ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر گزارش عفو بین‌الملل درباره مرگ «غیرقابل توجیه» کارگران غیرقطری را رد کرد

عفو بین‌الملل از قطر خواست تا در بررسی و تحقیق درباره مرگ کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌های فوتبال برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ شرکت داشتند، بیشتر تلاش کند. این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید مرگ شماری از کارگران در این کشور غیرقابل توجیه است. قطر این گزارش را رد کرد و گفت شرایط کار کارگران بهتر شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود که پنج‌شنبه ۴ شهریور / ۲۶ اوت منتشر شد، مقامات قطری را متهم کرد که «به‌رغم شواهد مبنی بر ارتباط بین مرگ‌های زودرس و شرایط نامناسب کار»، در مورد مرگ کارگران مهاجر تحقیق نکرده‌اند.

در این گزارش، آمده است:

«شرایط خطرناک کار کارگران خارجی در این کشور سبب مرگ شماری از آن‌ها شده و دولت قطر هنوز نتیجه مشخصی از تحقیقات در این‌باره منتشر نکرده است.»

عفو بین‌الملل افزوده است، «قطر به‌طور معمول بدون انجام تحقیقات کافی گواهی فوت برای کارگران مهاجر صادر می‌کند» و مرگ آن‌ها را به «دلایل طبیعی» یا «نارسایی‌های قلبی مبهم» نسبت می‌دهد.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، این گواهی‌های فوت امکان پرداخت خسارت به خانواده‌های داغدیده را ناممکن می‌کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در گزارش خود خطرات ناشی از آب و هوای گرم قطر برای کارگران را به‌ویژه هنگامی که اضافه‌کاری آن‌ها با شرایط جسمانی شدید همراه بوده برجسته کرده است.

در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل، سخنگوی دفتر ارتباطات دولتی قطر در بیانیه‌ای گفت:

«ارائه آمار مصدومیت و مرگ‌ومیر این کشور مطابق با بهترین شیوه بین‌المللی است و استانداردهای جدید برای منطقه محسوب می‌شود.»

او گفته است که قطر در زمینه مقابله با اثرات استرس گرمایی پیشرفت چشمگیری داشته و مشورت‌های گسترده‌ای با شرکای بین‌المللی خود انجام داده و در ژوئن ۲۰۲۱ قانونی را برای محافظت بیشتر از کارگران در برابر گرمای تابستان وضع کرده است.

این بیانیه می‌افزاید:

«قوانین جدید ساعاتی را که کار در فضای باز ممنوع است، بیشتر کرده، کنترل سالانه سلامتی را برای همه کارگران وضع کرده و در صورتی که کارشناسان بخش بهداشت تشخیص دهند رطوبت و گرمای هوا بیش از اندازه است، کار فوراً متوقف می‌شود.»

عفو بین‌الملل در گزارش خود ۱۸ گواهی فوت کارگران بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را که از سوی قطر صادر شده مورد بررسی قرار داده است. در ۱۵ مورد آن‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد علل زمینه‌ای ارائه نشده و دلیل فوت با اصطلاحات مبهمی مانند «نارسایی قلبی نامشخص و نارسایی حاد تنفسی به دلایل طبیعی» توجیه شده است.

براساس بررسی‌های عفو بین‌الملل، مرگ کارگران مهاجر در قطر در مقیاس وسیع «غیرقابل توجیه» است.

در این گزارش آمده است:

« آمارهای رسمی قطر نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ هزار و ۲۱ غیر قطری در رده‌های سنی و مشاغل گوناگون، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، اما اطلاعات مربوط به علت مرگ آن‌ها به دلیل عدم تحقیقاتی که عفو بین‌الملل مستند کرده، غیرقابل اعتماد است.»

پیش از این نیز عفو بین‌الملل بارها نسبت به وضعیت کارگران مهاجر در قطر هشدار داده بود و حتی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را متهم کرده بود که از نقض حقوق بشر در پیوند با جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر جلوگیری نمی‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.