ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات پارلمانی عراق: مقتدی صدر پیشتاز اصلی ـ کاهش آرای طرفداران ایران

آخرین آمار نتایج انتخاب پارلمانی عراق نشان می‌دهد که جریان صدر ۷۳ کرسی به‌دست آورده است و ائتلاف تقدم متعلق به رئیس پارلمان عراق با ۳۸ کرسی دوم است. احزاب وابسته به ایران نسبت به انتخابات قبلی آرای کمتری به‌دست آوردند. در میان کردها حزب دموکرات کردستان بیشترین آرا را کسب کرده است.

بنابر آخرین نتایج منتشرشده از انتخابات زودهنگام پارلمان عراق، جریان صدر، متعلق به مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعه از ۳۲۹ کرسی پارلمان ۷۳ کرسی، ائتلاف تقدم به رهبری محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق یکی از بزرگترین گروه‌های سیاسی سنی ۳۸ کرسی، ائتلاف دولت قانون وابسته به حزب دعوه، به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین ۳۷ کرسی، حزب دموکرات کردستان ۳۲ کرسی، ائتلاف کردستان ۱۷ کرسی، اتحادیه میهنی کردستان ۱۵ کرسی و ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر، تاجر ثروتمند و نزدیک به قطر و ترکیه ۱۵ کرسی از کرسی‌های پارلمان عراق را به‌دست آوردند.

گروه‌های طرفدار ایران نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۸ آرای خود از دست دادند. ائتلاف فتح (شاخه سیاسی حشد الشعبی) به رهبری هادی عامری فرمانده سپاه بدر از گروه‌های شیعه و یکی از عمده‌ترین هم‌پیمانان ایران در عراق تنها ۱۴ کرسی کسب کرده و سپاه بدر در بین آن فقط چهار کرسی به دست آورده است. ائتلاف فتح در انتخابات دوره قبلی بیش از ۵۰ کرسی به‌دست آورده بود.

عامری سه‌شنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر با انتشار بیانیه‌ کوتاهی نتایج انتخابات عراق را دستکاری‌شده خواند و گفت «با هر قیمتی که شده تن به این دستکاری نخواهیم داد و در برابر آن کوتاه نخواهیم آمد».

کتائب حزب‌الله عراق که از گروه های حشد الشعبی است نیز انتخابات عراق را «تقلب و فریبکاری بزرگ» خواند و از «گروه‌های مقاومت» خواست که آماده مرحله حساس باشند. ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی این گروه در توئیتر هدف اصلی در این انتخابات را الحشد الشعبی عنوان کرد و افزود «نیروهای مقاومت لازم است که خود را برای دفاع از حشد آماده کنند».

بیشتر گروه‌های طرفدار تغییرات در کشور این انتخابات را تحریم کرده بودند با این حال برخی نامزدهای مدافع اصلاحات که پس از اعتراضات سال ۲۰۱۹ وارد کارزار سیاسی شده‌اند چندین کرسی به‌دست آوردند.

احزاب کُرد ۶۱ کرسی به‌دست آوردند، از جمله حزب دموکرات کردستان که بر اقلیم کردستان عراق مسلط است ۳۲ کرسی و رقیب آن اتحادیه میهنی کردستان ۱۵ کرسی کسب کردند.

طرفداران مقتدی صدر شب گذشته در خیابان‌های بغداد جشن گرفتند. آن‌ها با خودروها و موتورسیکلت‌های خود در خیابان‌ها بوق می‌زدند و پرچم عراق را تکان می‌دادند. جریان صدر در انتخابات پارلمانی قبلی به قوی‌ترین نیرو تبدیل شد و در این دور بر آرای خود افزود.

مقتدی صدر شامگاه دوشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر پیروزی خود را اعلام کرد و در یک سخنرانی به سایر دولت‌ها هشدار داد که در تشکیل دولت دخالت نکنند.

مقتدی صدر با بیان این‌که «اصلاحات پیروز شد» و «از امروز هیچ جایی برای فساد و فاسدان در عراق وجود ندارد»، به موضوع گروه‌های مسلح نیز اشاره کرد و گفت:

«سلاح باید منحصراً در دست دولت باشد و استفاده از آن خارج از این چارچوب ممنوع است.»

صدر ۴۷ ساله یک شخصیت جنجالی است. پس از سقوط صدام حسین، نیروهای طرفدار او با سربازان آمریکایی جنگیدند. امروز گفته می‌شود که او معتدل‌تر شده و ترکیبی از ناسیونالیسم و پوپولیسم را نمایندگی می‌کند. پیروان او عمدتاً در مناطق فقیرنشین بغداد و دیگر شهرها زندگی می‌کنند.

مقتدی صدر با هرگونه مداخله خارجی در عراق، چه از سوی آمریکا و چه ایران مخالفت کرده است. با این حال، به گفته نزدیکان او، صدر به‌طور مرتب به ایران می‌رود و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

برخی ناظران نیز معتقدند شیوه تعامل صدر در عراق شاید نقشه دوم جمهوری اسلامی برای روز مبادا باشد. روزی که به هر دلیل جریان‌های وابسته‌تر مانند ائتلاف‌های سیاسی حول حشدالشعبی، سازمان بدر، مجلس اعلای انقلاب اسلامی و دیگر گروه‌های وابسته‌ کارکرد خود را از دست بدهند.

انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار شد و میزان مشارکت در آن ۴۱ درصد بود که کمترین میزان پس از سقوط صدام است. در پنج دوره انتخابات پس از سرنگونی صدام حسین هر بار میزان مشارکت کمتر شده است.

شمار آرای ریخته‌شده به صندوق‌های رأی در روز یکشنبه ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۷۹ بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.