ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه از ایران خواست که فوراً به مذاکرات احیای برجام بازگردد

در ادامه تأکید مداوم کشورهای غربی طرف برجام مبنی بر ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود از ضرورت بازگشت هر چه سریع‌تر جمهوری اسلامی به مذاکرات احیای برجام در وین سخن گفته است.

وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه ایران خبر داد و گفت:

«وزیر خارجه [فرانسه] بر اهمیت و فوریت از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات [احیای برجام] که از ماه ژوئن توسط ایران متوقف شده است، تأکید کرد.»

دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

در آخرین دور مذاکرات زمانی برای پیگیری آن در دور هفتم در نظر گرفته نشد. پیش از این سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر‌ خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین گفته بود برای مذاکرات احیای برجام در وین باید منتظر دولت بعدی ماند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران نیز گفته بود «طبیعی است» که دولت جدید باید مستقر شود و کار را جلو ببرد.

در یک ماه اخیر بارها کشورهای غربیِ طرف برجام از ایران خواسته‌ بودند که به مذاکرات احیای برجام بازگردد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته‌شده که لودریان نگرانی خود را از کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است، ابراز کرد.

از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، ایران به تدریج محدودیت‌های این توافق را نقض کرده است.

بیانیه افزوده است:

«وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو بین فرانسه و ایران می‌تواند به ازسرگیری و نتیجه دادن این مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای کمک کند، همان‌طور که می‌تواند در تداوم کنفرانس همکاری و مشارکت به تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه کمک کند.»

اجلاس بغداد با شعار «همکاری و مشارکت» در ۶ شهریور / ۲۸ اوت توسط عراق و با همکاری فرانسه برگزار شد و ایران در آن شرکت کرد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و وزیران خارجه ایران و عربستان، مهم‌ترین میهمانان این اجلاس بودند.

پیش‌تر قرار بود همه کشورهای دعوت‌شده به اجلاس در سطح سران شرکت کنند اما ایران اعلام کرد که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه را به عنوان بالاترین مقام به بغداد می‌فرستد.

بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در انتها افزوده است که ژان ایو لودریان همچنین به بحران کنونی در افغانستان اشاره کرد و در این زمینه بر اهمیت اجازه خروج امن، مطمئن و بدون مانع اتباع خارجی و افغان‌هایی که مایلند کشور را ترک کنند، تأکید کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.