ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق دولت لبنان با بانک مرکزی برای افزایش قیمت‌ها: بنزین ۶۶ درصد گرانتر شد

مقام‌های دولت لبنان و بانک مرکزی در جلسه‌ای اضطراری درباره کمبود سوخت، برای افزایش نسبی قیمت‌ها به توافق رسیدند. بحران سوخت لبنان را فلج کرده است.

دولت لبنان یکشنبه ۲۲ اوت/۳۱ مرداد افزایش ۶۶ درصدی قیمت بنزین را اعلام کرد. براساس اعلامیه دولت افزایش قیمت بنزین اکتان ۹۵ بلافاصله اعمال می‌شود.

بانک مرکزی لبنان پنجشنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت اعلام کرده بود دیگر قادر نیست به تأمین مالی واردات سوخت، با نرخ‌ ارزی که برمبنای یارانه‌ها تعیین شده، ادامه دهد وبا حذف یارانه سوخت نرخ ارز را به قیمت بازار بر می‌گرداند.

تصمیمی که برای تعداد فزاینده‌ای از فرودستان در کشوری که واحد پول آن بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در کمتر از دو سال از دست داده است، پیامدهای ویران‌کننده‌ای به‌همراه خواهد داشت. تنها بهای بنزین که تا همین‌جا هم چهاربرابر گرانتر از نرخ یارانه‌ای به‌فروش می‌رسید، افزایش شدیدی پیدا خواهد کرد.

برهمین اساس دولت لبنان نیز بخشی از یارانه‌های سوخت را کاهش داد. مقام‌های دولت روز شنبه تصمیم گرفتند نرخ ارز مورد استفاده برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی را برای جبران کمبود سوخت تغییر دهند.

این تصمیم روز شنبه در یک جلسه اضطراری در خصوص بحران سوخت و هرج و مرج‌های ناشی از آن، گرفته شد . رئیس جمهوری، رئیس بانک مرکزی و برخی دیگر از مقام‌های لبنان در مصالحه‌ای با بانک مرکزی برسر افزایش قیمت‌ها توافق کردند. این افزایش اما کمتر از نرخ بازار تعیین شده تا دولت قادر باشد واردات با نرخ یارانه‌ای را از سربگیرد.  

طبق گزارش‌ها افزایش قیمت مورد توافق به طور کامل نرخ ارز مبنای قیمت‌گذاری سوخت را به نرخ مبادله‌ای که بانک مرکزی براساس آن واردات را تأمین مالی می کند، افزایش نمی دهد. شکافی که دولت در حال حاضر به پر کردن آن ادامه خواهد داد.

به گفته مقام‌های دولتی، بانک مرکزی تا پایان سپتامبر سال جاری حسابی را به همین منظور و تا سقف ۲۲۵ میلیون دلار باز می‌کند. قرار است دولت این رقم را در بودجه ۲۰۲۲ بازپرداخت کند.

بحران سوخت کشور را فلج کرده، در خدمات اولیه اختلال ایجاد کرده و به درگیری‌های روزانه میان شهروندان انجامیده است.

مردم به خرید سوخت از بازار سیاه روی آورده‌اند. هفته گذشته انفجار یک تانکر توزیع سوخت جان دست کم ۲۲ نفر را گرفت و ۷۹ نفر را زخمی کرد.

صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. نانوایی‌ها و بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که اگر سوخت کافی به آن‌ها نرسد، به‌زودی تعطیل می‌شوند.

حزب الله لبنان اعلام کرده می‌خواهد از ایران سوخت وارد کند و محموله‌های بنزین از ایران به مقصد لبنان بارگیری خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.