ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش چشمگیر حملات تروریستی در پاکستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان

برمبنای داده‌های گردآوری شده از سوی یک مؤسسه نظارت بر تروریسم تنها در ماه اوت ۳۵ حمله تروریستی در پاکستان انجام شده که جان حداقل ۵۲ غیرنظامی را گرفته است. نیروهای «تحریک طالبان پاکستان» مسئول بیشتر این حملات شناخته شده‌اند.

داده‌های گردآوری شده توسط پایگاه تروریسم در جنوب آسیا (the South Asia Terrorism Portal) از افزایش حملات تروریستی در پاکستان، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان و به‌قدرت رسیدن طالبان در کابل خبر می‌دهند.

بر اساس این داده‌ها که سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر/۶ مهر منتشر شده است، پاکستان در ماه اوت شاهد ۳۵ حمله تروریستی بوده که در جریان آن‌ها دست‌کم ۵۲ غیرنظامی کشته شده‌اند. این رقم بالاترین میزان حملات تروریستی در پاکستان از فوریه ۲۰۱۷ تاکنون است.

برمبنای گزارش منتشرشده بیشتر این حملات توسط نیروهای «تحریک طالبان پاکستان» صورت گرفته است که گفته می‌شود پس از «پیروزی» تروریست‌های طالبان در افغانستان، فعالیت‌های خود را تشدید کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند آنچه در افغانستان رخ داده مایه «دلگرمی» طالبان پاکستان شده که به تأیید آن‌ها با ادغام گروه‌های منشعب، قوی‌تر نیز شده‌اند. به‌علاوه، بسیاری از تروریست‌های طالبان پاکستان در جریان اجرای توافق «صلح» ایالات متحده آمریکا با طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شده و بار دیگر فعال شده‌اند.

به‌رغم رابطه نزدیک طالبان با سرویس اطلاعاتی پاکستان و سپردن سرپرستی وزارت کشور طالبان به سراج‌الدین حقانی، پسر بنیانگذار شبکه حقانی که ایالات متحده او را به عنوان رابط طالبان و اطلاعات پاکستان می‌شناسد، گفته می‌شود حکومت این گروه بر افغانستان، این نگرانی را در اسلام‌آباد به‌وجود آورده که گسترش فعالیت‌های تروریستی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأثیر منفی بگذارد؛ به‌ویژه طرح «یک کمربند و یک جاده» چین که بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار در نیروگاه‌ها و پروژه‌های جاده‌ای پاکستان سرمایه ریخته است.

چین نزدیکترین همسایه به پاکستان است و از سال ۲۰۱۳ تا کنون طرح «یک کمربند و یک جاده» یا «راه ابریشم جدید» را که طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است دنبال می‌کند.

پس از انفجار اتوبوس در ماه ژوئیه که ۱۲ کارگر از جمله ۹ شهروند چینی کشته شدند، اسلام‌آباد با فشار پکن روبه‌رو است که از دولت خواسته امنیت پروژه‌های چین را تأمین کند.

دو منبع آگاه به پایگاه خبری «بیزنس استاندارد» گفته‌اند بی‌ثباتی فزاینده و افزایش ریسک در منطقه در ماه‌های اخیر باعث شده است که حداقل یک سرمایه‌گذار خارجی از خرید یک شرکت پاکستانی خودداری کند.

همزمان اما پاکستان در حال گسترش روابط اقتصادی خود با طالبان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Elahe

    طالبان با حمایت آمریکا به افغانستان برگشت ، از آنجائیکه پاکستان بخاطر چند هزار پشتون خود را صاحب افغانستان می داند و امیدوار است ایران و افغانستان و تاجیکستان را در قلمرو خود در بیاورد ، موضوع حملات طالبان در پاکستان است ، منتفی است ، مسائل دیگری پشت پرده است ،

  • علی حمله

    پاکستان اگر میخواهد که در کشورشان صلح ثبات تامین شود باید چیزهایی را به خودش میخواهد به افغانستان هم بخواهد