ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان بعد از نماز جمعه دولت تشکیل می‌دهد

چین اعلام کرد روابط خود با افغانستان را گسترش می‌دهد. علاوه بر ارسال اقلام انسانی، کمک‌رسانی برای مقابله با همه‌گیری کرونا نیز از وعده‌های چین به طالبان است.

طالبان دو هفته پس از اشغال مجدد افغانستان، بعد از نماز جمعه در طی مراسمی در ارگ دولت خود را تشکیل می‌دهند. شناسایی طالبان از سوی برخی از کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین دریافت کمک‌‌های مالی به تشکیل دولت و شناسایی حقوق مدنی شهروندان به ویژه زنان بستگی دارد. تضمین خروج شهروندان خارجی و شهروندان افغانستانی هم همچنان یکی از چالش‌هاست.

گسترش روابط چین با افغانستان در حکومت طالبان

«سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد عبدالسلام حنفی، یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه با وو جینگهائو، معاون وزیر خارجه چین تلفنی صحبت کرده است.

شاهین نوشت در این مکالمه تلفنی معاون وزیر خارجه چین خاطرنشان کرده که آن کشور سفارتش در کابل را حفظ خواهد کرد و روابط با افغانستان را هم گسترش خواهد داد. چین علاوه بر ارسال اقلام غذایی، کمک‌رسانی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان را هم افزایش می‌دهد.

چند ساعت قبل از تماس تلفنی عضو دفتر سیاسی طالبان با معاون وزیر خارجه چین، سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست از تحربه افغانستان «عبرت» بگیرد و از «تحمیل ارزش‌های آمریکایی» به سایر کشورها خودداری کند.

اعتراضات زنان در هرات

روز گذشته ده‌ها زن افغانستانی در هرات برای صیانت از حقوق اجتماعی زنان از جمله حق تحصیل و اشتغال مقابل ساختمان ولایت تظاهرات کردند. معترضان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند:

 «ما زنان افغان بر حقوق حقه خود تاکید کرده و خواهان حفظ این حقوق هستیم.»

 در دو هفته گذشته که افغانستان بعد از فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین به دست طالبان افتاد خبری از حضور زنان در اداره‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها، مدارس و سایر عرصه‌های اجتماعی نیست. دبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود  زنان فعلا باید در خانه بمانند تا امنیت آن‌ها در خیابان‌ها، محیط‌های کار و دانشگاه تأمین شود.

زنان معترض هرات با تاکید بر حق تحصیل، حق اشتغال، آزادی، حضور در عرصه‌های عمومی، فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی و برخورداری از مصونیت و آزادی و امنیت و حضور در دولت اعلام کردند:

«ما برای به دست آوردن و حفظ این مهم، سال‌ها تلاش کرده‌ایم و چشم‌پوشی از آن محال است.»

 زنان افغانستانی از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند بر مسایل افغانستان نظارت داشته باشند، زیرا طالبان به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند.

از سرگیری کمک‌رسانی سازمان ملل متحد

دولت قطر در گفت‌وگو با مقامات ترکیه در تلاش برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی کابل است. ترکیه اعلام آمادگی کرده که امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل را تضمین کند.

محمد عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر شامگاه گذشته (پنجشنبه) اظهار امیدواری کرد که به زودی گفت‌وگوها به ثمر بنشیند و فرودگاه بین‌المللی کابل فعالیت خود را از سر بگیرد. وزیر خارجه قطر گفت:

«هنوز معلوم نیست که فرودگاه کابل دقیقا در چه تاریخی بازگشایی می شود. ما فعلا در حال شناسایی مشکلات و خطراتی هستیم که متوجه فرودگاه کابل است.»

 در این فاصله سازمان ملل متحد پروازها برای ارسال اقلام انسانی به افغانستان را از سر گرفته است. کمک‌های سازمان ملل به اسلام‌آباد پاکستان ارسال می‌شود و از آنجا از طریق گذرگاه‌های مرزی مزار شریف و قندهار به افغانستان ارسال می‌گردد.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ سازمان ملل در ۲۰ نقطه افغانستان مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان بوده و اکنون در تلاش است مجددا به این نقاط دسترسی پیدا کند.

سازمان ملل متحد  روز گذشته اعلام کرد ذخایر غذایی در افغانستان اواخر سپتامبر به پایان می‌رسد و این کشور ممکن است با بحران غذا مواجه شود. از هر سه شهروند افغانستانی یک نفر در معرض گرسنگی قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.