ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هم‌نظری با آمریکا: امارات، اتحادیه اروپا و اسرائیل موضع سخت‌گیرانه یکسانی در برابر ایران دارند

وزیران خارجه اسرائیل و آمریکا در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه امارات متحده عربی در واشنگتن به ایران در مورد تعلل در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با سفر انریکا مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران با هدف متقاعد کردن دولت سیزدهم به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از جایی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد، لحن آمریکا و متحدانش علیه ایران تندتر شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود که در واشنگتن برگزار شد اعلام کرد فرصت ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین رو به پایان است. بلینکن گفت:

«اگر ایران در رویه خود تجدید نظر نکند، آماده‌ایم سایر گزینه‌ها را بررسی کنیم.»

بلینکن به گزینه‌های بدیل در برابر مذاکرات احیای برجام در وین اشاره‌ای نکرد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل اما گفت:

«اگر ایرانی‌ها به این جمع‌بند نرسند که رویکرد جهان در مقابله با برنامه هسته‌ا‌ی آن‌ها جدی نیست، همچنان برای دستیابی به بمب اتم تلاش می‌کنند. در آن صورت اسرائیل حق خود می‌داند که به هر شکل ممکن اقدام کند.»

اسرائیل پیش از این تأسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را بمباران کرده است.

نامه ایران به شورای امنیت  

در واکنش به این اظهارات، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه ۲۱ مهر در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت هشدار داد:

«ما نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران از جمله برنامه هسته‌ای آن هشدار می‌دهیم.»

روانچی در ادامه این نامه افزود:

در روزهای گذشته ، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به‌طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشداردهنده‌ای رسیده است. آخرین مورد آن از سوی رئیس ستاد ارتش این رژیم صورت گرفته که تهدید کرده است "طرح‌های عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است" و "عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت."»

آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، اواسط مهر گفته بود، عملیات برای نابودی توانایی‌های ایران در هر جایی و در هر زمانی ادامه خواهد داشت و برنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته و بهینه خواهد شد.

سفر مورا به تهران: آخرین فرصت؟

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفرش به تهران گفت که ادامه مذاکرات برجامی از نقطه‌ای که ژوئن گذشته متوقف شد برای تداوم کارهای دیپلماتیک حیاتی است.

مذاکرات احیای برجام در وین بعد از شش دور که در دولت روحانی برگزار شد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. معلوم نیست دور هفتم کی برگزار می‌شود. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم در مصاحبه با شبکه  سی ان بی سی تلویحا اعلام کرده بود که ایران در پی تضمین توافق است. پیش از آن امیرعبداللهیان خواهان آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی به‌عنوان نشانه‌ای از حسن نیت آمریکا شده بود که این درخواست اجابت نشد.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پیامی در توئیتر نوشت:

«به ایران سفر می‌کنم. قرار است با همتایم در یک مقطع حیاتی دیدار ‌کنم. به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام ضرورت از سرگیری مذاکرات برجام در وین را مطرح خواهم کرد.»

مورا خاطرنشان کرد که از سرگیری مذاکرات از نقطه‌ای که در ژوئن گذشته متوقف شد برای ادامه کارهای دیپلماتیک حیاتی است.

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم در توئیتی از سفر معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و نوشت:

«‌در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، میزبان آقای انریکه مورا معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا خواهم بود. تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستور کار این سفر است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چهارشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر در نشست مجازی در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن گفت:

«اگر ایران حاضر نباشد که به محدودیت‌های توافق هسته‌ای با شش قدرت اصلی در سال ۲۰۱۵ بازگردد، ما آماده خواهیم بود تا خود را با واقعیتی متفاوت تطبیق دهیم که در آن همه گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شود.»

مالی افزود:

«اگرخواسته‌های ایران فراتر از برجام است به توافقی متفاوت با برجام نیاز خواهد بود که در این صورت مسائل متفاوتی به مذاکرات افزوده خواهد شد.»

مالی همچنین تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل در مخالفت با ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران متحد هستند. او گفت:

«کاملاً محتمل است که ایران راه متفاوتی برگزیند و ما باید با اسرائیل و دیگر شرکای منطقه‌ای خود در این زمینه هماهنگ شویم.»

رابرت مالی همچنین اعلام کرد که چند روز دیگر به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای و این‌که در صورت عدم دستیابی به هدف چه گزینه‌هایی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، صحبت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.