ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آکسفام و نهادهای امدادرسان: از میلیاردرها برای پیشبرد واکسیناسیون همگانی کرونا در جهان مالیات بگیرید

سازمان امدادرسان آکسفام و چند نهادهای امدادرسان دیگر خواهان وضع یک بار مالیات ۹۹ درصدی بر سود میلیاردرها در دوران همه‌گیری شده‌اند تا بتوان با آن واکسن کرونا را برای تمامی کشورها تأمین و به بیکاران کمک کرد.

آکسفام و دیگر سازمان‌های امدادرسان از دولت‌های سراسر جهان خواسته‌اند که از افراد ثروتمند بخواهند برای مقابله با بحران کرونا هزینه بیشتری بپردازند. «ائتلاف مبارزه با نابرابری»، «مؤسسه مطالعات سیاسی» و «میلیونرهای میهن‌پرست» در تهیه این گزارش شرکت داشتند.

براساس پیشنهاد این سازمان‌ها با یک بار مالیات ۹۹ درصدی بر سود میلیاردرها در دوران همه‌گیری کرونا، می‌توان واکسیناسیون را برای همه تامین کرد. علاوه بر این، هر فرد بیکار در جهان می‌تواند ۲۰ هزار دلار آمریکا کمک‌هزینه دریافت کند.

طبق محاسبات این نهادها، با مالیات یک‌باره بر سود میلیاردرها ۵,۴ تریلیون دلار به‌دست خواهد آمد. با این وجود، ۲۶۹۰ میلیاردر فعلی در مجموع نسبت به قبل از شیوع کرونا باز هم  ۵۵ میلیارد دلار ثروتمندتر خواهند بود. دارایی خالص آن‌ها در پایان ماه ژوئیه ۱۳,۵ تریلیون دلار بود.

آکسفام در این زمینه انتقاد کرده است که:

«دولت‌ها به شمار انگشت‌شماری از افراد ثروتمند اجازه می‌دهند ثروت نامشروع جمع‌آوری کنند در حالی که میلیاردها نفر برای گذران خود مبارزه می‌کنند و به واکسن کرونا دسترسی ندارند.»

جف بیزوس، بنیانگذار آمازون، به تنهایی می‌تواند با ثروت خود شخصاً واکسن کافی در اختیار همه افراد قرار دهد. ثروت او در زمان همه‌گیری کرونا ۷۹,۴ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۱۹۲,۴ میلیارد دلار رسید.

به‌گفته الیزابت نیجر، اقتصاددان و مدیر بنیاد هرتی، هیچ چیز در این زمینه مذموم نیست. با این حال، در حال حاضر سرمایه در سراسر جهان بی‌ثبات است به طوری که وقتی صحبت از مالیات می‌شود، همیشه باید پرسید چه کسی آن‌ را اعمال خواهد کرد. حتی اگر آمریکا و اروپا با هم همکاری کنند، سود میلیاردرها به بهشت‌های مالیاتی سرازیر می‌شود.

دولت‌ها به شمار انگشت‌شماری از افراد ثروتمند اجازه می‌دهند ثروت نامشروع جمع‌آوری کنند در حالی که میلیاردها نفر برای گذران خود مبارزه می‌کنند و به واکسن کرونا دسترسی ندارند.

اکسفام

نیجر می‌گوید فوری‌تر از مسئله میزان مالیات بر دارایی میلیاردرها، توافق بین‌المللی برای خالی کردن بهشت‌های مالیاتی است.

آکسفام ژانویه گذشته در گزارشی به‌مناسبت آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس نسبت به تشدید نابرابری‌های اجتماعی هشدار داده و گفته بود یک‌هزار نفر از ثروتمندترین افراد در جهان می‌توانند در مدت ۹ ماه زیان‌های خود بر اثر شیوع کرونا را جبران کردند، اما این جبران برای فقیرترین افراد بیش از یک دهه طول خواهد کشید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.