ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقایسه توان طالبان و نیروهای دولتی در افغانستان

تحلیلگران و مقام‌ها با توجه به منابع و امکانات نیروهای ارتش افغانستان معتقدند که طالبان تا پیروزی راه درازی در پیش دارند.

پرسنل

مجموع پرسنل نظامی نیروهای امنیت ملی افغان - شامل ارتش، نیروهای ویژه، نیروی هوایی، پلیس و نیروی اطلاعاتی- تا پایان آوریل بالغ بر ۳۰۷ هزار نفر است. این رقمی است که در گزارش هفته پیش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان آمده است.

نیروهای رزمی بر اساس تخمین جاناتان شرودن از اندیشکده نظامی  CNA حدود ۱۸۰ هزار نفر برآورد شده‌اند.  

تعداد نیروهای طالبان اما به طور دقیق روشن نیست. ناظران شورای امنیت سال گذشته رقمی بین ۵۵ هزار تا ۸۸ هزار جنگجو را تخمین زدند.

بودجه

کمک‌های خارجی برای افغانستان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید، حیاتی است. 

ارتش افغانستان نیازمند بودجه‌ای معادل ۵ تا ۶ میلیارد دلار در سال است. این تخمین یکی از زیر مجموعه‌‌های پژوهشی کنگره آمریکا است. واشنگتن  تقریبا ۷۵ درصد آن را به صورت معمول تامین کرده و تعهد کرده که به حمایت خود ادامه دهد. 

میزان توان مالی و بودجه طالبان مشخص نیست، اما دیده بانان سازمان ملل به رقمی بین ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال اشاره کرده‌اند.

محل این درآمد عمدتا از کشت خشخاش، فروش تریاک و مشتقات آن و نیز دیگر فعالیت‌های غیرقانونی و همچنین اخذ مالیات در مناطق تحت کنترل‌شان تامین می شود.

پاکستان، ایران و روسیه از سوی واشنگتن و کابل به تامین منابع طالبان و نیز حمایت‌های مشاوره‌ای متهم شده‌اند. هر سه کشور این اتهامات را رد می‌کنند.

سلاح و تجهیزات

از زمان سقوط رژیم قبلی طالبان در سال ۲۰۰۱ تاکنون آمریکا ده‌‌ها میلیارد دلار صرف بازسازی و تجهیز ارتش افغانستان کرده است.

نیروهای افغانستان به جهت استفاده از انواع سلاح‌های ساخت غرب نسبت به طالبان از برتری تکنولوژیکی برخوردارند. سلاح‌های مدرن جنگی، دوربین‌های دید در شب، خودروهای ضد گلوله، توپخانه و تجهیزات نظارتی و هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تجهیزاتی هستند که ارتش افغان در اختیار دارد.

نیروهای افغان همچنین برتری بی‌بدیلی نسبت به طالبان دارند و آن نیروی هوایی کشور است. ارتش افغان ناوگانی از ۱۶۷ وسیله ترابری هوایی شامل هلیکوپترهای جنگی در اختیار دارد.

در آن سو طالبان عمدتا از سلاح‌های کوچک و اسلحه‌های سبک‌تر استفاده می‌کند. بسیاری از این سلاح‌ها یادگار دهه‌های قبلی جنگ در این کشور هستند و در میان آن کلاشنیکف ( AK-47) و دیگر سلاح‌هایی که از بازار سیاه منطقه‌ای خریده‌اند دیده می شود.

علاوه بر تفنگ‌های تک تیرانداز (اسنایپر) و مسلسل، طالبان تعدادی آرپی‌جی، نارنجک، موشک‌های کوچک و سلاح‌های ضد تانک و توپ ضدهوایی نیز در اختیار دارد.

بمب گذاران انتحاری و بمب‌های کنارجاده‌ای نیز از مرگبارترین سلاح‌هایی هستند که طالبان در جنگ با  نیروهای افغان و خارجی از آن‌ها استفاده کرده‌اند. 

طالبان همچنین سلاح‌ها و تجهیزاتی  از جمله دوربین‌های دید در شب، خودرو و تفنگ را از نیروهای افغان به غنیمت گرفته و در اختیار دارد.

عبدالله عبدالله و عبدالغنی برادر در آغاز نشست عالی بین‌الافغان در دوحه قطر- عکس: توییتر عبدالله عبدالله

انسجام و روحیه

نیروهای افغانستان سال‌هاست که شاهد تلفات سنگین، فساد و فرار هم‌رزمان‌شان از خدمت بوده‌اند. اینک خروج نیروهای آمریکایی نیز بر این مسائل اضافه شده است. ضعف مدیریت و برنامه ریزی از دلایل روحیه بد سربازان ارتش افغانستان عنوان شده است.

طالبان از آن سو انسجام بهتری از خود نشان داده است. برغم اختلافات درونی جنگجویان طالبان با انگیزه ‌های مذهبی و همچنین وعده‌ دستاوردهای مادی می‌جنگند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سید محمد از مشهد

    افغانستان در آتش جهل ونادانی واختلاف خودش میسوزد واسیر خودخواهی وغرور ونادانی خویش است وتا متحد وبیدارنشوند که نمیشوند چون استعمارگران نمیگذارند این آتش شغله ور است ... دیکتاتوری باشد اما امنیت ورفاه باشد ... کشتاربی خاصیت وجنگ بی نتیجه