ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان زن در کابل به دفاع از حقوق خود تظاهرات کردند

در حالی‌که با اعلام پیروزی طالبان در افغانستان نگرانی جهانیان در مورد وضعیت زنان این کشور افزایش یافته است، شماری از فعالان زن در کابل با شعار کار، تحصیل و مشارکت سیاسی به دفاع از حقوق خود به خیابان آمدند. طالبان ضمن اعلام عفو عمومی برای کارکنان دولت وعده داده‌اند که حقوق زنان را رعایت می‌کنند اما هنوز اعتمادی به وعده‌های آن‌ها نیست.

شماری از فعالان زن در کابل سه‌شنبه ۲۶ مرداد / ۱۷ اوت دست به یک راهپیمایی زدند و خواستار حفظ حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل و مشارکت سیاسی‌ در حکومت آینده شدند.

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان فعالان زن تأکید کردند که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و همه طرف‌ها باید آن‌ها را نادیده نگیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

آن‌ها همچنین تأکید کردند که زنان باید از حق تحصیل، کار و حضور در اجتماع برخوردار باشند و صدای آن‌ها نباید خاموش شود.

اعتراض اجتماعی این فعالان زن یادآور تظاهرات گسترده زنان ایران چند ماه پس از انقلاب ایران در ۱۷ اسفند سال ۱۳۵۷ به‌مناسبت روز جهانی زن است که در آن زنان با تصمیم‌های ضدزن حکومت اسلامی تازه به قدرت‌رسیده در ایران از جمله حجاب اجباری و لغو قانون حمایت از خانواده مخالفت کردند.

تظاهرات فعالان زن در افغانستان تنها دو روز پس از تصرف کابل به‌دست طالبان برگزار شد.

طالبان در ماه‌های اخیر سخنان ضدونقیضی در مورد حقوق زنان بیان کرده‌اند. آن‌ها از یک سو گفته‌اند حقوق زنان را رعایت خواهند کرد و از سوی دیگر شریعت اسلامی را چارچوب آن دانسته‌اند. در ماه‌های اخیر که طالبان ولایت‌های مختلف را تسخیر می‌کردند گزارش‌های فعالان حقوق بشر حاکی از آن بود که طالبان حقوق زنان را رعایت نمی‌کنند و از جمله از آن‌ها می‌خواهند بدون محرم مرد از خانه خارج نشوند. همچنین گزارش‌هایی از تعطیلی مدارس زنان در مناطق تحت کنترل طالبان منتشر شده بود.

روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد / ۱۷ اوت طالبان ضمن اعلام عفو عمومی برای کارمندان دولتی افغانستان از زنان خواستند تا به دولت جدید در این کشور بپیوندند.

انعام الله سمنگانی، از مسئولان طالبان نیز در تلویزیون دولتی افغانستان گفت: «"امارت اسلامی" نمی‌خواهد زنان قربانی شوند.»

سمنگانی در همین حال تأکید کرد که دولت آینده افغانستان کاملاً باید اسلامی باشد اما احزاب باید به آن ملحق شوند.

عبدالسلامه حنفی، نایب رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته گفت «به حقوق هیچ‌کس تجاوز نخواهد شد».

تخلیه نیروهای خارجی از سر گرفته شد

در کابل پروازهای تخلیه نیروهای خارجی از افغانستان از سر گرفته شد. یک مقام امنیتی غربی روز سه‌شنبه به رویترز گفت مسیر و باند فرودگاه کابل  که در کنترل نیروهای آمریکایی است در حال حاضر از ازدحام جمعیت خالی است و پروازهای نظامی که دیپلمات‌ها و غیرنظامیان را از افغانستان خارج می‌کنند آغاز شده‌اند.

فرانسه و آلمان نیز موفق شدند چندین نفر از نیروها و همکاران افغانستانی خود را از این کشور خارج کنند. با این حال پروازهای غیرنظامی همچنان در فرودگاه کابل ممنوع است.

روز گذشته (دوشنبه) دست‌کم هفت نفر در هرج‌ومرج فرودگاه کابل کشته شدند.

تأخیر در سفر شورای هماهنگی

روز سه‌شنبه همچنین اعلام شد که سفر حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی به دوحه به تأخیر افتاده است.

این سه نفر پس از آن‌که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان کشور را ترک کرد شورای هماهنگی را با هدف بازگرداندن آرامش در کابل و مدیریت روند انتقال قدرت تشکیل داده‌اند.

دلیل تأخیر سفر اعضای شورای هماهنگی وضعیت منتشج فرودگاه کابل اعلام شد.

هدف از این سفر مذاکره با رهبران طالبان بود.

حامد کرزی وعبدالله عبدالله شب گذشته (دوشنبه) در پیام مشترکی اعلام کردند که به تلاش‌های‌ خود برای حفظ آرامش در کابل ادامه می‌دهند.

کرزی گفت تماس‌های سازنده‌ای با رهبری طالبان دارد و امیدوار است که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

عبدالله عبدالله نیز از تماس با سایر رهبران سیاسی کشور برای بهتر شدن اوضاع خبر داد.

نشست شورای امنیت

شب گذشته، شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر درباره وضعیت افغانستان تشکیل جلسه داد. در این نشست بر لزوم رعایت حقوق بشر، آزادی‌های فردی، رعایت حقوق زنان، رسید‌گی به پناهجویان و آوارگان، حمایت جامعه بین‌المللی از مردم و حفاظت شهروندان غیرنظامی افغانستان تأکید شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی از همه طرف‌ها به‌ویژه طالبان خواست که برای حفظ جان غیرنظامیان و اطمینان از برآورده شدن نیازهای بشردوستانه، نهایت خویشتن‌داری را داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل گفت:

«من به‌ویژه نگران موارد نقض فزاینده حقوق بشر علیه زنان و دختران افغانستان هستم که از بازگشت به سیاه‌ترین روزها می‌ترسند.»

گوترش حفاظت از حقوق زنان و دختران افغان را یک ضرورت دانست و گفت آن‌ها به‌دنبال حمایت از جامعه بین‌المللی هستند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر اطمینان از این‌که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد، تأکید کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک اُرُدیست

    اقدامی شجاعانه در برابر کسانی که هیچ حقی برای انسانها و بویژه زنان قائل نیستند. سپاس از رادیو زمانه که اینگونه اخبار را گزارش می دهد.