ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه انجمن قلم آمریکا برای سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران

انجمن قلم آمریکا اعلام کرد قصد دارد جایزه آزادی نگارش خود را به سه نویسنده ایرانی که با خاطر فعالیت‌هایشان برای آزادی بیان در زندان‌ جمهوری اسلامی محبوس‌اند، اهدا کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بامداد جمعه ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور اعلام کرد بکتاش آبتین، نویسنده و فیلمساز، کیوان باژن، نویسنده و رضا خندان مهابادی، نویسنده و منتقد، جایزه آزادی نگارش/باربی سال ۲۰۲۱ را دریافت می‌کنند.

این سه نویسنده به دلیل مبارزاتشان برای آزادی بیان و حقوق مدنی در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند.

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

کیوان باژن نیز با اتهامات مشابه اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مصادیق اتهام‌ها عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ ۵۰ ساله‌ کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو است.

انجمن قلم آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد:

«این نویسندگان فقط خود را متعهد به نوشتن نثر و بیان ایده‌ها و نطراتشان محدود نکرده‌اند، بلکه بدون واهمه قلم خود را در خدمت آزادی‌های مدنی، آزادی اندیشه، هنر فرهنگ و آفرینشگری درآورده‌اند و متحمل هزینه‌های سنگینی هم در این راه شده‌اند.»

در ادامه بیانیه انجمن قلم آمریکا آمده است:

«این نویسندگان رهبری جامعه ادبی ایران را به عهده گرفتند و به این ترتیب چراغ راه سایر نویسندگان و اندیشمندان کشورشان شدند که اکنون همگان می‌دانند می‌توان تخیل کرد و با تخیل مرزها را درنوردید و از عهده سرکوب و شرایط دشوار و خطرناک برآمد و در همان حال اطمینان داشت که نویسنده تنها نیست.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد ضیافت انجمن قلم آمریکا ۵ اکتبر/ ۴ مهر سال  جاری به روال هر سال در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک با حضور برخی از شخصیت‌های ادبی و فرهنگی برگزار می‌شود.

 جایزه آزادی نگارش/ باربی انجمن قلم آمریکا پیش از این به برخی از نویسندگان و فیلمسازان زندانی اهدا شده است. اولگ سنتسوف کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اوکراینی که به خاطر مخالفتش با الحاق کریمه به روسیه به  ۲۰ سال زندان محکوم شده و اکنون در زندان‌های روسیه به سر می‌برد یکی از دریافت‌کنندگان سرشناس این جایزه معتبر است.

هنوز معلوم نیست که چه کسی به نمایندگی از این سه عضو زندانی کانون نویسندگان جایزه انجمن قلم آمریکا را دریافت خواهد کرد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری ۱۶ فروردین با انتشار پیامی در توییتر از ابتلای بکتاش آبتین به کووید-۱۹ خبر داده بود. در پی این خبر،۲۱ فروردین ۳۳۵ نویسنده و فعال فرهنگی ایرانی در بیانیه‌ای مشترک، خطاب به «قوه قضائیه، دولت حسن روحانی و سازمان زندان‌ها» خواستار آزادی بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان زندانی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.