ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران می‌خواهد مواضع خود درباره قفقاز را با روسیه هماهنگ کند

همزمان با آغاز رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران به مسکو سفر کرد با این هدف که در دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود مواضع ایران در مورد بحران قفقاز را با روسیه هماهنگ کند.

جمهوری آذربایجان و ترکیه سه‌شنبه ۵ اکتبر /‌۱۳ مهر رزمایش مشترکی را در منطقه نخجوان آذربایجان با نام رمز «برادری خلل‌ناپذیر» آغازکرده‌اند. نخجوان، بخش جداافتاده جمهوری آذربایجان با ایران مرز مشترک دارد. پیش از این ایران در پاسخ به برگزاری رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان در مرز ایران، رزمایشی در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان با هدف «پاسخ به تهدید اسرائیل» برگزار کرده بود. مقامات ایرانی جمهوری آذربایجان را متهم کرده‌اند که به اسرائیل در خاک خود اجازه فعالیت‌های امنیتی علیه ایران داده است. ۴۰ درصد از تسلیحات مورد نیاز جمهوری آذربایجان را اسرائیل تامین می‌کند و در ازای آن نفت دریافت می‌کند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت:

«ما انتظار داریم روسیه نسبت به تغییرات احتمالی در مرزهای کشورها در منطقه واکنش و حساسیت نشان دهد. انتظار می‌رود نسبت به حضور تروریست‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه که علیه صلح و امنیت است حساس باشد.»

 امیر عبداللهیان در ادامه افزود:

«در بخش دوجانبه با توجه به تلاش ماه‌های اخیر سفارت ایران در روسیه زمینه خوبی فراهم شده به دنبال این هستیم که دستاورد این سفر، جهش جدی در روابط در همه عرصه ها باشد. با توجه به شرایطی که در منطقه قفقاز جنوبی و افغانستان گفت‌و‌گوهای جدی خواهیم داشت.»

توصیه‌ها به حیدر علی‌اوف

چند ساعت قبل از سفر وزیر خارجه ایران به مسکو، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دولت سیزدهم را به  «اشتباه استراتژیک» متهم کرد. خرازی گفت:

«ما آزادسازی اراضی آذربایجان که به مدت ۳۰ سال در اشغال بود را می‌ستاییم، البته از ابتدا توصیه ما به حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور فقید آذربایجان این بود که با همکاری‌های لجستیک و آموزشی ایران به تقویت نیروهای مسلح کشور بپردازد و اراضی اشغال‌شده را به دست نیروهای خود آزاد سازد که متأسفانه از سوی وی پذیرفته نشد و نتیجه آن اتکای بیشتر آذربایجان به قدرت‌های بیگانه و توسل به نیروهای خارجی گردید.»

خرازی در ادامه افزود:

«بدون شک رژیم صهیونیستی بدون توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند که آتش جنگ را در منطقه به دلیل اشتباه استراتژیک دولت فعلی شعله‌ور نماید و این فاجعه‌ای مصیبت‌بار خواهد بود.»

سفیر اسرائیل در مسکو: ادعای حضور اسرائیل در مرز ایران احمقانه است

همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به مسکو الکساندر بن زوی، سفیر اسرائیل در مسکو طی سخنانی در برنامه‌ای در مسکو ادعاهای ایران مبنی حضور نظامیان اسرائیل در قره‌باغ را «احمقانه» دانست:

«من فکر می‌کنم این یک چیز احمقانه است. زیرا در قره‌باغ هم سربازان روس هم نظامیان ترک حضور دارند. آنها (ایرانی‌ها) وقتی خیال‌پردازی می‌کنند ، ممکن است بگویند مریخی‌ها نیز در آنجا حضور دارند.»

الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز دوشنبه ۱۲ مهر در جریان سفر به منطقه جبرائیل در مرز با ایران، گفت ایران ادعاهای «بی‌پایه» درباره حضور اسرائیل در این منطقه مطرح کرده است:

 «اینجا نه کسی حضور دارد و نه ساختمانی برای اسکان افراد وجود دارد. من در مرز ارس هستم، ایران توضیح بدهد اسرائیل کجای این منطقه است؟ به مردم آذربایجان و تمام جهان می گویم که اتهامات بی اساس علیه ما بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

علی‌اوف در ادامه سخنان خود گفت:

«متاسفانه مقامات رسمی (ایران) اتهاماتی علیه ما مطرح کردند که گویی آذربایجان، اسرائیل را به این مناطق آورده است. بگذارید چشم‌هایشان را باز کنند و ببینند. اینجا اسرائیل را کجا دیدند؟ هر کس باید متوجه مسئولیت سخنان خود باشد. ما اجازه نمی‌دهیم کسی تهمت بی‌اساس علیه ما مطرح کند.»

 خبرهای ضد و نقیض از تعطیلی دفتر خامنه‌ای در باکو

همزمان با این تحولات خبرگزاری تسنیم گزارش داد که مسجد و دفتر نمایندگی حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده خامنه‌ای در باکو  سه‌شنبه پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شده است. بر همین اساس حسان زاهد‌اف، سخنگوی وزارت کشور آذربایجان اعلام کرد که دفتر علی اکبر اجاق‌نژاد، نماینده رهبر ایران در باکو و مسجد آن تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

زاهداف، تدابیر مبارزه با همه‌گیری کرونا را دلیل تعطیلی دفتر نمایندگی خامنه‌ای در باکو اعلام کرده است.

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان اما با تکذیب برخی اخبار درباره تعطیلی دفتر نماینده خامنه‌ای در باکو اعلام کرد که این دفتر تعطیل نشده، بلکه حسینیه رایزنی فرهنگی به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.