ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشایی مدارس: موج بزرگی از ترک تحصیل دانش‌آموزان محروم

دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز برای خرید کتاب درسی ثبت نام نکرده‌اند. عدم آمادگی مدارس برای آموزش حضوری و عدم دسترسی شمار زیادی از دانش‌آموزان در مناطق محروم به اینترنت و ابزار هوشمند، زمینه‌ساز ترک تحصیل دانش‌آموزان است.

تنها دو هفته به بازگشایی مدارس باقی مانده است. مدیران استانی می‌گویند نه برای آموزش حضوری دانش‌آموزان آمادگی دارند و نه آنکه مشکل عدم دسترسی سه میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد حل شده است. مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش اما خواهان بازگشایی مدارس‌اند.  

قرار بود برای خرید تجهیزات بهداشتی و ساماندهی آبخوری و توالت‌های مدارس اعتبار جداگانه‌ای به مدیران آنها داده شود، اما این اعتبار تخصیص داده نشد. در سال تحصیلی گذشته برخی مدیران اعلام کرده بودند که به‌سبب فقدان تجهیزات کافی، دانش‌آموزان در ساعات حضور در مدرسه حق رفتن به سرویس بهداشتی و استفاده از آبخوری را ندارند.

مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مصاحبه با همشهری درباره بهسازی توالت‌ها و آبخوری مدارس گفت:

«‌در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان و امسال ۴۶۰ میلیارد تومان دیگر به مدارسی که فاقد سرویس بهداشتی بودند، اختصاص دادیم که در حال هزینه هستند و هنوز تمام نشده. همچنین گفتیم که آموزش و پرورش استان‌ها از محل اعتباراتی که استانداری به آنها اختصاص می‌دهد در این زمینه اقدام کنند که رقم کلی آن هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که البته ارقامی که گفتم فقط برای ساخت آبخوری و سرویس بهداشتی مدارس نیست و شامل تعمیرات اساسی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هم می‌شود که آن هم هنوز کامل پرداخت نشده است.»

این مقام مسئول در ادامه به سادگی گفت از آمادگی فیزیکی مدارس بی‌اطلاع است:

« این که فضای فیزیکی مدارس برای آموزش حضوری دانش‌آموزان از نظر بهداشتی آماده است یا نه را من نمی‌دانم و در این زمینه مدیران استانی باید توضیح دهند.»

 مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها اما می‌گویند که دولت سیزدهم هنوز کمک هزینه سرانه بهداشتی مدارس را واریز نکرده‌ است.

برای مثال در استان خراسان رضوی یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد که اگر دولت به ازای هر دانش‌آموز فقط ۲۰ هزار تومان هم سرانه بهداشتی اختصاص دهد، ۲۷ میلیارد تومان اعتبار لازم است. در سایر استان‌ها هم وضع به همبن ترتیب است.

عدم دسترسی به شبکه شاد زمینه‌ساز ترک تحصیل دانش‌آموزان

سید حسن الحسینی، مسئول شبکه شاد و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده بودند، ۳ میلیون دانش‌آموز یعنی ۲۱ درصد کل دانش‌آموزان کشور فاقد تبلت و گوشی‌های هوشمند‌ند و یا در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند دسترسی به اینترنت وجود ندارد و به همین سبب در سال تحصیلی گذشته آن‌ها از تحصیل بازماندند. یک سال گذشت و همچنان این گروه از دانش‌آموزان به‌سبب فقر امکانات، به آموزش مجازی دسترسی ندارند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در این زمینه‌ها از سایر استان‌ها فقیرترند.

زیرساخت‌های اینترنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل کوهستانی بودن ضعیف است و این ضعف همچنان ادامه دارد. سرعت اینترنت در خیلی از نقاط استان پایین است. بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزان این استان در سال تحصیلی گذشته به‌دلیل فقر مالی و عدم‌توانایی خرید گوشی هوشمند، تبلت و... و همچنین به‌دلیل سکونت در مناطقی که زیرساخت‌های اینترنت در آنها موجود نبود، نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند.

هادی زارع‌پور، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه با همشهری گفت:

«۸۱۲ روستا در سطح استان با مشکل زیرساخت اینترنت مواجه بودند که تاکنون مشکل بالای ۸۰ درصد این روستاها حل شده، ولی از مسئله دسترسی به موبایل و تبلت برای دانش‌آموزان این نقاط برآوردی نداریم.»

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان نیز اعلام کرد از بین ۴۶۱ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در مدارس شهری استان، ۱۱۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید نیاز به گوشی و تبلت دارند.

 کمبود معلم

وزارت آموزش‌وپرورش در بهار گذشته اعلام کرد مدارس ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از کمبود ۲۰۰ هزار معلم رنج می‌برند.

بر اساس گزارش سازمان برنامه‌وبودجه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۱۱ هزار معلم بازنشسته و از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند.

محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مصاحبه با خبرگزاری فارس از عدم‌ثبت‌نام دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز برای خرید کتاب درسی خبر داده است:

 «تا این زمان ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار دانش‌آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام کرده‌اند، اما هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را خریداری نکرده‌اند و به همین‌خاطر مجبور شدیم زمان ثبت‌نام را تمدید کنیم.»

 ثبت‌نام کتاب‌های درسی از اواخر اردیبهشت آغاز شده بود و طبق قاعده باید اواسط مرداد تمام می‌شد. کارشناسان می‌گویند که این آمارها بیانگر موجی از ترک‌تحصیل در کشور است که درصورت بی‌توجهی به آن عواقب سنگینی بر نظام آموزشی تحمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.