ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل اعدام مخفیانه سجاد سنجری را محکوم کرد

حکم اعدام سجاد سنجری در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اجرا شد. او که در ۱۵ سالگی متهم به قتل عمد شده بود، از سال ۱۳۹۰ در زندان بود. بنا بر اعلام عفو بین‌الملل سجاد سنجری بارها اعلام کرده بود مقتول قصد تجاوز به او را داشته و گفته بود که در دفاع از خود مرتکب قتل شده است.

سازمان عفو بین‌الملل به «اعدام مخفیانه» سجاد سنجری که به عنوان «کودک-مجرم» از ۱۱ سال پیش در زندان به‌سر می‌برد و روز دوشنبه ۱۱ مرداد اعدام شد، واکنش نشان داد و این رفتار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

در بیانیه عفو بین‌الملل درباره این اعدام آمده است:

«مقامات ایران با این اقدام بار دیگر بی‌رحمی مطلق دستگاه قضایی را علیه نوجوانان نشان دادند.»

حکم اعدام سجاد سنجری در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اجرا شد. او که در ۱۵ سالگی متهم به قتل عمد شده بود، از سال ۱۳۹۰ در زندان بود.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در واکنش به اعدام این «کودک-مجرم» به ممنوعیت اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند اشاره و تأکید کرده است که قوانین بین‌المللی اجرای این قانون را در ایران به مثابه «حمله ظالمانه به حقوق کودکان و نشانه‌ای از بی‌رحمی مطلق سیستم قضایی» دانسته است.

با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در دهه ۷۰ شمسی، قوه قضاییه ایران بی‌اعتنا به هشدارهای بین‌المللی و تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق کودکان، همچنان برای برخی از متهمان زیر ۱۸ سال حکم اعدام صادر می‌کند و پس از اینکه سن آنها از ۱۸ سال گذشت، این حکم را اجرا می‌کند.

جمهوری اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۷۲ با استناد به قانون «اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک» و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان با حق تحفظ (به شرط آنکه مخالف قانون داخلی و شرع نباشد) این کنوانسیون را پذیرفته است.

بر اساس ماده یک این کنوانسیون به هر انسان کمتر از ۱۸ سال «کودک» گفته می‌شود.

از سوی دیگر ایران در حالی یکی از کشورهای اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر هم پیوسته اعلام و تأکید کرده‌اند که اعمال مجازات اعدام علیه شخصی که در زمان وقوع جرم کودک بوده نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق بشری‌ست که استفاده از مجازات اعدام را برای جرایم کودکان مطلقاً ممنوع کرده است.

اعدام مخفیانه سجاد سنجری اما در حالی انجام شده است که بنا بر اعلام عفو بین‌الملل او حتی امکان خداحافظی از خانواده‌اش را پیدا نکرده است.

دیانا الطحاوی در این باره گفته است:

«این شیوه نشان‌دهنده الگوی قابل توجه و هشدار‌ مقامات ایرانی است که به ‌طور مخفیانه یا در کوتاه‌مدت اقدام به اعدام می‌کنند تا شانس مداخلات عمومی و خصوصی را به حداقل برسانند.»

او از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است با اصلاح قانون مجازات اسلامی، به «نقض شدن نفرت‌‌بار» قانون ممنوعیت افرادی که در زمان انجام جنایت زیر سن ۱۸ سال دارند، پایان دهند.

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل سجاد سنجری بارها اعلام کرده بود مقتول قصد تجاوز به او را داشته و گفته بود که در دفاع از خود مرتکب قتل شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.