ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار زمانه

دادگاه حمید نوری و جنبش دادخواهی: بررسی زوایا و دستاوردها

دادگاه حمید نوری، از عامل کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در سوئد جریان دارد. زمانه در وبیناری با حضور دلجو آبادی، پژوهشگر حقوق بشر و لادن بازرگان، از خانواده‌های دادخواه به بررسی زوایای مختلف این دادگاه و تاثیر آن بر جنبش دادخواهی پرداخت.

جنبش دادخواهی ایران، به منظور کشف حقیقت و اجرای عدالت در حق افرادی که توسط جمهوری اسلامی کشته، اعدام یا مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته‌اند، به روزهای آغازین حیات جمهوری اسلامی باز می‌گردد. جنبشی که بیش از چهار دهه در تلاش است چرخه خشونتِ سیاسی را متوقف کند و عاملان کشتار زندانیان و فعالین سیاسی را در دادگاهی عادلانه پای میز محاکمه بکشاند.

تابستان سال ۶۷ یکی از نقاط مهم مورد توجه این جنبش است. در آن تابستان چندین هزار زندانی سیاسی وابسته به گروه‌های چپ و مارکسیست و یا سازمان مجاهدین خلق در سراسر ایران، به واسطه فتوای روح الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی و عاملیت «هیأت مرگ» به صورت گروهی اعدام شدند.

اعضای اصلی هیأت مرگ سید ابراهیم رئیسی (رئیس جمهور کنونی ایران)، حسین‌علی نیری (حاکم پیشین شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان پیشین تهران)، و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزرات اطلاعات در هیأت مرگ) بودند. افراد دیگری چون ناصریان (قاضی محمد مقیسه) دادیار زندان گوهردشت و دستار او حمید نوری با نام مستعار «عباسی» نیز در خدمت هیأت مرگ بودند.

اکنون ۳۳ سال بعد از کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷، یکی از عاملان این جنایت، یعنی حمید نوری (عباسی) در کشور سوئد بازداشت شده و دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات او در حال برگزاری است.

زمانه برای بررسی این دادگاه پنج‌شنبه ۲ سپتامبر / ​ ۱۱ شهریور وبیناری با حضور دلجو آبادی، پژوهشگر حقوق بشر و لادن بازرگان از خانواده‌های اعدام شدگان سال ۶۷ (خواهر بیژن بازرگان) برگزار کرد.

در ادامه می‌توانید این وبینار را مشاهده کنید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دادستانی سوئد ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (۵ مرداد ۱۴۰۰) در اطلاعیه‌ای تحت عنوان «پیگرد جنایات جنگی در ایران» خبر از تحویل رسمی کیفرخواست حمید نوری به دادگاه داد.

بر اساس این کیفرخواست حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌روست:

  • جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین)
  • قتل

هر دوی این اتهامات به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) علیه نوری مطرح شده است.  

پرونده حمید نوری و دادگاهی که تا آوریل سال ۲۰۲۲ در سوئد جریان دارد، زوایای مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در خصوص این دادگاه بحث اتهام‌های حمید نوری و تحلیل‌های مختلفی که درباره آن جریان دارد. از جمله دیگر زوایای این دادگاه مراحل بازپرسی حمید نوری، شاهدان و شاکیان پرونده و نحوه شهادت آنها، و همچنین تاثیر و آموزه‌های این دادگاه بر جنبش دادخواهی در ایران است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر -ابراهیمی

    اسنادی در این گفتگو مورد استناد قرار گرفته شد و چند ماده قانونی و لایحه نیز نشان داده شده ایا میشود لینک و ادرس برای این اسناد ارایه کنید تا ا هم با انها اشنا شویم /