ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های جدید نظامی در یمن ده‌ها کشته بر جای گذاشت

درگیری بین نیروهای دولتی یمن و حوثی‌ها بر سر استان استراتژیک مأرب در شمال یمن است. یک مقام دولتی یمن گفته است در مدت ۴۸ ساعت گذشته در این درگیری‌ها دست‌کم ۶۵ نفر از دو طرف کشته شده‌اند.

یک مقام نظامی نیروهای دولتی یمن پنج‌شنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر به خبرگزاری فرانسه گفت دست‌کم ۶۵ نفر در ۴۸ ساعت گذشته در درگیری‌های جدید بین نیروهای دولتی و شورشیان حوثی در استان مأرب کشته شده‌اند.

استان مأرب، آخرین سنگر نیروهای دولتی یمن در شمال این کشور جنگ‌زده، از ماه فوریه گذشته صحنه درگیری‌های شدید و هدف حملات حوثی‌ها بوده است.

این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت:

«نیروهای دولتی، ۲۲ کشته و ۵۰ مجروح و حوثی‌ها ۴۳ کشته در درگیری‌های ۴۸ ساعت گذشته در جنوب مرکز این استان داشتند.»

حوثی‌ها به ندرت شمار کشته‌شدگان خود را گزارش می‌دهند.

از زمان تصرف صنعا، پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴، شورشیان حوثی نزدیک به ایران، اکثر مناطق شمال این کشور را که در دست دولت بود تصرف کرده‌اند. ائتلاف نظامی به‌رهبری عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای تهران از سال ۲۰۱۵ از دولت یمن حمایت می‌کند.

حوثی‌ها به‌دنبال تصرف شهر نفت‌خیز مأرب مرکز استان مأرب هستند و ماه‌هاست که این شهر را محاصره کرده‌اند. از ماه فوریه تا کنون صدها نفر در درگیری‌های نظامی این منطقه کشته شده‌اند.

استان مأرب اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و محل اتصال استان‌های این کشور است. مأرب استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

به گفته مقام نظامی یمنی، درگیری‌ها که در هفته‌های اخیر از شدت آن کاسته شده بود، دو روز پیش با حمله حوثی‌ها به مواضع دولتی در اطراف شهر مأرب بار دیگر شدت گرفت.

او گفت حوثی‌ها با وجود حملات هوایی سعودی‌ها در حمایت از نیروهای زمینی وفادار به دولت یمن، در مناطق جنوبی شهر مأرب پیشروی کردند.

منابع نظامی می‌گویند اکثر کشته‌شدگان حوثی در دو روز گذشته بر اثر حملات هوایی جان خود را از دست دادند.

در اواخر ماه ژوئن، بیش از ۱۰۰ نفر در چند روز درگیری در مأرب، کشته شدند.

در مواجهه با آوارگی مردم و ترس از تشدید فاجعه انسانی در مناطق نزدیک به درگیری‌ها در منطقه مأرب، خواست آتش‌بس در سطح بین‌المللی بیش‌تر شده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که تلاش‌های دیپلماتیک این سازمان و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات به‌منظور پایان دادن به جنگی که ده‌ها هزار نفر قربانی گرفته و منجر به بدترین بحران انسانی در جهان شده تا کنون ناموفق بوده است.

در جبهه‌ای دیگر، حوثی‌ها به‌طور متناوب موشک‌ و هواپیمای بدون سرنشین به خاک عربستان سعودی پرتاب می‌کنند و فرودگاه‌ها یا تأسیسات نفتی را هدف قرار می‌دهند. آن‌ها آتش‌بس پیشنهادی سعودی‌ها را رد کردند و خواستار آن شدند که این دو کشور ابتدا تحریم‌های هوایی و دریایی خود بر یمن را لغو کنند.

درگیری‌های جدید در مأرب چند روز قبل از آن صورت گرفت که با کنار رفتن مارتین گریفیتس بریتانیایی، هانس گراندبرگ سوئدی به‌عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن آغاز به کار کرد.

گریفیتس در اواسط ماه ژوئن گزارشی از شکست تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ در یمن پس از یک مأموریت سه ساله در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

از سوی دیگر از ماه مارس/ فروردین سال جاری مذاکرات مستقیمی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شده که براساس گزارش‌های منتشرشده موضوع یمن از اصلی‌ترین مسائل مورد بحث آن‌هاست.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق سه‌شنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت گفت:

«از طریق همکاری دولت عراق، سه دور مذاکرات با عربستان در بغداد انجام دادیم و دور چهارم در پی تشکیل دولت جدید ایران برگزار خواهد شد.»

یک دیپلمات عراقی روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اعلام کرد که در حاشیه کنفرانس منطقه‌ای بغداد که شنبه گذشته با حضور کشورهای منطقه و برخی کشورهای دیگر برگزار شد، توافقی بر سر موعد احتمالی برای دیدار جدید بین مقامات عربستان سعودی و ایران صورت گرفت.

به‌گفته این مقام عراقی که نام او منتشر نشده، احتمال دارد دو طرف در سطح سفیران خود در عراق در چارچوب تلاش‌های عراق با یکدیگر دیدار کنند. هنوز ایران یا عربستان سعودی این موضوع را تأیید نکردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.