۰۰ بیمار در روز را برطرف کنیم.»

او گفت که اوضاع سختی در پیش است و کادر درمان فشار خردکننده‌ای را تحمل می کنند.

در مشهد، جمعی از اساتید علوم پزشکی و پزشکان خواستار برخوردی قاطع‌تر با کرونا و تعطیلی این شهر شدند.

آن‌ها در یک نامه سرگشاده نوشتند:

«مدت‌هاست هشدار می‌دهیم که اگر مشهد به صورت کامل تعطیل نشود، فاجعه‌ای در راه است. عادی‌انگاری کاذب در شهر کاملا مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید در مشهد شده است.»

البته در این نامه به برگزاری کارناوال وسیع عید غدیر که با فشار علم‌الهدی، امام‌جمعه این شهر در روزهای گذشته برگزار شد، اشاره‌ای نشده است.

با این‌حال آن‌ها نوشته‌اند که دیگر رمقی برایشان نمانده و هیچ کس به هشدارهایشان توجهی نمی‌کند: «چطور باید بگوییم که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مشهد در حال اتمام است و به زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش سیل عظیم بیماران را نخواهیم داشت. کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند و رمقی برایشان نمانده است. چرا هیچکس تصمیم نمی‌گیرد؟ چرا هیچکس گوش نمی‌دهد؟! چرا همه فکر می‌کنند که تنها باید با فشار بر سیستم درمان در آخرین حلقه از این زنجیره معیوب کار را مدیریت کرد؟»

آن‌ها در پایان نوشته‌اند که اگر مشهد را همین امروز تعطیل نکنید، فردا دیر است.

براساس آماری که رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا اعلام کرده است، موج پنجم، جوان‌ترها را بیشتر درگیر کرده است، به طوری که متوسط سن مرگ‌ در موج پنجم کرونا به طور متوسط ۶ سال پایین تر از موج چهارم است.

خبرگزاری تسنیم از قول کارشناسان بهداشتی نوشته است که اگر موج کنونی کرونا مهار نشود، تا پیان مرداد‌ماه، شمار فوتی‌های کرونا از ۱۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد. در همین گزارش آمده است که کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تهران امکان ارائه خدمات مناسب درمان را ندارند و موج قابل توجه مراجعه کنندگان سبب شده تا تعدادزیادی از افراد در «راهروها و محوطه بیرونی این مراکز» سرگردان باشند.

روحانی: خیلی علمی و کارشناسی عمل کردیم

همزمان با اعلام چنین وضعیت بحرانی در استان‌های مختلف، حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولتش گفت که او با تصمیم‌های علمی و مقابله با «دوگانه سازی‌های خارج‌نشین‌ها» به وعده‌هایش برای مقابله با کرونا عمل کرده است.

روحانی گفت که او همه تصمیمات را با استفاده از گروه‌های کارشناسی و با خرد جمعی گرفته و در آن‌ها به تجربه جهانی توجه شده است.

رئیس دولت دوازدهم در همان ابتدای شیوع کرونا با مخالفت صریحش با قرنطینه کانون‌های کرونا مانند قم در معرض انتقاد قرار گرفت. تصمیم به برگزاری مراسم‌های مذهبی، باز نگاه داشتن اماکن زیارتی و تمکین به دستور خامنه‌ای برای جلوگیری از واردات واکسن‌های تولید آمریکا و انگلیس مهم‌ترین تصمیم‌هایی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی گرفت و ایران با با پنج موج شهمگین کرونا روبه‌رو کرد.

به هر ترتیب روحانی نه تنها از این تصمیم‌ها دفاع کرد و آن را علمی خواند که ادعا کرد به وعده‌هایش برای تامین و تولید واکسن هم عمل کرده و از این بابت خوشحال است: « قولی که ما به مردم برای واکسیناسیون سن‌های بالاتر و نیز مشاغل پرخطر داده بودیم امروز به طور کامل در حال اجرا است و حتی در برخی استان‌ها روند واکسیناسیون به پنجاه و چند ساله‌ها رسیده است.» از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران تاکنون تنها ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ایران در میان کشورهای منطقه بدترین وضعیت واکسیناسیون را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.