ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید بحران معیشتی کارگران: خودسوزی یک زن کارگر در قزوین

این چهارمین مورد از موارد اقدام به خودکشی کارگران در اثر فقر و بی‌حقوقی است که در سه روز گذشته خبر آن به رسانه‌ها راه یافته است.

خودسوزی یک زن کارگر ۵۵ ساله در قزوین، تازه‌ترین مورد اقدام به خودکشی کارگران در اثر تشدید بحران معیشتی، بی‌حقوقی و بی‌پناهی است. در دو روز گذشته موارد دیگری از اقدام به خودکشی در اثر فقر میان کارگران رخ داده بود. در یک مورد، همسر یک کارگر شهرداری که ماه‌ها حقوق معوقه داشت، خود را به آتش کشید و جان باخت.

زن کارگر ۵۵ ساله که سه‌شنبه ۶ مهر خبر خودسوزی او منتشر شد، کارگر خدماتی بیمارستان تأمین اجتماعی در قزوین است و اکنون در بیمارستان بستری است. او به گفته‌ی همکارانش از مدت‌ها پیش درخواست بازنشستگی پیش از موعد کرده بود اما تلاش او برای استفاده از شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی پیش از موعد بی‌نتیجه مانده بود.

به نوشته خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گرچه کارکنان درمان تأمین اجتماعی از این حق برخوردارند که با ۲۵ سال سابقه کار بازنشسته شوند، اما در مواردی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد موافقت نمی‌شود.
ایلنا نوشت:

«برابر قانون کارکنان درمان تأمین اجتماعی، می‌توانند با شرط ۲۵ سال بیمه‌پردازی و پرداخت حدود ۵۰ میلیون تومان به سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته شوند اما عده‌ای هم وجود دارند که با وجود بیشتر از ۲۵ سال بیمه‌پردازی، امکان بازنشستگی ندارند و اینگونه که می‌گویند سازمان تأمین اجتماعی به کل با بازنشستگی زودتر از ۳۰ سال کار آن‌ها موافقت نمی‌کند.»

این چهارمین مورد از موارد اقدام به خودکشی کارگران در اثر فقر و بی‌حقوقی است که در سه روز گذشته خبر آن به رسانه‌ها راه یافته است.

پنجم مهر، خبر اقدام به خودکشی دو کارگر ساختمانی در ایلام، چهارم مهر خبر خودسوزی منجر به مرگ همسر یک کارگر شهرداری دهدشت منتشر شد. چند روز پیش‌تر خبر خودکشی دو معلم در گراش واقع در استان فارس و نیشابور در رسانه‌های اجتماعی انعکاس یافته بود.

دو کارگر ساختمانی ایلام که با پریدن از بلندی قصد خودکشی داشتند، مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده بودند. این دو کارگر با دخالت اورژانس اجتماعی و وعده پرداخت معوقاتشان از خودکشی صرف نظر کردند.

روز یکشنبه ۴ مهر همسر یک کارگر شهرداری دهدشت که به علت‌عدم پرداخت دستمزد همسرش توان تأمین هزینه تحصیل فرزندان خود را نداشت، دست به خودسوزی زد. او با سوختگی ۸۰ درصد به بیمارستان منتقل شد و در اثر شدت جراحات جان باخت.

کارگر شهرداری که محمدجواد عرفانی نام دارد به ایسنا گفت همسرش شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور، به خاطر ناراحتی از نداشتن توان مالی برای خرید لوازم مدرسه فرزندان‌شان دست به خودسوزی زده و جان خود را از دست داده است. براساس این گزارش شهرداری دهدشت پنج ماه است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است.

این کارگر ۳۹ساله درباره وضعیت شغلی خود گفته که به‌رغم داشتن ۱۵ سال سابقه کار قراردادی در حوزه نقلیه شهرداری دهدشت، ماهیانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته. مبلغی که در ۵ ماه گذشته به او پرداخت نشده است. او به ایسنا گفت:

«چند روز قبل از حادثه خودسوزی همسرم، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتمان جلوی شهرداری تجمع کردیم اما کسی به دادمان نرسید. برخی از همکارانم به علت پرداخت نشدن حقوق و نداری، کارت یارانه خود را پیش نانوایی گرو می‌گذارند تا بتوانند نان قرضی بگیرند و به خانه ببرند.»

محمدجواد عرفانی درباره خودسوزی همسرش که نام او در گزارش ذکر نشده است گفت:

«همسرم گفت کجا دیده‌ایم کسی در اداره‌ای کار کند اما حقوق به او ندهند و حتی نتواند برای فرزندان خود وسایل مدرسه و قلم و دفتر بخرد. به حیاط رفت و از نفتی که آنجا بود روی خود ریخت و خود را آتش زد.»

کارگران شهرداری دهدشت همانند کارگران تعداد دیگری از شهرداری‌ها ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند و تجمعات متعدد آن‌ها با خواست پرداخت معوقات مزدی بدون نتیجه مانده است.

غلام‌عباس یحیی‌پور، دبیر ریاضی شهرستان گراش واقع در استان فارس نیز هفته گذشته به دلیل تنگنای مالی خود را حلق آویز کرد و در اثر مرگ مغزی جان باخت. او تقاضای ۵۰ میلیون تومان وام کرده بود و قادر نبود پنج میلیون تومان درخواستی بانک جهت پرداخت وام را فراهم کند.

حسن چنارانی معلم بخش سرولایت شهرستان نیشابور معلم دیگری است که در نتیجه فقر و بحران معیشت اخیراً به زندگی خود پایان داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.