ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت جدید لبنان تشکیل شد

یک سال پس از انفجار بیروت و ۱۳ ماه هرج‌ومرج سیاسی، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان فهرست کابینه دولت وحدت به نخست‌وزیری نجیب میقاتی را امضا کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لبنان سرانجام در روز جمعه ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر دولت جدید خود را شناخت. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان این خبر را در توئیتر اعلام کرد. او همراه با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید و نبیه بری، رئیس پارلمان، «فرمان تشکیل دولت جدید» را امضا کرد.

کابینه جدید روز دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر نخستین جلسه خود را برگزار می‌کند. دولت جدید متشکل از شخصیت‌هایی خارج از حوزه سیاسی لبنان است و در میان مردم کمتر شناخته‌شده‌اند. در میان آنها فراس الابیض، وزیر بهداشت، مدیر بیمارستان دولتی رفیق حریری، به دلیل نقش برجسته‌اش در مبارزه با کرونا در بین مردم بسیار محبوب است.

نجیب میقاتی ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه سال جاری آرای نمایندگان پارلمان لبنان و موافقت رئیس جمهوری را برای تشکیل کابینه جدید به‌دست آورد. این سیاستمدار و ثروتمندترین فرد لبنان از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ نیز نخست‌وزیر این کشور بود.

پیش از میقاتی، سعد حریری مسئول تشکیل کابینه شد اما پس از هفت ماه در ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه امسال از این مسئولیت استعفا داد. او پس از استعفای خود ایران، اصلی‌ترین حامی حزب‌الله لبنان را متهم کرد که «مانع» تشکیل دولت اصلاحات شده است.

قبل از حریری، حسان دیاب در ژانویه ۲۰۲۰ با پشتوانه حزب‌الله و متحدانش دولت تشکیل داده بود اما با انفجار مهیب ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ (۴ اوت ۲۰۲۰) در بندر بیروت و کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن حدود شش هزار نفر، دیاب نیز پس از استعفای چند وزیر خود، به فاصله شش روز استعفا داد.

بحران اقتصادی با ابعاد تاریخی

لبنان که با بحران سیاسی و اقتصادی روبه‌رو بود از زمان استعفای کابینه حسان دیاب، وضعیت ناگوارتری یافت، به‌طوری که بانک جهانی بحران آن را یکی از بدترین بحران‌های جهان از سال ۱۸۵۰ به بعد دانست. به‌گفته سازمان ملل تورم لجام‌گسیخته و اخراج‌ها و بیکاری‌های گسترده، ۷۸ درصد از مردم لبنان را به زیر خط فقر کشیده است.

بحران مالی منجر به کمبود شدید مایحتاج اولیه از جمله غذا، پوشاک، دارو و سوخت شده است. به‌طور متوسط، اقلام غذایی امروز حدود ۱۰ برابر گران‌تر از سال ۲۰۱۹ شده‌اند.

واحد پول این کشور، پوند لبنان – یا لیر – بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در کمتر از دو سال از دست داده است.

محدودیت‌های بی‌سابقه بانکی، لغو تدریجی یارانه‌ها، کمبود سوخت و دارو، کشور را فلج کرده است و چندین ماه است که قطع برق در کشور گاهی به ۲۲ ساعت در روز هم می‌رسد.

به گزارش سایت «گلوبال پترول پاریسز»، لبنان اکنون بالاترین قیمت بنزین و گازوئیل در جهان را دارد.

چالش‌های زیادی در انتظار دولت جدید لبنان قرار دارد، به ویژه انعقاد توافق‌نامه با صندوق بین المللی پول، که مذاکرات با آن از ژوئیه ۲۰۲۰ متوقف شده است. برای جامعه بین‌المللی، این توافق‌نامه گام اساسی برای خروج لبنان از بحران و آزادسازی کمک‌هایی است که مسدود شده‌اند. بیش از یک سال است که جامعه بین‌المللی کمک‌های خود را منوط به تشکیل دولتی قادر به مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مورد نیاز کرده‌اند. از زمان انفجار بیروت، این کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری، بدون ارسال از سوی نهادهای رسمی بسنده کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.