ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس پناهندگان سازمان ملل: افغان‌های در معرض خطر راه روشنی ندارند

سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواسته مرزهای خود را برای درخواست پناهندگی پناهجویان افغان باز نگه‌دارند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید که اکثر افغان‌ها قادر به ترک سرزمین خود نیستند و کسانی که ممکن است در معرض خطر باشند «راهی روشن ندارند.»

شبیا مانتو، سخنگوی سازمان ملل متحد، بار دیگر از کشورهای همسایه خواست تا مرزهای خود را باز نگه دارند تا مردم بتوانند با توجه به آنچه او «بحران در حال تحول» خوانده، درخواست پناهندگی کنند.

او در یک نشست خبری ژنو گفت:

«کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد خطر نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان در این زمینه در حال تحول، از جمله زنان و دختران، نگران است.»

از سوی دیگو آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته آماده گفت‌وگو با طالبان است.

او روز پنجشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت:

«وقتی مشخص شود که باید با چه کسی و به چه منظور صحبت کنم، من از جانب خود آماده صحبت هستم.»

آنتونیو گوترش گفته است که آماده است با طالبان که بر افغانستان مسلط شده‌اند گفت وگو کند، زیرا ترس از نقض گسترده حقوق بشر وجود دارد.

او در پاسخ به سوالی در مورد تماس با طالبان گفت:

«خودم با آنها صحبت نکرده‌ام، اما نیروهای ما در افغانستان در تماس نزدیک با طالبان هستند و این پیام را به آنها منتقل می‌کنند که باید به حقوق بشر احترام بگذارند و جلوی استفاده از منطقه توسط تروریست‌ها را بگیرند.»

گوترش گفته که با قطر که مذاکرات بین طالبان، دولت قبلی افغانستان و سایر کشورها را تسهیل کرده و اکنون در حال ایجاد یک دولت فراگیر در کابل است، در تماس است.

گوترش گفته:

«من با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در تماس نزدیک بودم. ما طرح قطر را دنبال می‌کنیم و از آن حمایت می کنیم. امیدوارم راهی برای یک دولت فراگیر در افغانستان وجود داشته باشد.»

او گفت که تنها اهرمی که جامعه بین‌المللی در مقابل طالبان دارد، تلاش برای کسب مشروعیت است و همه ملت‌ها باید متحد باشند و «با یک صدا صحبت کنند» تا بتوانند از این قدرت چانه‌زنی استفاده کنند.

شرایطی که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن باید رعایت کنند عبارتند از «احترام کامل به حقوق بشر و به ویژه مسأله حقوق زنان، اجازه تخلیه افراد در معرض خطر، و اطمینان از عدم استفاده مجدد از این قلمرو برای هر سازمان تروریستی.»

گوترش در پاسخ به این سوال که آیا از شورای امنیت احکام گسترده‌تری در افغانستان می‌خواهد یا خیر، گفت که باید در این زمینه بازنگری شود اما این بستگی به اوضاع در افغانستان دارد:

«اگر ما در توافق با طالبان در مورد شرایط موفق باشیم، فکر می کنم چشم‌اندازی برای تمدید احکام شورای امنیت وجود دارد. البته اگر همه چیز اشتباه پیش برود، باید به دنبال احکام مناسب‌تری باشیم.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Zekrullah

    حالت افغانستان خراب است و این حالت سال ها است ادامه دارد. و باید خوب شود تا چه وقت و ماباید بسازیم وطن خود را اما در افغانستان زمینه ساختن خودما نیست. ما باید تحصیل نمایم در خارج از وطن باید ما حمایه شویم