ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرد که «دوربین‌های برجامی» فعال نیستند

سه قدرت اروپایی درباره ادامه نقض تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شدند. نماینده ولی فقیه در سرمقاله کیهان خواهان خروج ایران از پیمان ان پی تی شد.

سه قدرت اروپایی درباره ادامه نقض تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شدند. نماینده ولی فقیه در سرمقاله کیهان خواهان خروج ایران از پیمان ان پی تی شد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی سخنانی تایید کرد که برخی از دوربین‌هایی که توسط بازرسان آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران نصب شده بود، از کار افتاده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرناا) محمد اسلامی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به پرسش‌های نمایندگان درباره توافق ایران با آژانس در جریان سفر یک روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سخن می‌گفت، درباره دوربین‌های ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران توضیح داد:

«طبق مقررات آژانس هسته‌ای و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد.»

اسلامی سپس در بخش دیگری از سخنانش گفت:

«افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف‌سازی را انجام دهد، تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه ۱۲ سپتامبر / ۲۱ شهریور در تهران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار شد کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی تعویض شود و مذاکرات احیای برجام هم ادامه یابد. در مقابل قدرت‌های غربی در اجلاس شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران صرف‌نظر کردند.

محمد اسلامی در ادامه سخنانش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

«در جریان عملیات‌های اخیر تروریستی تعدادی از این دوربین‌ها آسیب دیده بود و این مسئله منجر به دو گزارش فوق‌العاده سختگیرانه و مخرب شده بود، برای اینکه رفع ابهام و شفاف‌سازی کنیم ملاقات با مدیرکل انجام شد و مطمئن هستیم با دستاوردی که از این جلسه داشتیم اولا ابهاماتی در زمینه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز برای آژانس وجود ندارد و ثانیا تعهدات برجامی که طبق قانون مجلس نباید ادامه پیدا کند را ادامه نخواهیم داد.»

رییس سازمان انرژی اتمی کشور درباره سفر به وین گفت:

«هفته آینده اجلاس عمومی سازمان انرژی اتمی برگزاری می‌شود و ما در آن شرکت می‌کنیم.»

روزنامه جروزالم پست سه‌شنبه گذشته نوشته بود که در حمله پهپادی اسرائیل در تابستان سال جاری به تأسیسات هسته‌ای کرج دوربین‌های نظارتی آژانس آسیب دیدند.

ماجرای شتر مجنون و لیلی

چند ساعت بعد از برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ادامه نقض تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد شدند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترک خود اعلام کردند:

«ما قویا از ایران می‌خواهیم که به‌طور فوری از فرصت دیپلماتیک برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.»

این سه کشور اروپایی همچنین از ایران خواستند که توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بدون تاخیر» اجرا کند.

کاظم غریب‌آبادی،‌ نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پاسخ گفت: تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است انتظار اقدام سازنده نداشته باشید.

در همان حال حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان در سرمقاله روز پنجشنبه خود مذاکرات احیای برجام را با شتر مجنون مقایسه کرد که هرگز به مقصد لیلی نمی‌رسد. شریعتمداری خواهان خروج ایران از معاهده ان پی تی شد. شریعتمداری نوشت:

«ادامه چالش هسته‌ای فقط اتلاف وقت و تحمیل هزینه گزاف به ملت و نظام است. فراز و نشیب‌های چالش بلندمدت هسته‌ای به وضوح نشان می‌دهد که آژانس - به قول ملای رومی- شتر مجنون است که هرگز به کوی لیلی نمی‌رود...»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.