ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرحسین بهبودی: دادگاه عادلانه برای فردی چون حمید نوری یک شکنجه است

هفته دوم از دادگاه حمید نوری، از عاملان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ آغاز شده است. امیرحسین بهبودی، از جان به در بردگان آن کشتار که این روزها در استکلهم حضور دارد، در گفت‌وگو با زمانه از اهمیت برگزاری دادگاه حمید نوری می‌گوید.

محاکمه حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی، دادیار سابق قوه قضائیه و شکنجه‌گر زندان گوهردشت در دهه شصت، به دلیل دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و مشخصاً تابستان سال ۱۳۶۷ از دهم آگوست برابر با ۱۹ مردادماه آغاز شد. این اولین بار است که طی بیش از سه دهه پس از کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، یکی از متهمان به دست داشتن در این جنایت در دادگاه محاکمه می‌شود.

هفته اول دادگاه دادستان‌های سوئدی کیفرخواست را قرائت کردند. پرونده حمید نوری ۳۵ شاکی و ۲۵ شاهد دارد که همه از خانواده‌های قربانیان کشتار ۶۷ یا جان به دربردگان هستند.

در جریان دومین هفته دادگاه حمید نوری دادستان اعلام کرد برای اعدام‌های انجام‌شده در تابستان ۶۷ برنامه‌ریزی شده بود و آن‌چه رخ دا‌ده، نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی یک قدرت مرکزی‌ است. به گفته دادستان در این روند حتی قوانین داخلی ایران هم نقض شده، اما نه تنها با ناقضان برخورد نکرده‌اند، بلکه به آن‌ها پاداش هم داده‌اند.

دادستان روز گذشته در جریان دومین هفته دادگاه حمید نوری تاکید کرد: «این دولت (دولت جدید رئیسی عضو هیئت مرگ) را باید در مورد نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی مجرم دانست و محکوم کرد.»

زمانه در دومین هفته از برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد، با امیرحسین بهبودی، از جان‌به‌دربردگان قتل عام تابستان ۶۷ که این روزها به استکهلم رفته تا از نزدیک روند دادگاه را دنبال کند، گفت‌وگو کرده است.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با امیرحسین بهبودی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

امیرحسین بهبودی در گفت‌وگو با زمانه ضمن یادآوری این نکته که کشتار سال ۶۷ در چنین روزهایی در مردادماه اتفاق افتاد، می‌گوید:

«هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که یکی از عاملان آن کشتار را به عنوان متهم ببینیم و این حجم از اسناد و مدارک را در سطح جهان منتشر کنیم.»

امیرحسین بهبودی دادگاه حمید نوری را موفقیتی برای خانواده اعدام‌شدگان می‌داند. بهبودی می‌گوید اسامی بسیاری از دوستان و هم‌بندی‌هایش که در سال ۶۷ اعدام شده بودند را دیده که در دادگاه حمید نوری مطرح شده است.

بهبودی دادگاه حمید نوری را یک دادگاه عادلانه می‌داند که طی پروسه‌ای ۹ ماهه قرار است به شکایت مطرح شده علیه او رسیدگی کند، اما همزمان آن را با دادگاه‌های چند دقیقه دهه ۶۰ مقایسه می‌کند و می‌گوید دادگاهی مانند آنچه در سوئد جریان دارد، برای افرادی چون حمید نوری شکنجه است، زیرا آنها به عدالت باور ندارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    به همه شما دست اندرکاران دادخواهی درود میفرستم و برایتان پیروزی آرزو میکنم.