ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شاخص سوءتغذیه در استان‌های محروم ایران

کرونا، گرانی، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی در کنار عوارض تحریم، ایرانیان را با خطر سوءتغذیه روبه‌رو کرده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران گفته افزایش ناامنی غذایی که به ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان، همچنین باعث کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی خواهد شد.

میانگین قیمت مواد غذایی در مقایسه با مرداد سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است. مسئولان بانک مرکزی و فعالان کارگری معتقدند روند افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال شدت می‌گیرد و می‌تواند به یک ابرتورم و «فاجعه سلامت» بیانجامد.

«زهرا عبداللهی»، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفته بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن و تغییرات آب وهوایی و خشکسالی باعث شده که با کاهش تولید مواد غذایی در کشور مواجه باشیم.

او گفته تحریم‌های اقتصادی، مشکلات در واردات و صادرات مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌ها خطر ناامنی غذایی در کشور مخصوصا در اقشار کم درآمد و دهک‌های درآمدی پایین افزایش داده است.

عبداللهی وضعیت چند استان کم برخوردار کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان را به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر خوانده است.

شاخص سوءتغذیه در کودکان در سیستان و بلوچستان: ۱۲ درصد

به گفته عبداللهی پیش از سال ۹۹ یعنی قبل از شیوع کرونا، میزان لاغری که یکی از شاخص‌های سوءتغذیه کودکان است در سیستان و بلوچستان درحدود شش یا هفت درصد بوده است اما این رقم درحال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است. در استان خراسان جنوبی این میزان در سال ۹۶ که کرونا شیوع پیدا نکرده بود و خشکسالی و قیمت مواد غذایی نیز به این اندازه نبود، در حدود پنج درصد بوده است که درحال حاضر به هشت درصد رسیده است.

او همچنین گفته چون سیستم ایمنی بدن فرد دارای سوءتغذیه از کارایی خوبی برخوردار نیست، این افراد با خطر بیشتر کرونا مواجه هستند و کنترل کرونا در این افراد سخت‌تر است، به این دلیل که سیستم ایمنی‌شان ضعیف است و نمی‌تواند در مقابل ویروس خوب عمل کند و حتی پاسخ به واکسیناسیون نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

عبداللهی گفته باید به سرعت برای مهار گرانی و افزایش قیمت مواد غذایی، مخصوصا پروتئین حیوانی، مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات که دسترسی برای آن‌ها بسیار سخت شده است و مصرف آن یا کم یا حذف شده است فکری شود.

 بر اساس اعلام مرکز آمار میانگین قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مقایسه با مرداد ماه سال قبل ۵۹,۲ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم این گروه از کالاها که بیش از یک سوم هزینه ماهانه خانوار را تشکیل می‌دهند هم نسبت به تیر امسال ۴,۶ درصد بیشتر شده است.

در میان مواد غذایی نان و غلات، مواد لبنی، روغن، سبزی‌های تازه و ماهی و صدف داران بالاترین میزان افزایش قیمت را در مقایسه با مرداد یکسال قبل داشته‌اند.

گرانی مداوم کالاهای خوراکی و آشامیدنی که از تابستان ۱۳۹۷ شتاب گرفت موجب کاهش سطح واقعی مصرف خانوار شده است. بر اساس گزارش نهادهای رسمی در سال ۱۳۹۸ متوسط مصرف ماهانه گوشت مرغ ۱۱ درصد، گوشت قرمز ۵۲ درصد، لبنیات ۳۵ درصد و برنج ۳۴ درصد کاهش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عمام خدعه گر

    مردم ایران دلخوش نباشید آب را مجانی میکنیم..برق را مجانی میکنیم..ما آخرت شما را آباد میکنیم..!!!