ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی هوا عمر میلیاردها انسان را کوتاه می‌کند

متوسط کاهش عمر شهروندان جهان بر اثر آلودگی هوا ۲,۲ سال برآورد شده است. هوای ناپاک مرگبارتر از مصرف دخانیات، تصادفات رانندگی و یا ایدز است.

آلودگی هوا سبب کاهش طول عمر میلیاردها انسان بر کره زمین می‌شود. مطالعه‌ای که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد آلودگی هوا تا شش سال از عمر انسان می‌کاهد و از دیگر عوامل مرگباری نظیر مصرف دخانیات، تصادفات رانندگی و حتی ایدز کشنده‌تر است.

در میان عوامل آلوده‌کننده هوا سوخت ذغال‌سنگ متهم شماره یک است و بیش از هرچیز دیگری باعث مرگ انسان‌ها می‌شود.

هند بیش از سایر کشورها تحت تاثیر آلودگی هوا و سوخت‌‌ ذغال‌سنگ است، شهروندان هند به طور متوسط شش سال زودتر از موعد می‌میرند.

چین طی هفت سال گذشته توانسته تا از میزان آلودگی هوا در این کشور به شکل قابل توجهی بکاهد، اما هنوز هوای آلوده حدود ۲,۶ سال از متوسط عمر چینی‌ها را می‌گیرد.

آلودگی هوا بزرگترین تهدید بیرونی برای سلامت انسان بر روی کره زمین است ( عکس از شاتراستاک)

سوخت‌های فسیلی مسبب آلودگی هوا و بحران اقلیمی هستند. بحران اقلیمی نیز خود باعث افزایش موارد آتش‌سوزی در جنگل‌ها شده و این آتش‌سوزی‌ها باز هوا را آلوده کرده و این چرخه مدام تکرار می‌شود.

گاز فسیلی به شکل قابل توجهی از ذغال‌سنگ پاکیزه‌تر است، اما همچنان سبب گرمایش جهانی می‌شود.

تیمی از دانشمندان که اخیرا مطالعه‌ای در مورد آلودگی هوا و کاهش عمر انسان‌ها انجام داده‌اند می‌‌گویند که وقایع اخیر نشان داده که جهان بر اساس آنچه دولت‌ها چه سیاستی را درپیش گیرند آینده متفاوتی خواهد داشت.  تعطیلات به‌واسطه همه‌گیری کرونا دستکم برای مدت کوتاهی کاهش آلودگی هوا را به همراه داشت، و پس از آتش‌سوزی‌های گسترده اخیر که غرب آمریکا را درنوردید دیدیم که آلودگی هوای ناشی از آن حتی شهر نیویورک را هم تحت تاثیر قرار داد.

پرفسور مایکل گرین‌استون از دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «آلودگی هوا بزرگترین تهدید بیرونی برای سلامت انسان بر روی کره زمین است».

گرین‌استون و همکارانش شاخص کیفیت هوای زندگی (AQLI) را معرفی کرده‌اند و با این شاخص سطح آلودگی هوا را به اثری که بر روی طول عمر انسان می‌گذارد تبدیل می‌کنند.

آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها سبب آلوده شده هوا می‌شود- عکس: آتش سوزی در شمال لبنان

متوسط کاهش عمر شهروندان جهان بر اثر آلودگی هوا ۲,۲ سال برآورد شده است، اگر هیچ چاره‌ا اندیشیده نشود به این معنا است که در مجموع ۱۷ میلیارد سال عمر انسان‌ها از دست می‌رود.

در برخی از کشورها وضعیت آلودگی هوا بسیار وخیم است. در شمال هند ۴۸۰ میلیون نفر هوایی را تنفس می‌کنند  که ده برابر آلوده‌تر از سایر نقاط کره زمین است. در بنگلادش و پاکستان هم وضعیت بسیار وخیم است.

در قاره آفریقا در مرکز و غرب قاره اثر آلودگی هوا بر طول عمر در حد ابتلا به  اچ‌آی‌وی ایدز و مالاریا است.

در شرق آسیا، چین از سال ۲۰۱۳ «جنگ با آلودگی» را آغاز کرده و توانسته تا ۲۹ درصد از میزان آلودگی بکاهد. بدنبال این تدابیر ارقام نشان می‌دهد که حدود یک سال و نیم به متوسط عمر چینی‌ها افزوده شده است. دانشمندان می‌گویند مورد چین نشان می‌دهد که اقدام فوری امکان پذیر و نتیجه بخش است.

گزارش AQLI یا شاخص کیفیت هوای زندگی بر اساس مطالعه و مقایسه نرخ مرگ مردمی که در کشورهای بسیار آلوده و کمتر آلوده زندگی می‌کنند تهیه شده است.

بیماری‌های قلبی وریوی ناشی از آلودگی هوا بزرگترین دلایل مرگ زودرس هستند. 

آلودگی هوا در شهرهای ایران بویژه شهرهای بزرگ و صنعتی موجب مرگ بسیاری از ایرانیان می‌شود.

محمدصادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران به تازگی اعلام کرد که سالانه ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.