ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها در پی انتشار تصاویری از زندان اوین − از زندانیان عذرخواهی نکرد

در پی انتشار تصاویر هک‌شده دوربین‌های مداربسته زندان اوین از شکنجه و آزار و اذیت زندانیان، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان ها بدون آن‌که از زندانیان عذرخواهی کند ضمن تمجید از «زندانبانان شریف» از «رفتارهای غیرقابل قبول» عذرخواهی کرد. یکی از روزنامه‌های ایران هک تصاویر زندان اوین را به اسرائیل نسبت داد.

پس از آن‌که گروهی از هکرها دوربین‌های زندان اوین را هک کردند و تصاویری از بدرفتاری و اذیت و آزار زندانیان انتشار دادند، صبح سه‌شنبه ۲ شهریور محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها با انتشار پیامی در توئیتر تلویحاً اصالت ویدئوها را تأیید کرد و نوشت:

«درخصوص تصاویر ‎زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیرقابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد،‎ عذرخواهم.»

قابل تأمل است که رئیس سازمان زندان‌ها نه از زندانیان که مورد آزار قرار گرفته‌اند و در وضعی اسفناک دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، بلکه از زندانبانان عذرخواهی کرده است.

یک گروه سایبری به نام «عدالت علی» با هک کردن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، از روز یکشنبه ۳۱ مرداد آغاز به انتشار تصاویری از این زندان کردند که در نوع خود بی‌سابقه بود. در این تصاویر نشان داده می‌شد که چگونه زندانیان مورد شکنجه، کتک و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. حتی تلاش زندانیان برای خودکشی نیز نشان داده ‌شد. در این فیلم‌ها خونسردی مأموران و مسئولان زندان در آزار و اذیت زندانیان نیز مشهود است. انتشار این فیلم‌ها تأییدی بر شواهد نقض آشکار حقوق بشر در زندان‌های ایران است که نهادهای مدافع حقوق بشر بارها علیه آن اعتراض کرده‌اند.

محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضائیه سه‌شنبه ۲ شهریور درباره انتشار تصاویری از دوربین‌های مداربسته زندان اوین گفت «موضوع تصاویر زندان اوین در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست». او احتمال داد که تا فردا (چهارشنبه) در این‌باره اطلاع‌رسانی شود.

در همین حال روزنامه «همدلی» در ایران پیش از انتشار توئیتر محمدمهدی حاج محمدی در مقاله‌ای نوشته ولی‌الله شجاع پوریان، مدیرمسئول این روزنامه با عنوان «هیاهوی خارجی، سکوت داخلی؛ ماجرای هک دوربین‌های اوین چیست؟» از عدم واکنش مسئولان نسبت به این ماجرا انتقاد کرد و نوشت:

«خبری از واکنش مقامات رسمی در ایران نیست، قوه ‌قضائیه، وزارت اطلاعات و پلیس هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌اند و تقریباً همه‌ گمانه‌زنی‌ها در سکوت خبری ادامه دارد.»

«همدلی» تلویحاً اسرائیل را پشت این ماجرا دیده و نوشته است که در فضای مجازی این پرسش مطرح شده:

«آیا هک شدن دوربین‌های زندان اوین در راستای حملات سابق به تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران بوده است؟ مدتی قبل بروز برخی مشکلات در تاسیسات نظز و دستبرد به اسناد هسته‌ای ایران حواشی زیادی را برای دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایجاد کرد. همچنین ترور شهید فخری‌زاده سبب شد توانمندی دستگاه‌های امنیتی به‌چالش کشیده شود. حالا باید در روزهای آینده منتظر واکنش‌های بیشتر به هک شدن دوربین‌های زندان اوین بود، جایی‌که قرار است مقامات قوه قضائیه پاسخگو باشند.»

مقامات جمهوری اسلامی مسئول تمامی این خرابکاری‌ها و ترورهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را اسرائیل می‌دانند.

سایت «امتداد» نزدیک به حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت» نیز در واکنش به هک شدن دوربین‌های زندان اوین نوشت:

«نه فقط انتشار این تصاویر، بلکه هک‌شدن این دوربین‌ها مشکل امنیتی بزرگی را برای نهادهای امنیتی فراهم کرده (و خواهد کرد). احتمالاً به زودی شاهد شناسایی برخی افراد از روی تصاویر چهره‌های آن‌ها خواهیم بود که هکرها شناسایی‌شان کرده و مشخصاتشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر‌ می‌کنند. این مسئله به خودی خود، ضربه بزرگی به نهادهای امنیتی وارد خواهد کرد.»

انتشار این تصاویر در حالی صورت می‌گیرد که حدود سه هفته قبل غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضائیه از زندان اوین بازدید کرد. رئیس سازمان زندان‌ها در آن زمان در توئیتر نوشت:

«"عالی‌ترین مقام قضائی" در نظام اسلامی، در اقدامی بی‌سابقه، سرزده از بندهای امنیتی ۲الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ زندان اوین بازدید کردند و وضعیت متهمین را بررسی کردند. پیامِ بازدید از سومین زندان در سی‌وپنجمین روزِ خدمت و تأکید بر حقوق بازداشت‌شدگان وتسریع بر تعیین تکلیف متهمین بسیار روشن است.»

در ۲۷ بهمن سال گذشته نیز ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) و رئیس جمهوری کنونی که در آن زمان رئیس قوه قضائیه بود در جلسه شورای عالی این قوه گفته بود که مجامع حقوق بشری می‌توانند از زندان‌های ایران بازدید کنند، مشروط بر آن‌که ایران هم از حق بازدید مشابه در هر جای دنیا برخوردار باشد. او گفته بود:

«در این صورت معلوم خواهد شد که حقوق بشر در کدام کشور بیشتر رعایت می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.