ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات عراق: صدر می‌خواهد دولت تشکیل بدهد

کمیسیون عالی انتخابات پس از بررسی بیش از یک هزار شکایت و بازشماری بیش از ۳ هزار صندوق رای اعلام کرد: تغییری در نتایج حاصل نشده است. نتیجه اولیه از پیشتازی جریان مقتدی صدر حکایت داشت. او در میان مخالفت گروه‌های نزدیک به ایران گفته که می‌خواهد دولت تشکیل بدهد.

کمیسیون عالی انتخابات عراق نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که با نتایجی که پیش‌تر اعلام شده بود، تفاوتی ندارد. بر اساس اعلام این کمیسیون شمارش دستی آرا از صندوق هایی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند تفاوتی با شمارش الکترونیک آرا نداشت.

این کمیسیون اعلام کرد در انتخابات زودرس پارلمانی عراق که یک‌شنبه گذشته برگزار شد، جریان مقتدی صدر، روحانی شیعه ای که ابتدا به ایران نزدیک بود اما در سال‌های اخیر از تهران فاصله گرفته است، با ۷۳ کرسی بیشترین سهم در پارلمان را به دست آورده‌ است.

پس از جریان مقتدی صدر، نمایندگان مستقل که امسال برای نخستین بار امکان این را داشتند که خارج از فهرست ائتلاف‌ها داوطلب نمایندگی مجلس شوند، ۴۰ کرسی را به دست گرفته‌اند. هنوز وابستگی یا نزدیکی این گروه از نمایندگان که می‌توانند در فراکسیون‌های داخلی مجلس تاثیرگذار باشند، مشخص نیست.

ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس فعلی پارلمان هم موفق به کسب ۳۸ کرسی شده است و پس از آن ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق که روابط نزدیکی با تهران داشت، ۳۷ کرسی را در به دست آورده است.

دو حزب سنتی اقلیم کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان (۳۲) و اتحادیه میهنی (۱۵) در مجموع ۴۷ نماینده در پارلمان آتی عراق خواهند داشت.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری هم تنها ۱۷ کرسی را به دست آورده است.

بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات، نتیجه اعلام شده قابل اعتراض است. پیش از این برخی از گروه‌های سیاسی نزدیک به ایران اعلام کرده بودند که نتیجه انتخابات را نمی پذیرند.

«هیات هماهنگی احزاب شیعه عراق» که دربرگیرنده ائتلاف های الفتح، عصائب اهل حق، دولت قانون و گردان‌های حزب‌الله است، پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون عالی، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند با نتیجه اعلام‌شده مخالفند.

تشکیل دولت ممکن نیست

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر بیشترین سهم در پارلمان آتی عراق را دارد اما به تنهایی نمی‌تواند دولت تشکیل بدهد. او شامگاه شنبه به فاصله کوتاهی پس از انتشار نتیجه انتخابات در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال تشکیل یک دولت ملی و «خدمتگزار» مطابق با مطالبات مردم عراق است و نه یک دولت فرقه‌ای و عشیره‌ای.

عراق در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد اعتراضات گسترده خیابانی بود که به «ثوره التشرین» شهرت یافت. در جریان این اعتراضات ده‌ها تن به ضرب گلوله ماموران امنیتی و لباس شخصی کشته و صدها تن بازداشت شدند.

معترضان عراقی که از فساد حاکمان سیاسی به ستوه آمده‌اند، علاوه بر خواسته‌های معیشتی، خواستار عدم مداخله دولت‌های منطقه از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه در امور داخلی عراق، پایان بخشیدن به توزیع مناسب حکومتی بر پایه مسائل قومی و مذهبی و همچنین خروج نیروهای خارجی از عراق بودند.

پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی اعتراض به نتیجه اعلام شده از سوی گروه‌های نزدیک به ایران شدت بگیرد.

هادی العامری پیشتر هشدار داده بود که نادیده گرفتن اعتراضات به «تقلب در انتخابات» می‌تواند به خصومت و ناآرامی بیانجامد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق اما گروه‌های سیاسی را به آرامش و پذیرش نتیجه انتخابات فراخوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.