ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی معلمان در بیش از ۱۰ شهر؛ تجمع سراسری در راه است

خواست‌های معلمان از جمله آزادی معلمان زندانی، اجرای قانون رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تهیه گوشی موبایل برای دانش‌آموزان و معلمان، توزیع روزانه ماسک و الکل برای دانش‌آموزان است. این البته اولین بار نیست که معلمان همزمان در چند شهر تجمع اعتراضی برپا می‌کردند و به نظر می‌رسد چنانچه به مطالباتشان پاسخ گفته نشود، آخرین بار نیز نخواهد بود.

سه‌شنبه ۳۰ خرداد معلمان در چند شهر از جمله خرم آباد، کرمانشاه، سنندج، مشهد، ایذه، الیگودرز، آبادان، تربت حیدریه، اهواز، سبزوار و تهران تجمع کردند. این البته اولین بار نبود که معلمان همزمان در چند شهر تجمع اعتراضی برپا می‌کردند و به نظر می‌رسد چنانچه به مطالباتشان پاسخ گفته نشود، آخرین بار نیز نخواهد بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام خواست‌های معلمان برای تجمع سراسری نیز فراخوان داده و تأکید کرده است:

«تا رسیدن به خواست‌هایمان از رفتن به کلاس درس و تدریس آنلاین خودداری می‌کنیم.»

خواست‌های معلمان عبارتند از: آزادی معلمان زندانی، اجرای قانون رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تهیه گوشی موبایل برای دانش‌آموزان و معلمان، توزیع روزانه ماسک و الکل برای دانش‌آموزان، رسیدگی به خواست‌های کارنامه سبزها، معلمان خرید خدمات آموزشی، نهضت سوادآموزی، خدمت‌گزاران، و مربیان پیش‌دبستانی.

به نوشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، مطالبات اصلی معلمان شاغل و بازنشسته و نیز دانش‌آموزان با وجود نامه‌نگاری‌ها، مذاکرات و تجمعات فراوان از سوی دولت و مجلس بدون پاسخ مانده ‌است و حقوق و دستمزد فرهنگیان تأمین‌کننده هزینه یک زندگی شرافتمندانه نیست. همچنین خانواده‌ها توانایی پرداخت شهریه‌ی مدارس، فراهم کردن وسایل و ابزار آموزش مجازی را ندارند، و تدریس مجازی بسیار ناکارآمد بوده و تأمین‌کننده اهداف آموزشی و پرورشی نیست.

اجرای قانون رتبه‌بندی یکی از خواست‌های عمده معلمان است. برنامه ششم توسعه دولت و مجلس را مکلف کرده است لایحه رتبه‌بندی معلمان را برای افزایش حقوق و بهبود وضعیت معیشت معلمان تدوین و تصویب کنند. این لایحه اواخر اسفند در اختیار مجلس قرار گرفته است و مجلس به بهانه بار مالی آن از تصویب طفره می‌رود. در آخرین اظهار نظر، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفته است: «در صورت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی در دستور کار جلسات آتی مجلس و تصویب احتمالی آن، اجرایی آن به سال آینده موکول خواهد شد.» به گفته‌ی او اعتبار لازم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

یکی از نمایندگان معلمان پس از نشست با نمایندگان مجلس در این ارتباط نوشت:

«از قرار معلوم بودجه بند و تبصره دو لایحه بودجه ۱۴۰۰ که رتبه‌بندی معلمان هم بخشی از آن بوده، به طور کامل به بخش‌های دیگر تخصیص داده شده و هیچ اعتباری برای اجرای رتبه‌بندی وجود ندارد و تاخیرهای رخ داده و بازی‌هایی که این دو ماه هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون آموزش برای معلمان اجرا کردند، برای این بوده که تصویب رتبه‌بندی معلمان به نیمه دوم کشیده شود، که شد.»

اجرای نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی دیگر از خواست‌های معلمان است. بازنشستگان به ویژه بازنشستگان تأمین اجتماعی با مشکلات معیشتی و بهداشتی و درمانی متعددی روبرو هستند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز که دولت موظف به اجرای آن است به سرنوشت رتبه‌بندی معلمان دچار شده و اعتراض بازنشستگان به این شرایط با زندان و شلاق پاسخ گفته می‌شود.

خواست دیگر معلمان تأمین امکانات مورد نیاز دانش‌آموزان- به ویژه در مناطق محروم- برای استفاده از آموزش مجازی است. علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت اذعان کرده است ۲۵ درصد دانش‌آموزان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند ترک تحصیل کرده‌اند. این دانش‌آموزان به انبوه کودکان و نوجوانانی پیوسته‌اند که پیش از شیوع کرونا در اثر فقر امکان تحصیل از آن‌ها سلب شده بود.

علاوه بر این، به دلیل گسترش بیکاری و کاهش سطح معیشت خانواده‌ها در اثر افزایش تورم، بسیاری از خانواده‌ها توانایی تأمین هزینه‌های اولیه تحصیل فرزندانشان از جمله خرید نوشت افزار، پرداختن هزینه دریافت کارنامه و سایر هزینه‌هایی را که آموزش و پرورش بر والدین دانش‌آموزان تحمیل کرده است را ندارند.

معلمان همچنین خواستار تهیه‌ی گوشی، سیمکارت و اینترنت رایگان برای همه‌ی معلمان و دانش‌آموزان کشور هستند. تعدادی از معلمان در روزهای گذشته با ارسال نامه‌ای به آموزش و پرورش اعلام کردند از تلفن همراه خود برای تدریس در کلاس مجازی استفاده نخواهند کرد. متن یکی از نامه‌ها که در کانال‌های خبررسانی معلمان منتشر شده، این چنین است:

«احتراماً به عرض می‌رسانم اینجانب… برای نصب برنامه شاد و تدریس به دانش‌آموزان نیاز به تلفن همراه هوشمند یا تبلت دارم. بدیهی است بدون این ابزار امکان تدریس فراهم نیست و قطعا انتظار ندارید از وسایل شخصی خود در تدریس استفاده کنم، چرا که در هیچ ارگان و نهادی چنین انتظاری متصور نیست.»

در تجمعات امروز معلمان از جمله شعار می‌دادند:

گوشی و تبلت ما حریم شخصی ماست، صدا و سیما کجاست صدای ما بی‌صداست.

تجمع روز سه‌شنبه معلمان در تهران، همزمان بود با هجدهمین روز قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ موسوم به کارنامه سبزها.

کارنامه سبزها به‌عدم استخدام در آموزش و پرورش معترضند و بخشی از آن‌ها که برای شرکت در تجمع از شهرستان‌ها به تهران سفر کرده اند، شب‌ها را نیز مقابل وزارتخانه سپری می‌کنند.

قرار است روز شنبه سوم مهر تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به همراه انجمن‌ها و کانون‌های صنفی عضو خود در راستای تحقق مطالبات فرهنگیان تجمع سراسری برگزار کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.