ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تالاب گاوخونی» تا بیابان شدن فاصله چندانی ندارد

تالاب‌های ایران در وضعیت بدی قرار دارند. گاو‌خونی،‌ تالابی ثبت‌شده در کنوانسیون رامسر، یکی از تالاب‌های در آستانه نابودی ایران است که تا بیابان شدن فاصله چندانی ندارد. عکس: علی آذر

زاینده‌رود مهم‌ترین منبع رسیدن آب به گاوخونی است. این تالاب منطقه‌ای را به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه واقع شده است.

تالاب گاوخونی در گذشته از سه منبع آبی شامل رودخانه زاینده رود، رودخانه زرچشمه از کوه‌های جنوبی شهرضا و رودخانه ایزدخواست از استان فارس تامین می‌شده است.

برداشت بی‌رویه و غیرقانونی، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی از جمله چالش‌هایی هستند که حیات این تالاب را به خطر انداخته است. به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند.

اعطای مجوز حفر چاه‌های عمیق و سوء مدیریت آب به نفع کشاورزی و صنعت در بحرانی‌شدن وضعیت بسیاری از تالاب‌های ایران نقش داشته است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.