ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان با خروج آخرین هواپیمای نظامی

آمریکا پس از بیست سال حضور نظامی‌اش در افغانستان را پایان داد و آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان خارج شد. هم‌زمان روابط سیاسی آمریکا و افغانستان از این به بعد از دفتری در دوحه مدیریت خواهد شد.

آخرین هواپیمایی نظامی آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد. هم‌زمان با پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان، حضور سیاسی آمریکا هم به حالت تعلیق درآمد. سفارت و کنسولگری‌های آمریکا نیروهایشان را خارج کردند و آمریکا در دوحه دفتر دیپلماتیک جدیدی برای رسیدگی به امور افغانستان ایجاد کرد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه روز دوشنبه ۳۰ اوت / ۸ شهریور، اعلام کرد که آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شد و به‌این‌ترتیب مأموریت نظامی آمریکا در خاک افغانستان پایان یافت.

مک‌کنزی به خبرنگاران گفت: «من اینجا هستم تا پایان خروج خود از افغانستان و پایان مأموریت نظامی برای تخلیه شهروندان آمریکایی، اتباع کشورهای ثالث و افغانستانی‌های آسیب‌پذیر را اعلام کنم.»

آخرین هواپیمای نظامی - هواپیمای C-17 - آمریکا درست قبل از ساعت ۲۴ به‌وقت کابل از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بلند شد و به این ترتیب مأموریت بیست ساله آمریکا در افغانستان پایان یافت.

احمدالله وثیق، یکی از سخنگویان طالبان که اکنون کنترل کابل را به‌دست دارند، به روزنامه «اطلاعات روز» گفت که با خروج نیروهای خارجی «افغانستان استقلال خود را به‌دست آورد و سرانجام مبارزه‌ی ۲۰‌ساله طالبان نتیجه داد و از فردا مردم افغانستان در فضای آزاد و مستقل زندگی خواهند کرد.»

بایدن از نیروهای آمریکایی تشکر کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه و پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان منتشر کرد نوشت:

«اکنون، حضور نظامی ۲۰ ساله ما در افغانستان به پایان رسیده است».

بایدن از آخرین نیروهای آمریکایی در افغانستان برای اینکه طبق برنامه بیش از ۱۲۰ هزار شهروند آمریکایی، شهروندان متحدان آمریکا و متحدان افغانستانی را از خاک افغانستان خارج کرده‌اند، تشکر کرد.

بایدن قرار است روز سه‌شنبه ۳۱ اوت و هم‌زمان با ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، سخنرانی کند.

وزیر خارجه آمریکا: فصل جدیدی آغاز شده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از افغانستان گفت که «فصل جدیدی» آغاز شده و آمریکا با خروج همه نیروهای نظامی خود اکنون تمرکزش را بر روابط سیاسی می‌گذارد:

«فصل جدیدی از مشارکت آمریکا با افغانستان آغاز شده است. در این مرحله ما با دیپلماسی خود رهبری خواهیم کرد. مأموریت نظامی به‌پایان رسیده است. مأموریت دیپلماتیک جدیدی آغاز شده است.»

این فصل جدید اما شامل حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان نیست. آمریکا حضور دیپلماتیکش در کابل را به دلیل مشکلات امنیتی به حالت تعلیق درآورده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا برای تسهیل مأموریت جدید آمریکا، این کشور یک تیم دیپلماتیک جدید برای تسهیل روابط سیاسی با افغانستان به دوحه، قطر خواهد فرستاد.

بلینکن گفت که دفتر دوحه برای «مدیریت دیپلماسی با افغانستان» و همچنین کارهای کنسولی، کمک‌های بشردوستانه، و همکاری با متحدان منطقه‌ای آمریکا در امور افغانستان خواهد بود.

آمریکا همه آمریکایی‌ها را خارج نکرد

آمریکایی‌هایی که رفتند همه آنها نیستند که باید از خاک افغانستان خارج می‌شدند. هنوز هم شهروندان و متحدان غیرنظامی آمریکایی در افغانستان هستند که باید خارج شوند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی با خروج آخرین هواپیمایی نظامی آمریکا گفت:

«این خروج با دل‌شکستگی زیادی همراه است… ما همه آنها را که می‌خواستیم بیرون ببریم، بیرون نیاوردیم.»

وزارت امور خارجه هنوز در حال تلاش برای یافتن آمار دقیق شهروندان آمریکایی است که در افغانستان‌اند. آنها تخمین می‌زنند که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی غیرنظامی هنوز در افغانستان باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با خروج کامل شهروندان آمریکا، آنها که دارای کارت اقامت آمریکا هستند و یا شهروندان افغانستانی‌ که با آمریکا کار می‌کردند گفت که ایالات متحده و متحدانش در حال مذاکره بر سر راه‌های بازگشایی هر چه سریع‌تر فرودگاه کابل هستند تا بتوانند امنیت خروج باقی آمریکایی‌ها از افغانستان را تسهیل کنند.

بلینکن گفت تلاش هایی برای بازگشایی فرودگاه حامد کرزی برای سفر غیرنظامیان آمریکا یا متحدان آمریکا که در افغانستان در جریان است:

«ما از تلاش‌های قطر و ترکیه به ویژه برای تحقق این امر بسیار قدردانی می‌کنیم. این امر، تعداد کمی از پروازهای چارتری روزانه را ممکن می‌کند، که برای هرکسی که می‌خواهد از افغانستان خارج شود، کلیدی است.»

در روز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ایجادمنطقه «عبور امن» را در کابل تضمین کند. این منطقه عبور امن برای افرادی است که قصد خروج افغانستان را از طریق فرودگاه کابل پس از خروج آمریکا از این کشور دارند.

این قطعنامه از طالبان می‌خواهد که خروج امن اتباع خارجی و افغان‌های همکار دولت‌های خارجی را که قصد خروج افغانستان را دارند تسهیل کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.