ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

شبنم سیفی - پنجمین سمپوزیم مجسمه‌سازی در تهران، در بوستان نوروز با شرکت ۳۲ هنرمند مجسمه‌ساز برگزار می‌شود. آفریده‌های این هنرمندان برای تهران به یادگار خواهد ماند.

اگر علاقه‌مند به دیدن لحظات آفرینش یک مجسمه هستید، این‌ روزها باید به بوستان نوروز در تهران بروید، جایی که ده‌ها هنرمند ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر مشغول کار با کنده‌های بزرگ درخت هستند و در پایان آثار هنری خود را برای تهران به یادگار خواهد گذاشت.

پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران توانسته است ۳۲ هنرمند مجسمه‌ساز را کنار یکدیگر بنشاند. این رویداد توسط سازمان زیبا‌سازی شهر تهران برگزار می‌شود و هدف از آن توسعه هنر‌ مجسمه‌سازی معاصر و تلطیف فضاهای شهری با استفاده از خلاقیت هنری است.

خانم تریان دقایقی با ابزارآلات مجسمه‌‌سازی به کار روی یک کنده چوبی پرداخت.

سمپوزیوم که از روز چهاردهم اردیبهشت آغاز شده تا ۲۵ ادریبهشت ادامه خواهد داشت. هنرمندان در این مدت در محل‌‌هایی که برای آن‌ها در بوستان نوروز در نظر گرفته شده است کار خواهند کرد. ‌‌آن‌‌ها باید با استفاده از قطعات چوب درخت راش به قطر تقریبی ۷۵ تا ۸۵ سانتی‌متر و طول تقریبی ۲۸۰ سانتی‌متر در طی مدت برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌های خود را خلق کنند.

هنرمندان ایرانی که در بخش اصلی این رویداد شرکت دارند عبارتند از محمد مروستی، مرضیه میر‌مطهری، مهدی رنگچی، مهدی آشوری، فاطمه مجیدی، سمانه ریحانی، علی وزیری، پژمان علومی، مرتضی باقری مصلح آبادی، رضا حسن‌زاده، شهریار رضایی، امین بلاغی و علی خطایی ایلخچی.

جمشید مرادیان برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی را جزو رویدادهایی دانست که هنر مجسمه‌سازی را به میان مردم می‌برد و برای پیشرفت هنر ضروری است.

دو هنرمند نامدار مجسمه‌ساز مراسم پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی تهران را افتتاح کردند. لیلیت تریان و جمشید مرادیان هنرمندانی بودند که مراسم با حضور آن‌ها آغاز شد.

خانم تریان که سالیان درازی است به کار مجسمه‌سازی و تدریس آن اشتغال دارد در سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای ارمنی در تهران به دنیا آمد. او در مدرسه هنرهای زیبای پاریس، بوزار، به تحصیل مجسمه‌سازی پرداخت و از سال‌های دهه ۱۳۴۰ در ایران به کار تدریس هنر وارد شد. در مراسم افتتاحیه، خانم تریان دقایقی با ابزارآلات مجسمه‌‌سازی به کار روی یک کنده چوبی پرداخت.

در این دوره هفت مجسمه‌ساز از کشورهای بلغارستان، اسپانیا، اندونزی، اروگوئه و شیلی در کنار هنرمندان ایرانی کار می‌کنند و آثار خود را برای شهروندان تهرانی بر جای می‌گذارند.

جمشید مرادیان و محمد حسین عماد نیز به عنوان اساتید مجسمه‌سازی با چوب در بخش مدعوین حضور دارند.

جمشید مرادیان درباره این سمپوزیوم گفت این رویداد زمانی به موفقیت و بهره‌وری کامل می‌رسد که شاهد حضور چشمگیر مردم در محل برگزاری آن باشیم.

او برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی را جزو رویدادهایی دانست که هنر مجسمه‌سازی را به میان مردم می‌برد و برای پیشرفت هنر ضروری است.

آقای مرادیان از سرشناس‌ترین مجسمه‌سازان ایرانی است که در سمپوزیوم‌های بین‌المللی چوب نیز حضور بسیار فعالی داشته و پیش‌ از این نیز در برگزاری چنین رویدادهایی در ایران مشارکت کرده است. به گفته او این که هنرمند کاری را در خلوت خود بسازد و در نمایشگاه بگذارد، با این که آن را در سمپوزیوم و جلو چشم مردم بسازد متفاوت است. در سمپوزیوم تمام لحظ‍ات ساخت مجسمه برای مخاطب خاطره می‌شود و این اتفاق در نمایشگاه‌های معمولی رخ نمی‌دهد. او از رسانه‌ها خواست تا با اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد این رویداد مردم را به حضور در این سمپوزیوم تشویق کنند، زیرا بدون حضور گسترده مردم این اتفاق هنری به اهداف خودش دست نخواهد یافت.

پتر پتروف هنرمند مجسمه ساز بلغاری نیز که در این دوره از سمپوزیوم تهران شرکت کرده نحوه برگزاری این سمپوزیوم را حرفه‌ای توصیف کرد. به گفته او نحوه قرار گرفتن چادرهای کار و نمایش، مکان برگزاری سمپوزیوم و همچمین موادی که برای ساختن مجسمه در اختیار هنرمندان قرار گرفته است، نشان‌دهنده یک برنامه‌ریزی خوب است. او در این دوره قصد دارد یک مجسمه انتزاعی خلق کند.

جواد شوشتری: در بخش مجسمه‌سازی ضعف‌هایی وجود دارد. ساختن مجسمه به تنهایی کافی نیست و جانمایی آن در شهر نیز بسیار مهم است که در این زمینه هم دچار مشکل هستیم.

به جز هنرمندانی که در بخش اصلی این سمپوزیوم شرکت می‌‌‌کنند، بخشی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که در آن ۱۰ دانشجوی ممتاز رشته مجمسه‌سازی حضور خواهند داشت.

جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم افتتاحیه پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت برگزاری پنج دوره رکورد مناسبی است و امیدواریم این دوره‌‌ها در سال‌های آینده نیز تکرار شود.

جواد شوشتری با اعتراف به اینکه در بخش مجسمه‌سازی ضعف‌هایی وجود دارد گفت ساختن مجسمه به تنهایی کافی نیست و جانمایی آن در شهر نیز بسیار مهم است که در این زمینه هم دچار مشکل هستیم.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز که در این مراسم حضور داشت اعلام کرد مجسمه‌ها، حجم‌ها و معماری از مورادی هستند که زمینه نگاه زیباشناسانه را فراهم می‌کنند و مدیران شهری باید همواره پشتیبان هنرمندان باشند.

اما برای این‌که خیال طرفداران محیط زیست نیز راحت باشد و در مورد قطع درختان برای ساخت مجسمه اعتراض نکنند، دبیر این سمپوزیوم خبرهای جالبی به رسانه‌ها داد. به گفته مجتبی موسوی، هنر باید با طبیعت مهربان باشد بنابراین همه چوب‌های این سمپوزیوم از درختان خشک شده جنگل‌های شمال تهیه شده است. این چوب‌ها مدتی پیش خریداری و به تهران منتقل شدند. از آن‌جا که چوب‌های تازه بریده شده مناسب نیست، کنده‌ها باید برای مجسمه‌سازی آماده و در محلی دور از آفت‌‌های مختلف نگهداری شوند.

در این دوره از سمپوزیوم، کارگاهی نیز برای آشنایی دانشجویان با ابزار و نحوه مجسمه‌سازی با چوب توسط سعید شهلا‌پور برگزار می‌شود.

گالری زمانه: تصاویری از پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.